Hortobágyi Anita (2022) A nonverbális kommunikáció fontossága a kereskedelemben. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)
PDF
Non-verbális kommunikáció_pdf_Hortobágyi Anita.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (4MB) |
Absztrakt (kivonat)
A projektmunkám témája az üzleti kommunikáció, azon belül is a nonverbális kommunikáció. Azért választottam ezt a témát, mert 4 éve dolgozom kereskedelemben (dolgoztam multinacionális vállalatnál, mint például a Decathlon, dolgoztam a szolgáltatási szektorban, mint recepciós egy fodrászatban, illetve a jelenlegi munkahelyem egy ékszerbolt, a Thomas Sabo), és tökéletes rálátásom nyílt/nyílik arra, hogy mekkora hatással van az emberekre a kommunikáció minősége, típusa. Igazán elégedett vásárlókat/ügyfeleket/üzleti partnereket akkor szerezhetünk, ha folyamatosan tanuljuk, fejlesztjük saját kommunikációs képességeinket. Fontos, hogy a testbeszédünk azt tükrözze, amit a szavainkkal is közlünk, hisz, ha ezek összhangban vannak, akkor leszünk teljesen hitelesek, és így hamar elnyerhetjük a célszemélyek bizalmát. Nagyobb részben szeretném kifejteni a fontosságát és jelentőségét a nonverbális kommunikációnak szekunder kutatást alkalmazva. Leginkább bolti környezetben, eladás során, tárgyalások során felmerülő szituációkban hangsúlyozni, hogy igazán meggyőzőek csak akkor lehetünk, ha ügyesen alkalmazzuk a nonverbális jeleket, és ha összefügg a verbális a nonverbális jelekkel. Megemlíteném a gyakorlati helyemként szolgáló Thomas Sabo ékszerboltot is. Primer kutatásként pedig egy közvélemény kutatást készítek, amit majd elemezni fogok. A nonverbális kommunikáció nagyon fontos eleme a társas helyzetek kezelésének, hiszen miközben információ átadás történik, mi, vevők folyamatosan visszajelzünk az adónak különböző módokon. Ilyen például az, hogy tartjuk a szemkontaktust, ezzel jelezve, hogy figyelünk, vagy éppen bólintunk, annak jeléül, hogy értjük, amit a másik mond. A figyelem egy összetett mentális folyamat, amely magában foglalja az érzékszervi tapasztalatok jelentőségének értelmezését és megértését. A jelentésre kell összpontosítanunk, meg kell keresnünk a szavak mögötti jelentést. Jó arányérzékkel kell rendelkeznünk, és tudnunk kell, mikor beszéljünk és mikor hallgassunk csendben. Ahhoz, hogy tisztán lássunk, félre kell tennünk az előítéleteket, melyek lehetnek tudományosak, vallásiak vagy akár politikaiak. Ha ezeken a szűrőkön keresztül figyelünk az félreértésekhez vezethet, ugyanis torzul az információ. Az emberek közötti társalgásban mindig a nonverbális jelek dominálnak, ezek irányítják tulajdonképpen a beszélgetést.Tapasztalatból mondhatom, hogy egy vásárló egy pillanat alatt levonja a következtetéseket a nem nyelvi jeleinkből, ha csak egy másodpercig nem figyelünk. A Decathlon-ban például több eladó közül választhatnak az emberek, hogy kihez mennek oda feltenni a kérdéseiket, és ha nem vesszük fel velük a szemkontaktust, illetve, ha nem barátságos, nyitott energiákat közvetítünk, akkor nem mi leszünk azok, akikhez bizalommal fordulnak. Ezek miatt az okok miatt tartom rendkívül fontosnak, hogy az eladók, illetve mindenki, aki emberekkel foglalkozik (üzletemberek, vezetők, pedagógusok, vendéglátósok, ügyfélkapcsolati munkatársak), folyamatos képzéseken vegyenek részt. Például egy pedagógus hiába nem értékesít semmit, a jól alkalmazott nem nyelvi jelek sokkal effektívebbé, könnyebbé teszik a tanulási folyamatokat, érthetőbbé teszik az átadni kívánt üzenetet. A rendszeres tréningeken való részvétel elősegíti az asszertív kommunikációt. Általában ezeken a tréningeken szó van az agresszív, passzív kommunikációról, annak hatásairól, illetve a saját stílusunk tudatos kialakításáról. Megtanítják hogyan érveljünk, kérdezzünk, hogyan érvényesítsük önmagunkat anélkül, hogy agresszívvá válnánk. Mindezek mellett a legtöbb tréningen az úgynevezett kommunikációs zajokról is beszélnek, melyek a zavaró tényezőket jelentik. (Apave, 2022) Elsajátíthatjuk azon képességeket, hogy irányítani tudjuk saját nem nyelvi jelzéseinket, magabiztosabb fellépésre tehetünk szert. Eladói/recepciós pályafutásom során megbizonyosodhattam róla, hogy mennyire fontos a verbális közléseket alátámasztani nonverbális gesztusokkal. A Decathlon-ban fiatalos csapattal dolgozhattam, míg a fodrászatban volt nyugdíjas korú kollégám is. A Thomas Sabo ékszerboltban azt szeretem a legjobban, hogy rengeteg féle emberrel találkozhatok. Egyaránt fiatalokkal, idősebbekkel, magyarokkal, külföldiekkel, turistákkal, jómódú vagy épp kevésbé tehetős, hétköznapi vagy híres emberekkel. Találkoztam már például Istenes Bence műsorvezetővel, Budavári Fülöp influencerrel, Kiss Endre Andy-vel, aki a Hooligans együttes dobosa, Farkas Franciska színésznővel, de Schmidt Mária politikus is a törzsvásárlóink közé tartozik, ahogy Batta Zsuzsanna (Marge) is. Fő szponzoráltunk Kajdi Csaba Cyla, aki a közösségi oldalakon népszerűsíti termékeinket. Óriási előny, ha olyan alkalmazottaink vannak, akik elsajátították a kommunikáció minden formáját, éppen ezért érdemes és nagyon ajánlott az említett tréningeken való részvétel akkor is, ha beosztottak vagyunk, és akkor is, ha vezetők vagyunk. Sőt, vezetőknek javasolnám az alkalmazottak motiválását különböző tanfolyamokon való részvételre, esetleg anyagi támogatással egybekötve. Így biztosak lehetünk benne, hogy beosztottjaink naprakészek és rendelkeznek a megfelelő tudással, gyakorlattal, hogy a legjobbat hozzák ki magukból.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Kereskedelem Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | projektmunka |
---|---|
Kulcsszavak: | emberi kommunikáció, gesztusok, kereskedelem, nonverbális kommunikáció, üzleti kommunikáció |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Júl. 15. 11:21 |
Utolsó módosítás: | 2022. Júl. 15. 11:21 |
Actions (login required)
Tétel nézet |