Üzletfejlesztés (Közösségi és export piacok)

Frikker Attila (2015) Üzletfejlesztés (Közösségi és export piacok). Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT_Üzletfejlesztés_Frikker_Attila.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT_Üzletfejlesztés_Frikker_Attila.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (396kB)
[thumbnail of TitkositasiEngedely.pdf] PDF
TitkositasiEngedely.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (168kB)

Absztrakt (kivonat)

Bevezetés A témaválasztásnál személyes érdeklődésem és egy hazai egyedárusító vállalatnál szerzett szakmai tapasztalataim vezéreltek. Üzletfejlesztési munkatársaként jelenleg feladatom a vállalat külpiacokra történő értékesítésének fejlesztése, új piaci lehetőségek felkutatása. Szakdolgozatom fő céljaként átfogó, ámde részletező képet alkotok a nemzetközi piacra lépés folyamatairól, lépéseiről, lehetőségekről és kapcsolódási pontokat keresek a vállalat által bejárt út és az elméletek között. Igazolást keresek arra, hogy megfelelő-e az irány és a választott mód, valamint milyen további fejlődési lehetőségek javasolhatóak a vállalat számára. 1. Nemzetköziesedés Az első fejezetben a nemzetköziesedés fogalmát járom körül. Tudományos megközelítések, esettanulmányok, szakirodalmak ismeretanyagát felhasználva elemzem a kiválasztott vállalat eddig megtett útját, majd levonom a következtetéseket. Megvizsgálom a magyar KKV-k nemzetközi piac felé nyitásának, külpiaci tevékenységének, aktivitása fejlesztésének lépcsőfokait; és a rájuk hatással lévő körülményeket. Munkahelyem példáján és saját tapasztalataimon keresztül próbálom meg fellelni az azonosságokat és a törvényszerűségeket a nemzetköziesedési folyamatokban. Tanulmányokban keresem az összefüggéseket a vállalat mérete, valamint külpiaci aktivitása között, illetve hogy jellemzően milyen az iparági megoszlás ugyanezen aktivitás fényében. Ugyanebből a célból vizsgálom a korábbi felméréseket a jellemző célpiacokra vonatkozóan, illetve megnézem, hogy milyen mértékben aktívak más hazai középvállalatok a kapcsolatfelvétel témakörében. Az különböző nemzetköziesedési modellek vizsgálata közben bemutatom a párhuzamot a vizsgált cég fejlődési fázisai, valamint az Uppsala modellhez elméletei között. Alaptézisében csupán a pszichológiai távolság kérdésében nem láttam teljes egyezést. A vállalat által eddig bejárt külpiacra lépési módszerekre a Bilkey és Tesar [1977] tollából született koncepció illik leginkább. Az egyezés több esetben szembetűnő, ám számomra az volt igazán meglepő, hogy az elmélet már ’77-ben megszületett. 2. A disztribúciós szerződés A második fejezetben elsőként bemutatom a céget, és történetét, majd az általa forgalmazott termékkört ismertetem. A vizsgált vállalattal kapcsolatban külön figyelmet szentelek a dolgozat ezen részében annak a ténynek, hogy a cég az egyedárusítók táborát erősíti. Ezen cégek számára létfontosságúak a szállítókkal, a gyártókkal kötött szerződéseik. Hogy a kép megfelelően specifikus, és a kiválasztott vállalatra szabott lehessen, külön vizsgálom a meglévő, ide vonatkozó szerződésekre tett nemzetközi ajánlásokat, szokványokat, valamint nagyvonalakban bemutatom a cég működését meghatározó szerződéseket is. A szerződések kritikus pontjait megvilágítandó előbb az ICC Egyedárusítói Mintaszerződés segítségével veszem végig az ilyen jellegű szerződések sarokpontjait, majd nagyvonalakban bemutatom a cég életére ebben a pillanatban legnagyobb hatással lévő szerződéseket. 3. A vizsgált vállalat nemzetköziesedése A vállalattal kapcsolatos információk feldolgozása a harmadik fejezetben történik. Az itt leírtak jelentős többsége az általam megtapasztalt eseményeken alapszik. Ebben a fejezetben már összehasonlítom a saját megszerzett tapasztalatokat a korábbi fejezetekben megismert elméletekkel, a taglalt tanulmányokban felbukkanó akadályokkal, de további tanulmányokat is hozok, hogy pontos képet tudjak bemutatni a többséget érintő nehézségekről, összevetve a saját eredményekkel. Ezek segítségével azonosítom az eltéréseket, és javaslatokat teszek azok feloldására, egy ideális tempójú és ütemű fejlődés biztosítására. Az elemzés legnagyobb hányada leginkább visszatekintő jellegű, hogyan is lehetett volna hatékonyabban végigvinni a külpiacra lépés szakaszait. Közben kitekintéseket teszek a nemzetközi piacok akkori jellemzőire, hogy pontosabb képet fessek az üzleti környezetről, melyben akkor a cégnek helyt kellett állnia. A fejezet végén jelenlegi és jövőbeli perspektívákat vázolok fel a további fejlődés érdekében. Összegzés, konklúzió Az utolsó szakaszban összefoglalom a dolgozat írása közben felszínre került meglátásokat, levonom a következtetéseket. Szakdolgozatom legvégén tapasztalataim alapján pontokba szedve foglalok össze néhány fontos lépést, ami egy mai magyar KKV számára hasznos és szükséges lehet a külpiacra lépéshez.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Világgazdaság és Nemzetközi Kereskedelem Int. Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi Gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Külkereskedelem, Nemzetközi piac, KKV, Disztribútor, Export
Felhasználói azonosító szám (ID): Turányi Nóra
Rekord készítés dátuma: 2015. Dec. 07. 12:41
Utolsó módosítás: 2016. Máj. 09. 14:07

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet