Az influenszer marketing hatása a Z és Y generációkra 3 online platform tükrében

Kuna Katalin (2022) Az influenszer marketing hatása a Z és Y generációkra 3 online platform tükrében. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Kuna Katalin (XZT3EJ) - Az influenszer marketing hatása a Z és Y generációra 3 online platform tükrében.pdf] PDF
Kuna Katalin (XZT3EJ) - Az influenszer marketing hatása a Z és Y generációra 3 online platform tükrében.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Az influenszer marketing az online marketing egyik olyan újonnan érvényesülő ága, mely nemcsak nemzetközi szinten, de hazánkban is egyre növekvő mértékben érhető tetten, különösen a közösségi média felületein keresztül. A Z és Y generáció képviselőire pedig jelentős mértékben hat a marketing ezen eszköze. Nem csoda, hiszen a fiatal felnőttek már vagy születésük pillanatától fogva az online világ vonzáskörében élnek, vagy gyerekkorukban ismerhették meg a technológiai fejlődés adta lehetőségeket. Szakdolgozatom célja tehát az, hogy rávilágítson hazai viszonylatban a három legnépszerűbb közösségi média oldalon, azaz a Facebook, a YouTube és az Instagram felületén fellelhető influenszer tevékenységeknek a Z és Y generációra tett hatásaira vásárlásaik tekintetében. A  kutatási téma körüljárásához a szakirodalmi kutatást követően a primer kutatások közül a kérdőív kitöltetés módszerét választottam, melynek során a 18 és 40 év közötti nők és férfiak voltak az alanyaim. A kérdőíves kutatásom első részében a közösségi média használatával kapcsolatban fogalmaztam meg kérdéseket a kitöltők felé, hogy feltárjam mely közösségi média platformokat használnak aktívan, mennyi időt töltenek ezeken a felületeken, valamint mely közösségi média platformokat használják a legszívesebben. A kérdőív második részében fellelhető kérdések azon kitöltőkre irányultak, akik már vásároltak valamilyen terméket vagy vettek már igénybe szolgáltatást influenszer ajánlása révén. Célom volt felmérni, hogy a kitöltők milyen mértékben vásárolnak influenszer ajánlás hatására, ezen üzeneteket mely közösségi média platformokon fedezik fel, milyen típusú termékek vásárlását ösztönzik esetükben, mekkora összegben költöttek eddig influenszerek által ajánlott termékekre és mennyire elégedettek a kiadásaikkal. A szakdolgozatom megírása előtt kutatási kérdéseket avagy feltételezéseket állítottam fel, melyeknek elfogadása vagy elutasítása az alábbiak szerint zárult: 1.        A Z generáció az Instagram felületét használja leggyakrabban vagy legszívesebben. Az első feltételezést elfogadtam, ugyanis valóban kiderült, hogy a Z generáció képviselői összességében az Instagram felületét alkalmazzák leggyakrabban vagy legszívesebben annak ellenére is, hogy az aktívan használt közösségi média felületeik között még a Facebook emelkedett ki. Az Instagram igen erős elköteleződést vált ki a generációból, különösen a női képviselőiből. A férfiak ugyanis egyenlő mértékben részesítik előnyben a Facebook és a YouTube felületét.   2.        Az Y generáció a YouTube felületét használja leggyakrabban vagy legszívesebben. Második feltételezésemet el kellett utasítanom, ugyanis az Y generáció esetében a három leggyakrabban vagy legszívesebben látogatott közösségi média oldal csökkenő sorrendben a Facebook (46,8%), az Instagram és legutolsó sorban a YouTube. A generáció női és férfi tagjai abban térnek el, hogy a Facebook felülete mellett a nők egyértelműen az Instagramot, a férfiak pedig ugyanilyen mértékben inkább a YouTube felületét preferálják. 3.        Az influenszerek hatása a három platform esetében eltérő súlyú a Z és az Y generációk tekintetében, így a Z generáció az Instagram felületén ösztönözhető erőteljesebben vásárlásra. Harmadik feltételezésemet ismételten elfogadtam, ugyanis a Z generációnak nem csak leginkább preferált közösségi média felülete az Instagram, de az a felület is, amelyen a legnagyobb mértékben ösztönözhetők influenszerek által a vásárlásra. 4.        Az influenszerek hatása a három platform esetében eltérő súlyú a Z és az Y generációk tekintetében, így az Y generáció a YouTube felületén ösztönözhető erőteljesebben vásárlásra. Negyedik feltételezésemet is elfogadtam, ugyanis noha az Y generáció a Facebook felületét jelölte meg, mint elsődlegesen preferált közösségi média platform, mégis a YouTube felületén keresztül találkoznak döntő többségben olyan véleményvezérek általi üzenetekkel, melyek vásárlásra sarkallják őket. 5.        A Z generációt 20%-kal erőteljesebben ösztönzik az influenszerek ajánlásai vásárlásra, mint az Y generációt. Ötödik feltételezésemet elutasítottam, ugyanis mind a Z generáció, mind az Y generáció képviselői közel azonos mértékben, kevesebb, mint 2%-os eltéréssel vásárolt terméket vagy vett igénybe szolgáltatást influenszer ajánlására. Mind a két vizsgált generációról megállapíthatjuk azonban, hogy női képviselőikre erőteljesebben hatnak az influenszerek ajánlásai, mint férfi társaikra. Az influenszer ajánlások által befolyásolt termék- és szolgáltatástípusok tekintetében mindkét generáció női képviselői esetén a szépségápolási termékek szerepeltek első helyen. Második helyre került a csökkenő sorrendben a Z generáció esetén a ruházati termékek kategóriája, míg az Y generáció hölgyei az ételek és éttermek választásában közel annyian bíznak az influenszerek ajánlásában, mint a ruházati termékek megválasztásánál. Férfiak tekintetében a Z generáció az elektronikai termékek terén befolyásolható véleményvezérek által, míg az Y generáció az ételek és éttermek megválasztásánál, majd az elektronikai termékek vásárlásánál hallgatnak a nagy követőtáborral bíró online egyéniségekre. Ami pedig a véleményvezérek által ösztönzött vásárlások elégedettségi szintjét illeti, azt mondhatjuk el, hogy mind a két generáció esetében túlnyomó többségben elégedett vásárlókról beszélhetünk. Így hát megállapíthatjuk, hogy az influenszer marketing a Z és Y generáció esetében képes olyan termékeket és szolgáltatásokat úgy bemutatni, hogy azok a megfelelő célcsoportot találják el.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Hübner Andrea
Belső
egyetemi tanársegéd; Pedagógia Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-marketing - elektronikus marketing, influenszer marketing, internetmarketing, közösségi média, marketing, marketingeszközök, online marketing, Y generáció, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Ápr. 02. 10:01
Utolsó módosítás: 2022. Ápr. 02. 10:01

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet