Szabó Dorottya (2021) Szervezeti kultúra vizsgálata és elemeinek megjelenése a munkavállalói preferenciák generációs viszonylatában. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Szabó_Dorottya_D969O7_szakdolgozat_BGE_KVIK_2021.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. December 07.. Download (1MB) |
|
PDF
Szabó Dorottya - Titkosítási kérelem - Budapest Marriott Hotel.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (636kB) |
Absztrakt (kivonat)
Kutatásomban a számomra kulcsfontosságúnak gondolt szervezeti kultúrát vizsgálom, amely egy emberi oldalról közelíti meg a vállalatok működését. Esettanulmány keretében arra keresem a választ, hogyan jelennek meg a vezetők által meghatározott vállalati értékek a vizsgált szállodában, és ezek milyen hatással vannak a szervezeti működésre? Kvantitatív kutatásom pedig arra irányul, hogy megfigyelhető-e generációs eltérés a szervezeti kultúra elemeihez tartozó preferenciák alapján? Esettanulmányom tárgyaként egy Budapest belvárosában található 5 csillagos hotel szervezeti felépítését elemeztem, valamint ott dolgozó HR szakemberrel készítettem interjút, melynek segítségével meghatároztam a választott szálloda legfőbb képviselt szervezeti értékeit, és azoknak megnyilvánulási formáit a mindennapi szervezeti életben. A szállodai dolgozókkal végzett kvalitatív kutatásban munkavállalói oldalról való megvalósulását is vizsgáltam a kijelölt szervezeti értékeknek. Megállapítást nyert, hogy a vizsgált szervezet emberközpontú kultúra kialakítására törekszik, ezek érdekében nagy hangsúlyt fektet a dolgozói jólétre, a közvetlen és informális kommunikációra, és az átjárhatóságra a hierarchiaszintek között. Ezek jobb információáramlást eredményeznek, és a jó munkahelyi légkör a vendégélményt is javítják, így a szállodai teljesítményt. Kutatásom másik felében egy kérdőíves megkérdezés során nyert kvantitatív adatokat elemeztem Excel és SPSS programok segítségével, és vizsgáltam meg, hogy van-e kapcsolat a munkaerőpiacon jelenlévő különböző generációk és a munkahelyi értékekkel való azonosulás között. A kérdőívet kitöltők között négy munkapiacon jelenleg aktív generációt állapítottam meg (Baby Boomer, X, Y, Z). Korrelációvizsgálatot készítettem, mely során 26 munkahelyi jóléthez és szervezeti kultúrához kapcsolható tényezőt vetettem össze a generációs változókkal, és hét esetben állapítottam meg kapcsolatot. Ezek alapján kijelenthető, hogy kapcsolat van az adott tényezők és a generációk között. Z generáció felé haladva nő a munkavállalói igény az informális és kötetlen szervezeti légkörre, valamint jobban igénylik az önállóságot és rugalmasságot a munkáltató részéről. Az idősebb generációk számára az anyagi ösztönzők képeznek prioritást a munkahelyen. Kutatásom során egyértelművé vált számomra, hogy az emberközpontú szervezeti kultúrába való invesztálás kifizetődő a munkáltató számára, mivel növeli a munkavállalói jólétet és ezáltal az elkötelezettséget és a hatékonyságot. Valamint a fiatal generációk igénye is láthatóan ebbe az irányba tendál, így az emberközpontú vállalati kultúra még meghatározóbb tényezővé fog válni a jövőben.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Turizmus Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | generáció, munkaerőpiac, szervezeti kultúra, vállalati kultúra, Z generáció |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Már. 22. 08:19 |
Utolsó módosítás: | 2022. Már. 22. 08:19 |
Actions (login required)
Tétel nézet |