Fast Fashion üzletek térhódításának okai a versenytársak figyelembevételével

Rácz Renáta (2021) Fast Fashion üzletek térhódításának okai a versenytársak figyelembevételével. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat-Rácz Renáta GPL9Z8.pdf] PDF
Szakdolgozat-Rácz Renáta GPL9Z8.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom témája a "Fast Fashion üzletek térhódításának okai a versenytársak figyelembevételével", amelynek aktualitása a fenntarthatóság szemszögéből vált fontossá számomra. A dolgozatban arra keresem a választ, hogy a Fast Fashion üzleti modell fenntarthatósági oldalról való kifogásolhatósága ellenére hogyan tud a textil-kereskedelem piacán ilyen nyereségesen működni. Ehhez mind primer, mind szekunder kutatást alkalmaztam, így felhasználva SWOT és STEEPLE elemzést, valamint a saját kutatásaimat interjúk, tapasztalataim és kérdőív formájában. A kutatásomat a kutatási kérdéseim köré (pl.: Mely jellemvonások segítik a térnyerésben a Fast Fashion-t?) építettem, így a kérdőív során demográfiai adatok mellett fogyasztói szokásokat, fenntarthatósággal való kapcsolatot, valamint a témával kapcsolatos megítélést helyeztem a fókuszba. Az interjú alapján 6fő, kérdőív alapján 118 fő válaszával dolgozhattam, ami kis mintavételnek számít, így nem reprezentatív. Annak érdekében, hogy a Fast Fashion-t két versenytársával a High Fashion-nel (luxus termékek), valamint Second Hand-del (használt termékek) összehasonlíthassam azok erősségeit és gyengeségeit állítottam egymással szembe. Az eredményekből leszűrhető, hogy mik azok a szempontok, ami alapján egy (átlagos) vásárló üzleti modellt választ, ami nem feltétlen írható a Fast Fashion előnyeinek listájára. Ezáltal elmondható, hogy a főként tervező, de impulzus hatására is vásárlók legfontosabbnak a termékminőséget, valamint az akciókat, kedvezményeket tekintik. Emellett a széles kínálat az, ami miatt választásuk legnagyobb százalékban a "gyorsdivatra" esik.A fenntarthatóság és fogyasztó közötti kapcsolat ennek okán nem is kimagasló, hiszen addig, amíg ezekben az üzletekben vásárolnak nem tudnak sem a környezeti, sem a társadalmi oldalról olyan előrelépést tenni, ami eredményeket mutatna. A fogyasztónak ugyanis fontosabb az ár-érték aránya és a külső megjelenés, amit képvisel az üzleti modell, mint ezek a tényezők. Emiatt a Fast Fashion nem  kényszerül rá a változtatásra, hiszen amíg erre a kínálatra van kereslet, addig a profit hatalma győz.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fenntarthatóság, fogyasztás, fogyasztói magatartás, ruhaipar, vásárlók
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 22. 08:16
Utolsó módosítás: 2022. Már. 22. 08:16

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet