Rácz Renáta (2021) Fast Fashion üzletek térhódításának okai a versenytársak figyelembevételével. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Szakdolgozat-Rácz Renáta GPL9Z8.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatom témája a "Fast Fashion üzletek térhódításának okai a versenytársak figyelembevételével", amelynek aktualitása a fenntarthatóság szemszögéből vált fontossá számomra. A dolgozatban arra keresem a választ, hogy a Fast Fashion üzleti modell fenntarthatósági oldalról való kifogásolhatósága ellenére hogyan tud a textil-kereskedelem piacán ilyen nyereségesen működni. Ehhez mind primer, mind szekunder kutatást alkalmaztam, így felhasználva SWOT és STEEPLE elemzést, valamint a saját kutatásaimat interjúk, tapasztalataim és kérdőív formájában. A kutatásomat a kutatási kérdéseim köré (pl.: Mely jellemvonások segítik a térnyerésben a Fast Fashion-t?) építettem, így a kérdőív során demográfiai adatok mellett fogyasztói szokásokat, fenntarthatósággal való kapcsolatot, valamint a témával kapcsolatos megítélést helyeztem a fókuszba. Az interjú alapján 6fő, kérdőív alapján 118 fő válaszával dolgozhattam, ami kis mintavételnek számít, így nem reprezentatív. Annak érdekében, hogy a Fast Fashion-t két versenytársával a High Fashion-nel (luxus termékek), valamint Second Hand-del (használt termékek) összehasonlíthassam azok erősségeit és gyengeségeit állítottam egymással szembe. Az eredményekből leszűrhető, hogy mik azok a szempontok, ami alapján egy (átlagos) vásárló üzleti modellt választ, ami nem feltétlen írható a Fast Fashion előnyeinek listájára. Ezáltal elmondható, hogy a főként tervező, de impulzus hatására is vásárlók legfontosabbnak a termékminőséget, valamint az akciókat, kedvezményeket tekintik. Emellett a széles kínálat az, ami miatt választásuk legnagyobb százalékban a "gyorsdivatra" esik.A fenntarthatóság és fogyasztó közötti kapcsolat ennek okán nem is kimagasló, hiszen addig, amíg ezekben az üzletekben vásárolnak nem tudnak sem a környezeti, sem a társadalmi oldalról olyan előrelépést tenni, ami eredményeket mutatna. A fogyasztónak ugyanis fontosabb az ár-érték aránya és a külső megjelenés, amit képvisel az üzleti modell, mint ezek a tényezők. Emiatt a Fast Fashion nem kényszerül rá a változtatásra, hiszen amíg erre a kínálatra van kereslet, addig a profit hatalma győz.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Kereskedelem Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | fenntarthatóság, fogyasztás, fogyasztói magatartás, ruhaipar, vásárlók |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Már. 22. 08:16 |
Utolsó módosítás: | 2022. Már. 22. 08:16 |
Actions (login required)
Tétel nézet |