Budapest közlekedésének aktuális átalakulása, közösségi közlekedés, fenntartható közlekedés, sharing economy helyzete a Fővárosban

Berényi Attila (2021) Budapest közlekedésének aktuális átalakulása, közösségi közlekedés, fenntartható közlekedés, sharing economy helyzete a Fővárosban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat Berényi Attila.pdf]
Előnézet
PDF
Szakdolgozat Berényi Attila.pdf

Download (1MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilvános hozzáférés.pdf] PDF
Nyilvános hozzáférés.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (341kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a Főváros közlekedési rendszerének aktuális átalakulását, a budapestiek utazási szokásait elemzem. A Főváros kritikus pontnak számít az ország szempontjából, mivel ez az egyetlen nemzetközileg jelentős közigazgatási egység. A dolgozatban Budapest történelmi adottságait figyelembe véve kísérlek meg élhető, fenntartható közlekedési változtatásokat javasolni, elemezve a jelenlegi infrastrukturális helyzetet, fókuszban tartva a lakosság heterogenitását.  Magyarországon az elmúlt 50 év egyik legnagyobb társadalmi változása a közösség- indivídum mentén zajlik, mely jelen témában a szolidaritás-komfort ellentétpárban jelenik meg. A fenntartható fejlődés kulcsa a magas kihasználtság és hatékonyság, melyre a közlekedésben a saját tulajdonú autó helyett a közösségi közlekedés a legalkalmasabb, ez viszont szembe megy a kapitalizmus által képviselt eszmével, miszerint a tömegközlekedés használata egy nem kívánatos kényszer.  Kutatásomban nem a potenciális innovációk pénzügyi fenntarthatóságára, megtérülésére fókuszálok, hanem a leghatékonyabb, legtöbb embert elérni képes közlekedési hálózat kialakításához szükséges újításokra, a város élhetőségének konzerválása szempontjából.  Primer kutatást végeztem interjú formájában, melyet a VI. kerület városfejlesztésért felelős alpolgármesterével készítettem. A belső, pesti kerületek közútrendszere rendkívül nagy tehernek van kitéve, melyet az önkormányzat számos intézkedéssel próbál enyhíteni. Kérdőívet készítettem annak érdekében, hogy a különböző élethelyzetben lévő lakosok közlekedési szokásait, igényeit, a fenntartható fejlődéshez való hozzáállásukat felmérjem.  Kutatásomban a következő kérdésekre keresek választ: Hogyan lehet csökkenteni a belvárosra nehezedő forgalmi nyomást? Milyen eszközökkel lehet több utast bevonzzani a tömegközlekedésbe? Milyen a sharing economy, leginkább a carsharing, MOL Bubi helyzete ma Budapesten?  A kutatásból kiderül, hogy az emberek társadalmi felelősségvállalása csökkenő pályán van, rövidtávon pénzügyileg kedvező alternatívával győzhető meg a lakosság. A Belváros felszíni közlekedése nem hatékony, mikromobilitási pontok kialakítására, az úthálózat modernizálására és a tömegközlekedés javítására van szükség, mivel nem képesek kielégíteni a mai igényeket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vértes János
Belső
óraadó tanár; Turizmus Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Budapest, fenntarthatóság, közlekedés, közösségi közlekedés, városfejlesztés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 22. 08:14
Utolsó módosítás: 2022. Már. 22. 08:14
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/39135

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet