A művelődési házak szerepe egykor és most a Kossuth Művelődési Központ példáján keresztül

Juhász Eliza (2022) A művelődési házak szerepe egykor és most a Kossuth Művelődési Központ példáján keresztül. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Juhász Eliza_OE03BS.pdf] PDF
Szakdolgozat_Juhász Eliza_OE03BS.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a művelődési házakat, mint kultúraközvetítő intézményt vizsgáltam, melyben a dabasi Kossuth Művelődési Központot mutattam be részletesebben. A tanulmányom fő kutatási célja megtalálni arra a kérdésre a választ, hogy vajon a különböző generációk életében milyen szerepe van a XXI. században a művelődési házaknak, jelenleg milyen egy művelődési ház attraktivitása, vonzereje. Miben változott meg az évek alatt az emberek művelődési házakhoz való viszonya.  Ezen kérdéseket az a cél vezérelte, hogy egy teljes körű képet kapjak a művelődési házak látogatóinak szokásairól; ezáltal feltárva az intézményekben rejlő különféle lehetőségeket. Kutatásom során a kérdéseim kitértek arra, hogy a résztvevők igényei milyenek a programtípusokat nézve. Megvizsgáltam, hogy miben változott a művelődési házak szerepe és mit gondolnak az emberek jelenleg erről az intézményről.  A művelődési házakat nem csupán a látogatottság alapján, hanem kialakulása, története, kínálata, jogi háttere szerint is kutattam és elemeztem. Szakdolgozatomban szekunder és primer kutatást végeztem. Ezek szakirodalom feldolgozásából, kérdőívből és egy interjúból álltak. Először ismertettem a művelődési otthonok jogi szabályozását Magyarországon, amely szerint a feladataikat ellátják. Majd áttértem a művelődési házak előzményeinek, kialakulásának, fejlődésének bemutatására. Szemléltettem a szakirodalmak által az intézmények egykori szerepét, feladatait, működését, fenntartását és a látogatottságát. Minden általános információt összegyűjtöttem ahhoz, hogy kellő ismeretünk legyen a művelődési intézményekről. Primer kutatásomnál áttértem az általam választott művelődési központ vizsgálatára. Először rövid bemutatást tettem Dabas városról, majd a Kossuth Művelődési Központ részletes vizsgálata következett. Ismertettem az intézmény történetét, épületét, szervezeti szabályozását, feladatkörét, megjelenését, PR tevékenységét. Elemeztem a kérdőívet és az interjút, melyek eredményeit összevetettem. Végezetül a vizsgálatom során kapott eredményeket összehasonlítottam a szakirodalmi részben szereplő, korábbi években készült felmérésekkel, az emberek látogatottsági szokásait tekintve. Kutatásom sikeresnek bizonyult, ugyanis a keresett kérdésekre a választ megkaptam. Szakdolgozatom végére kielégítő képet kaptam a művelődési házakról napjainkban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Közösségszervezés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Farkas Julianna
Belső
főiskolai tanár; Pedagógia Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, generációk, közművelődés, közösség, művelődés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Júl. 15. 11:21
Utolsó módosítás: 2022. Júl. 15. 11:21

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet