A Covid-19 pandémia etikai dilemmái a vendéglátásban

Doszpoth Dominika (2021) A Covid-19 pandémia etikai dilemmái a vendéglátásban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Doszpoth Dominika.pdf] PDF
Szakdolgozat_Doszpoth Dominika.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Az elmúlt másfél év alatt gyökeresen felfordult az egész világ. Már 2019 novembere környékén világszerte felröppentek a hírek, miszerint Kínában, azon belül is Wuhanban felütötte a fejét az úgynevezett COVID-19 vírus, amely emberéleteket követelt már az első percekben. Az emberek országszerte a televízió előtt, a kocsiban ülve vagy épp az internetes oldalakat böngészve megrökönyödve nézték és hallgatták az ijesztőbbnél ijesztőbb események bekövetkeztét, amelyek percek alatt leterítették Kínát. Ekkor még nem is sejtettük, hogy ez még csak a kezdet, és pár hónap múlva az egész Föld egy hatalmas karantén alá kerül. 2020 márciusában hazánkat is elérte a járvány, így a Magyar Kormány is veszélyhelyzetet hirdetett ki, ezzel pedig egy új korszak indult el életünkben. Az élelmiszerboltokon, drogériákon kívül bezártak az üzletek, kötelező lett a maszkviselés a beltéri helyeken és tömegközlekedési eszközökön, kézfertőtlenítők kerültek mindenhová és kijárási korlátozás lépett életbe, vagyis kizárólag munkaügyi okok miatt, vagy vásárlás céljából lehetett elhagyni a lakóhelyet. A kórházak hamar megteltek, az orvosok, betegápolók, mentősök pedig az utolsó pillanatokig kitartva küzdöttek a betegek életéért, családjukat és saját egészségüket a háttérbe szorítva. Ez azért is fontos, mert sokszor egyik fél sem kap elég odafigyelést és megbecsülést a szakmában, rengeteg igazságtalanság éri mindkét oldalt. A fentiekre alapozva a fő kutatási kérdés az, hogy mi lesz a munkáltatók és munkavállalók sorsa a koronavírus okozta járványhelyzet lecsengése után? Ezt a fő kutatási kérdést olyan alkérdések segítik, mint például: Milyen intézkedések védik meg a munkavállalókat a vírus után az újabb esetleges elbocsájtásokkal szemben? Mi lesz a biztosítéka a munkáltatónak arra, hogy egy újabb váratlan hullám miatt nem lépnek ki az alkalmazottak? Fogja-e csökkenteni a munkavállaló bérét a munkáltató a járványból való helyreállásra hivatkozva? Milyen lépéseket tesz a munkáltató annak érdekében, hogy a munkavállaló nagyobb biztonságban érezze magát a munkaidő alatt? A korlátozások miatt rengeteg vállalkozás kényszerült szüneteltetésre, a turizmus és a vendéglátás, mint olyan pedig szinte teljesen megszűnt létezni a korábbi formájában. A vendéglátó egységek bezártak, és ahol lehetett, ott átálltak kiszállításra és elviteles lehetőségre, viszont nagyon sokan ezt nem tudták megtenni (például kocsmák, szórakozóhelyek, kisebb büfék), így bezárásra kényszerültek. Sajnos a rémálomból valóság lett: a vírus ezrek életét tette tönkre anyagi szempontból is világszerte. Szinte az összes felszolgálót, szakácsot, pultost elbocsájtották, mivel vendégek és munka hiányában nem volt lehetőségük dolgozni. A legtöbb vendéglátásban dolgozó különböző élelmiszerboltokban kapott állást kasszás, vagy árufeltöltő pozícióban, illetve sokan ételfutárként helyezkedtek el. Rengeteg törzsgyökeres, évtizedek óta a szakmában dolgozó vendéglátós hagyta el a pályát. A munkáltatók helyzete sem volt egyszerű, hiszen vendégek nem voltak, ugyanakkor a rezsiköltség, bérletidíj megmaradt, bevétel hiányában pedig nem volt egyszerű a talpon maradás. A támogatások mértéke nem volt arányos a bevétel kieséssel, illetve még csúsztak is. Ilyenkor persze felmerült a kérdés minden munkáltatóban, hogy amikor majd lehetőség lesz az újranyitásra, akkor marad-e elég munkavállaló a piacon? A vendéglátó vállalkozónak ugyanis tiszteletben kell tartania a munkavállaló személyiségi jogait és érdekeit és tekintettel kell lennie azokra (Vendéglátó Vállalkozók Etikai Kódexe). Ez dióhéjban azt is jelenti, hogy a munkáltató nem róhatja fel korábbi alkalmazottjának távozását a COVID-19 vírustól való félelem miatt. Valamint az is fontos, hogy amint ismét kinyithatnak a vendéglátó egységek, a munkáltató a munkavállalóival méltányosan bánjon, megfelelő feltételekkel foglalkoztassa őket és viseltessen velük tisztelettel (Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Etikai Kódexe). Tehát a korábban vendéglátásban dolgozó, a munkájukat a vírus miatt elveszített munkavállalók helyzetének kihasználása semmi esetben nem etikus. A kutatás közvetlen célja az, hogy megvizsgáljuk a vendéglátásban dolgozó munkáltatók és munkavállalók helyzetét a COVID-19 pandémia okozta változások keretében etikai szempontból, valamint a cégen belüli belső viszonyokat (Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének Etikai Kódexe).

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Vendéglátás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Hámori Antal
Belső
egyetemi docens; Vendéglátás Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: etikai dilemmák, etikai kódex, koronavírus-járvány (COVID-19), munkáltatók, vendéglátás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Ápr. 02. 09:56
Utolsó módosítás: 2022. Ápr. 02. 09:56

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet