Farkas-Hevesi Erika (2022) Pszichológiai immunrendszer, pszichológiai immunkompetencia gyermekkorban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)
PDF
Pszichológiai immunrendszer, pszichológiai immunkompetencia gyermekkorban (2).pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (962kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom célja volt megvizsgálni a pszichológiai immunkompetencia kialakulásához vezető utat, lehetőségeket, nevelési eszközöket gyűjteni, hogy a gyermekeinknek egy olyan boldog gyermekkort adhassunk, amely egy kiegyensúlyozott, a világban boldoguló, a világ dolgaihoz érzékenyen és megértően álló felnőtt élet esélyét adja meg számukra. Dolgozatom középpontjába a szociális készségek, a társas immunkompetenciák kialakításának, erősítésének szülői nevelési eszközeit, lehetőségeit állítottam. Két kérdést tettem fel szakdolgozati munkám készítésének elején: 1) Miért fontos a társas készségek erősítése, a társas kapcsolatokból eredő stresszel való megküzdés segítése gyermekkorban? 2) Hogyan járulhatnak hozzá a szülők a gyermekeik társas készségeinek fejlődéséhez? A szakirodalom tanulmányozás és a saját tapasztalataim, véleményem alapján az első kérdésre azt válaszolom, hogy azért fontos a szociális készségek erősítése, mert társas lények vagyunk, ha akarjuk, ha nem, emberek vesznek körbe bennünket, kommunikálnunk, boldogulnunk kell a társas térben. Ez már gyermekkorban is nagyon fontos. Az iskolában a gyermekeket rengeteg szociális érintkezésből eredő stressz éri. Ezért nem árt, ha ezek irányába ellenállók, ha rendelkeznek immunkompetenciákkal, ahhoz, hogy megküzdjenek velük. Mit jelent a pszichológiai immunkompetencia? Nos, a lelki egészségre káros tényezőkkel való megküzdés egysége. A testünket, szervezetünket a biológiai immunrendszer védi, a lelkünk pedig a pszichológiai immunrendszer, amely segít megküzdeni a stresszel, véd a krízisek káros hatásaitól, hogy az egyénre háruló kihívásokat, nehézségeket képes legyen elviselni, és ezek után ismét regenerálódjon. Ez a rendszer az alábbi összetevőkből áll: pozitív gondolkodás, kontrollképesség, koherenciaérzés, öntisztelet, növekedésérzés, forrásmonitorozó képesség, forrásmobilizáló képesség, forrásteremtő képesség, társas monitorozó képesség, társas mobilizálás képesség, társas alkotóképesség, szinkronképesség, kitartás, impulzuskontroll, érzelmi kontroll, ingerlényeség kontroll. Pszichológiailag immunkompetens gyermekek jellemzői, hogy fogékonyak az ingerekre, érdeklődve figyelik a környezetüket. A szülői szeretet, bizalom, biztonság hatására megőrzik tanulási, ismeretszerzési vágyukat. Képesek az együttműködésre. Tudják, érzik, átélik, hogy tartoznak valahová, megértik őket. Képesek képességeiket, tudásukat a helyzetnek megfelelően válogatni, szelektálni, differenciálni. Képesek a türelemre, tisztelettel, empátiával, megbecsüléssel fordulnak mások felé. Olyan készségekkel rendelkeznek, amelyek számukra lehetővé teszik, hogy krízishelyzetben a problémáikat reálisan elemezzék, felismerjék. Továbbá olyan megoldásokat válasszanak, amelyek által a probléma konstruktívan, adekvát módon megoldódik, ezáltal pedig érettebbé, hatékonyabbá válik a személyiségük.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Pedagógia Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | záródolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | Mentálhigiéné gyermekkorban, Pszichológiai immunkompetencia, Pszichológiai immunrendszer, Szociális készségek, Társas immunkompetencia |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Júl. 15. 11:22 |
Utolsó módosítás: | 2022. Júl. 15. 11:22 |
Actions (login required)
Tétel nézet |