Egy kupica magyarság

Orbán Matilda Bella (2021) Egy kupica magyarság. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Orbán Matilda Bella_BHPJJN.pdf] PDF
Szakdolgozat_Orbán Matilda Bella_BHPJJN.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Akármerre járunk a világban, mindenhol találkozhatunk egy adott országra, régióra vagy városra jellemző turisztikai termékkel, amely az évszázadok alatt szerves részévé vált az érintett desztináció kultúrájának. Ilyen turisztikai termékek lehetnek például az ital különlegességet, amelyek egyedi varázsa épp abból ered, hogy máshol a világon nem lehet olyan jellegzetes terméket előállítani vagy kóstolni.  Így az országunknak is van egy a nemzeti kincse, mely nem más mint a Hungarikumok közé sorolt Pálinka. A Szakdolgozatom célja a mai magyar emberek pálinkafogyasztási szokásainak megvizsgálása volt. A dolgozatot egy szekunder kutatással kezdtem, mellyel megalapoztam a kutatás során felhasznált alap tudást. A szakirodalmi áttekintés során kitértem a pálinka történelmére, melynél bemutattam az égetett szeszes italok előállításának kezdetleges gyökereit és ezek elterjedését a világon, azon belül pedig Magyarországon. A történelmi áttekintés után fontos szempont volt a pálinka jogi körbehatárolása is, melynél megvizsgáltam a Pálinkatörvény és egyéb más pálinkával kapcsolatos rendeletek tartalmát is. A jogi témakör után tértem ki az eredetvédelemre Magyarországon, és soroltam fel a magyar földrajzi oltalom alatt álló eredetvédett pálinkákat a jellemzésükkel együtt. Ezek után következnek a Szakdolgozatban a pálinka előállításának alappillérei. Itt szó esett az alapanyagok precíz előkészítésének eljárásáról, kezdve a szürettől a szortírozáson át a mosásig. Ez után került leírásra az alapanyagok aprítása után következő fázis, a cefre készítés, mely a komplex kémiai folyamatok végbemenetelének segítségével zajlik le.  A cefrekészítést követően kitértem a friss cefre alkohollá történő párlására is, melynél tisztázásra került több alapfogalom is a pálinkafőzéssel kapcsolatban. A kész, lepárolt pálinka érlelésére is kitér a dolgozat, amely során az érlelés időtartamáról és az érlelő eszközökről is szó esik. Ezen témakörök megismerése, tanulmányozása adta meg a dolgozat másik érdemi részét kitevő kutatás alapjait. A szekunder kutatásom után primer kutatásokat alkalmaztam, azon belül pedig kvalitatív és kvantitatív kutatási módszereket. Ezekre azért volt szükség, hogy a négy darab kutatási állításomat megfelelő mennyiségű és minőségű adatok segítségével tudjam megvizsgálni. Az első kutatási állításom arra tért ki, hogy a magyar emberek életében mennyire játszik szerepet ez az ital. Így hát az első állításom a következő volt „A magyar emberek kedvenc itala a pálinka”, mely csak részben igazolódott be. A következő, tehát a második állításom a vidék és a főváros kapcsolatát vizsgálta, mely így hangzik: „A vidéki és nagyvárosi pálinkafogyasztási szokások eltérőek”. Ez az állítás nem igazolódott be.  Az ezt követő állításom a korosztályok pálinkafogyasztási szokásainak a különbségeire alapozott, mely így szólt: „A pálinkafogyasztási szokások korosztálytól függetlenek. Ez az állítás beigazolódott. A negyedik, részben utolsó állításom a jövedelem és a minőségi pálinkafogyasztás összefüggéseit kívánta vizsgálni. A negyedik állítás „ A minőségi pálinka fogyasztása független a fogyasztó jövedelmétől”. Ez az állítás részben igazolódott csak be. Az állításaim megválaszolására egy saját készítésű kérdőív és mélyinterjú szolgált segítségül. A kérdőív során 19 darab kérdést tettem fel a résztvevőknek. Az általános információktól kezdve szépen lassan tértem ki az alkohol, majd a pálinkafogyasztási szokásokra. A kérdőív mellett szükség volt egy mélyinterjúra is, melyet Petzold Attilával, a Brill pálinkafőzde márka képviselőjével készítettem. Az interjú során meglepő válaszok érkeztek egy szakmában jártas személytől, melyet összevetettem a kérdőív válaszaival is. Kétarcúság figyelhető meg a fogyasztók és az előállítók oldaláról is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Sóvári Katalin
Belső
Mestertanár; Turizmus Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, hungarikum, innováció, pálinka, pálinkafogyasztási szokások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Ápr. 02. 09:57
Utolsó módosítás: 2022. Ápr. 02. 09:57

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet