Kelemen Dominik (2022) A WOM és eWOM hatása a magyarországi áruházláncokra. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)
PDF
Záródolgozat_2022_Kelemen-Dominik.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (3MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témája a szájreklám és az on-line szájreklám hatása a fogyasztók vásárlási szokásaira a Magyarországon lévő 5 legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi áruházláncok –Lidl, SPAR, Tesco, Coop, CBA- forgalmának alakulását tekintve. Három hipotézis alapján vizsgátlam a fenti témakört. Megvizsgáltam, hogy az on-line szájreklám és a szájreklám ténylegesen befolyásolja-e a vásárlási szokásainkat. További feltevésként fogalmaztam meg, hogy a vásárlók zömében ma már nem szórólapok, TV-s hirdetések és on-line reklámok alapján választanak a boltok közül, hanem nagyobb hatással van rájuk az on-line szájreklám és a szájreklám. Végül arra voltam kiváncsi, hogy a szájreklám és az on-line szájreklám során a vásárlók által megfogalmazott pozitív illetve negatív véleménynek arányosak-e egy áruházlánc forgalmával, illetve forgalmának alakulásával.A kutatásban 150 különböző korú, nemű és foglalkozású ember vett részt. A kvantitatív módszert találtam a legalkalmasabbnak a helyzet kontextusában való feltárásához. Eszközként egy „Google Form” kérdőívet készítettem magyar nyelven.A kérdőív 23 kérdést tartalmazott, amelyekben feleletválasztós és dichotóm zárt kérdések, valamint nyitott kérdések szerepeltek, hogy komplexebb képet kapjak a kutatási témáról. A kapott válaszokat Excel táblázatba importáltam, majd azokat összegeztem és különböző szempontokra koncentrálva elemeztem függvények segítségével (DARABTELI, SZUM, ÁTLAGHA, DARABHA). Az elemzéseimet diagrammokat szemléltettem.Kutatási eredményeim összegezése során kiderült, hogy a hipotéziseim részben, illetve teljesen beigazolódtak. Az on-line szájreklám és a szájreklám valóban befolyásoló hatással bír vásárlási szokásainkra, viszont az on-line szájreklám várakozásaimmal ellentétben kevesebb jelentőséggel bír, pontosabban csak a fiatalabb generáció körében meghatározó. Az is kiderült, hogy a vásárlók többsége még mindig szívesebben tájékozódik a hagyományos marketing eszközök – szóróanyagok, on-line reklámok és televíziós hirdetések- által. Az egyes áruházláncok forgalmával kapcsolatban beigazolódott, hogy a válaszadók által preferált áruházláncok, valóban a három legnagyobb forgalommal rendelkező áruházlánc az FMCG toplista (az üzletláncok forgalmi rangsorát mutatja be 2015-2020 között) adatait figyelembe véve. A válaszadók pozitív véleménye és elégedettségük az áruházzal egyenes arányban áll a toplista szerinti forgalmi sorrenddel.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Kereskedelem Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | projektmunka |
---|---|
Kulcsszavak: | áruházláncok, eWOM, forgalom alakulása, marketing, WOM |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Júl. 15. 11:26 |
Utolsó módosítás: | 2022. Júl. 15. 11:26 |
Actions (login required)
Tétel nézet |