Hidak a turisztikai szakképzés és a munkaerőpiac között itthon és Skóciában

Kékesi Zoltán (2022) Hidak a turisztikai szakképzés és a munkaerőpiac között itthon és Skóciában. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Kékesi Zoltán_szakdolgozat.pdf] PDF
Kékesi Zoltán_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Kékesi Zoltán_szakdolgozat.pdf] PDF
Kékesi Zoltán_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban az oktatással kapcsolatban az egyik legtöbbet emlegetett témakör a szakképzés megújulása, átalakulása. A szakképzés jelenét és főként jövőjét az fogja meghatározni, hogyan tud a leghatékonyabban reagálni a munkaerőpiac dinamikus változásaira, mennyire képes lépést tartani az új típusú munkaerő annak megújuló kompetenciáival és az új foglalkoztatás formáival.A szakképzés területén tapasztalható „útkeresések” azt igazolják, hogy eddig soha nem látott kihívásnak és egyre magasabb szintű elvárásoknak kell megfelelnie a képzési rendszer valamennyi résztvevőjének, ahhoz hogy a munkaerőpiac igényeinek megfelelő mennyiségi és minőségi követelményeket teljesíteni tudja. Szakmai pályafutásom korai szakaszában lehetőségem volt bekapcsolódni a hazai turisztikai szakképzésbe. Egy évtizedes óraadói és szakmai vizsgáztatási tapasztalataimnak köszönhetően sikerült átfogó képet kapni az elmúlt évtizedek folyamatos változásairól a turisztikai szakképzésben. Ezzel párhuzamosan a szakmában eltöltött több mint húsz év alatt számos tapasztalatot szereztem, a szakképzés és munkaerőpiac közötti kölcsönhatásokról. A megszerzett tapasztalatok ösztönöztek arra, hogy jelen dolgozatban a turisztikai szakképzés és munkaerőpiac kapcsolatát elemezzem, összehasonlítva a skóciai szakképzési rendszerrel. Szakdolgozatom portfolió részében bemutattam a szakképzésben eltöltött egy évtizedes , tapasztalataimat, a kezdetektől egészen a legújabb 4.0 szakképzésben megszerzett élményekig, valamint átfogó képet adtam a szakmai vizsgáztatások során szerzett impressziókról. Mivel a munkaerőpiac és szakképzés egymásra ható tényezői minden eddiginél jobban felértékelődtek ezért kutatásom egyik témakörében a diákok szemszögéből vizsgálom a szakmai tanulmányaikra ható motivációs tényezőket, valamint milyen szempontok játszanak szerepet a pályaválasztásukban, illetve, hogy mennyire látják hatékonynak a képzés tartalmi elemeit összevetve a gyakorlat során szerzett első szakmai tapasztalatokkal. A másik témakörben munkaerőpiac oldaláról vizsgálom az elvárásokat a frissen végzett diákokkal szemben, és ezek vajon összhangban vannak e az új szakképzési rendszerrel. Ennek érdekében felkerestem szakképzésben részvevő oktatókat és intézményvezetőket, és kértem, hogy osszák meg véleményeiket, tapasztalataikat.Jelenleg Skóciában a szállodaiparban dolgozom. Az itt szerzett tapasztalatok alapján megállapítottam, hogy Magyarországhoz hasonlóan Skócia is azonos kihívásokkal szembesül a turisztikai ágazatban és munkaerőpiacon végbemenő változásokkal. A skót turisztikai szakképzés rendszere ugyan eltér az itthonitól, azonban az oktatáspolitika fejlesztési trendjei és a rendszer irányítása, valamint annak ellenőrzése hasonló módon központosított. A skót fejlesztési tervek között számos olyan ötlet és bevált gyakorlatot találunk, amiket sikeresen fel lehetne használni az új turisztikai szakképzésben, ezért érdemesnek tartom a két rendszer összehasonlítását. A címben szereplő „híd” kifejezéssel nemcsak mint összekötő szerepre, hanem az összetartozásra, a problémák áthidalására is utalok a szakképzés és a munkaerőpiac között. Bízom benne, hogy a dolgozatommal hozzá tudok járulni e híd megerősítéshez, stabilitásához

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Közgazdásztanár mesterképzési szak, vendéglátás-idegenforgalmi szakterület 4 féléves

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Popcsa Anna Mária
Belső
Mesteroktató; Pedagógia Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: felsőfokú szakképzés, iskolarendszerű szakképzés, szakképesítések kölcsönös elismerése, szakképzés, szakképzési politika
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Júl. 15. 11:27
Utolsó módosítás: 2022. Júl. 15. 11:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet