A koronavírus okozta gazdasági hatások a zeneiparra a Gold Record Music Kft. zenei management cég példáján keresztül

Farkas Anna (2021) A koronavírus okozta gazdasági hatások a zeneiparra a Gold Record Music Kft. zenei management cég példáján keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Farkas_Anna_pszk.pdf] PDF
Farkas_Anna_pszk.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Farkas_Anna.pdf] PDF
BA_O_Farkas_Anna.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (494kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom röviden a zeneipar helyzetét mutatja be a koronavírus előtt, valamint a már több, mint másfél éve tartó járványhelyzet alatt. Szemlélteti, hogy a szakma, a közönség és egy zenei kiadó és menedzsment cég hogyan reagált a pandémia okozta korlátozásokra, hogyan próbáltak meg mégis munkát és szórakozási lehetőséget adni az embereknek. Dolgozatomban körüljártam többek között a magyarországi koronavírusnak, az emberekben felmerülő új igényeknek, a rendezvényhelyszínek és klubok nehéz anyagi helyzetének, az iparági összefogásnak, valamint a gazdaságból kieső bevételeknek a témakörét is. A magyarországi zeneipar a pandémia előtti évben, 2019-ben a fénykorát élte a 21,5 milliárd Ft-os hangfelvétel-iparágával és 52 milliárd Ft-os élőzene-iparágával. Egy ilyen sikeres időszak után tört ki a koronavírus járvány, mely a zeneiparnak óriási visszaesést és veszteséget jelentett. Előzetes ismereteim és a szakirodalom alapján négy hipotézist állítottam fel, melyeket diplomamunkám során vizsgáltam. Az első hipotézisem vizsgálatához - mely szerint „a zeneipar-e az egyik olyan ágazat, amely a legjobban megsínylette a pandémia okozta gazdasági visszaesést, szemben más hasonló szórakoztatóipari ágakkal” - összehasonlítottam a megtartott színházi előadásokat, mozivetítéseket és hangversenyeket 2019-ben és 2020-ban. Míg a színházak esetében 48,6 %, a mozik estében 47,9 %-os volt a visszaesés, addig a hangversenyek száma növekedett 2020-ban, 2,46 %-kal. Ez alapján megállapítható, hogy az élőzeneipar a maga 80 %-os koncert darabszám visszaesésével a legrosszabbul járt a vizsgált szórakoztatóipari ágak közül. Ez nagyrészt a koncerteket érintő szigorú szabályozásoknak tudható be. Ezek alapján az első hipotézisemet teljesültnek találtam. Kutatásaim során továbbá kérdőíves kutatást végeztem, ebben igyekeztem feltárni a zeneiparban dolgozók oldaláról megközelítve a koronavírus okozta problémákat, például, hogy milyen támogatásban részesültek az elmúlt másfél éveben, mennyien vállaltak mellékállást, mennyire változtak meg a pandémia hatására a munkakörülményeik. Kutatásomhoz egy kvantitatív adatgyűjtési módot választottam, a kérdőíves megkérdezést. Kérdőívemet természetesen névtelenül, önkéntesen pár napon belül 107-en töltötték ki a közösségi oldalakon, mely reprezentatívnak tekinthető a válaszok sokszínűsége, és a megkérdezett csoport nagysága alapján. A 2. hipotézisem, mely szerint „a zeneipariban dolgozók jelentős része csak mellékállás vállalással tudta túlélni a koronavírus időszakát”, is ehhez kapcsolódott. A felmérésből kiderült, hogy többeknek ugyan a pandémia előtti időszakban is volt már mellékállása, az nem csak anyagi okokból, hanem nagyrészt szakmai tapasztalatszerzés vagy csupán hobbi miatt fordult elő. A járványhelyzet óta viszont a mellékállást vállalók száma jelentősen megugrott, közülük a legtöbben azt felelték, hogy anyagi okokból is kényszerültek erre a döntésre. A válaszadók nagy rész heti jóval több, mint 40 óra munkával próbálta, és jelenleg is próbálja meg átvészelni ezt az időszakot. Ezek alapján a második hipotézisemet alátámasztotta kutatásom eredménye. Dolgozatom utolsó nagy fejezetében az általam választott céggel, a Gold Recordal, annak működésével, bevételeivel, dolgozóival és újításaival foglalkoztam. Harmadik hipotézisem következő volt: „A korlátozások feloldása után a koncertek nézőszámai a vártak szerint növekedtek a Gold Recordnál.” Míg 2019-ben 2024 db, addig 2020-ban csak 750, és a még nem lezárt 2021-ben is csak 1086 db koncertet tartottak a cég szervezése alatt. A legjobban viszont mégis a nézőszámok visszaesésében lehetett érzékelni a koronavírus jelenlétét, mert általánosságban elmondható a cégnél szerződött előadókra, zenekarokra, hogy 60-70%-os nézői részvétellel tartanak meg koncerteket. Sok előadónál, akik eddig több ezer főt képesek voltak megmozgatni, az elmúlt hónapokban nem tudnak megtölteni egy-egy pár száz fős klubot sem. Ezek alapján ez a hipotézisem nem teljesült. A 4. hipotézisem szerint „a 2019-es évhez képest, 2020 és 2021-ben a Gold Record bevételei jelentősen lecsökkentek.” A 2019-es és 2020-as éveket összehasonlítva a társaság árbevételében egy közel 52,5 %-os visszaesés történt, mely példátlan volt az elmúlt hosszú évek során. A koronavírus okozta korlátozások, a sokszori tehetetlenség ellenére a vezetőség mégis előrelátóan gondolkodott, nem bocsátott el egy munkavállalóját sem és a fejlesztendő területekre koncentrált. Ezeknek az intézkedéseknek is köszönhető, hogy az előrejelzések alapján a 2021-es év nagy valószínűséggel el fogja érni a pandémia előtti év bevételeit. Ezt támasztja alá, hogy a társaság már 2021 október végére elérte a 2019-es koncertekből származó bevételének közel 86 %-át. Így a felállított hipotézis részben alátámasztásra, részben megcáfolásra került, mivel a 2020-as évet tekintve a cég bevételei jóval lecsökkentek, viszont 2021-et vizsgálva az eddig rendelkezésre álló adatok alapján a 2019-es év bevételeit el fogja érni a cég. A legtöbben arra a kérdésre keressük a választ, hogy vajon meddig tart még a pandémia, mikor térhetünk végre vissza régi, megszokott, korlátozások nélküli életünkhöz. Erre azonban jelenleg a rengeteg tényező miatt sajnos még senki nem tudja a választ. Addig is meg kell tanulnunk együtt élni a kialakult helyzettel, és közben kellő óvatossággal természetesen, de élvezni az életet és különböző rendezvényekre járva kikapcsolódni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Engelberth István
Belső
egyetemi docens; Üzleti Gazdaságtan Tanszék; PSZK
Jármai-Molnár Zsófia
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: iparág(ak), koronavírus-járvány (COVID-19), management, társaság, zene
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 11. 11:58
Utolsó módosítás: 2022. Már. 11. 11:58

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet