A belvízi hajózás és az agrárexport kapcsolata Magyarországon és az Európai Unióban

Czipe Edina (2022) A belvízi hajózás és az agrárexport kapcsolata Magyarországon és az Európai Unióban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of A belvízi hajózás és az agrárexport kapcsolata Magyarországon és az Európai Unióban.pdf] PDF
A belvízi hajózás és az agrárexport kapcsolata Magyarországon és az Európai Unióban.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témájaként a belvízi hajózás szerepét és az agrárexporttal való kapcsolatát választottam Magyarországon és az Európai Unióban. Ezen belül is az elmúlt 20 év adataira koncentráltam. A szakirodalmi háttér feltárása során elsőként a folyami hajózás fejlődését tekintettem át, kiemelten fókuszálva természetesen a Dunára. A magyar agrárexport vizsgálatánál ismertettem a hazai export szerkezetét, valamint a legfontosabb mezőgazdasághoz kapcsolódó információkat, kiemelten is fókuszálva a gabonára, mely szorosan kapcsolódik a belvízi áruszállításhoz. Ezt követően elemeztem az elmúlt 20 évben meghirdetett legjelentősebb uniós és magyarországi programokat mindkét vizsgált területhez kapcsolódóan. Végül pedig röviden kitértem a jövő kilátásaira is ezen a téren. A statisztikai elemzés során elsőként a belvízi hajózás területéhez kapcsolódó legfontosabb uniós tagországokat vizsgáltam, majd az Európai Unió áruszállítási teljesítményét elemeztem. Ezt követően Magyarországra koncentráltam és felmértem az exportforgalom értékét és termékek szerinti megoszlását, valamint az áruszállítás modális felosztására vonatkozóan is végeztem elemzést. A magyar belvízi hajózás megkerülhetetlen része a mohácsi kikötő, így az itt gyűjtött adatok segítségével vontam le következtetéseimet az átmenő gabonaforgalomról és az egyéb exportáru-típusokról. Az agrárszektorra jelentős hatással volt az elméleti részben is leírt Közös Agrárpolitika (KAP) és az általa biztosított támogatás, így ezek mértékét és hatását is vizsgáltam. Végezetül pedig a kiválasztott országok (Belgium, Németország, Magyarország, Hollandia, Szlovákia) agrármutatóit hasonlítottam össze, melyek segítségével teljesebb képet alkothattam a szakdolgozatom témaköréről és segítette kutatási kérdéseim megválaszolását. Az első kérdésem (Sikerült-e jelentős fejlődést elérni a belvízi hajózás és az agrárexport területén és kapcsolatában?) esetében arra a megállapításra jutottam, hogy a vizsgált időszakban nem sikerült jelentős fejlődést elérni a belvízi hajózás és az agrárexport területein és a kettő kapcsolatán sem sikerült fejleszteni. A második kérdésre (Fog-e nőni a belvízi hajózás szerepe a következő 10 évben az agrárexport vonatkozásában?) adott válaszom két részre bomlik: amennyiben a vizsgált időszak tendenciái folytatódnak, úgy gondolom, hogy nem várható a belvízi hajózás szerepének növekedése az agrárexport vonatkozásában. Azonban, ha sikerül változtatni és a következő időszakban a szükséges tervek ténylegesen megvalósításra kerülnek, a belvízi hajózás fontosabb szerepet tölthet be.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kozár László
Belső
főiskolai tanár; Kereskedelem Tanszék; KVIK

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: agrárpolitika, áruszállítás, Európai Unió Közös Agrárpolitikája, folyami hajózás, logisztika
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Júl. 15. 11:25
Utolsó módosítás: 2022. Júl. 15. 11:25

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet