Az érzékszervi marketing hatékonyságának vizsgálata az egyetemisták körében

Denkovics Dorina (2021) Az érzékszervi marketing hatékonyságának vizsgálata az egyetemisták körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Denkovics_Dorina_CIAIBW_Szakdolgozat.pdf] PDF
Denkovics_Dorina_CIAIBW_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (823kB)
[thumbnail of BA_O_Denkovics_Dorina.pdf] PDF
BA_O_Denkovics_Dorina.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (215kB)
[thumbnail of Denkovics_Dorina_interjúkérdések.pdf] PDF
Denkovics_Dorina_interjúkérdések.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (132kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájaként a marketing egyik új fajta megközelítését, szegmensét választottam, amelynek tudatos alkalmazása Magyarországon még gyerekcipőben jár, ez az érzékszervi marketing. A szenzorosmarketing az érzelemi alapú befolyásolással éri el a fogyasztóit, és győzi meg termékeivel vagy szolgáltatásaival. Az érzelmek fontos befolyásoló tényezői a fogyasztó érzékszervei: látás, szaglás, ízlelés, hallás és az érintés, ezek segítségével irányítja annak véleményét az adott márkáról. A sikeres érzékszervi marketing célja, hogy a vásárlóból érzelmeket, emlékeket és gondolatokat alkosson, ezzel kötődve a márka felé. Ezeknél az eszközöknél nem a konkrét termék vagy szolgáltatás a lényeg, hanem egy ahhoz kapcsolható élmény vagy tapasztalás felidézése. Dolgozatomat a hagyományos marketing eszközrendszerének ismertetésével indítottam, ide tartozik a 7P ebbe integrálva mutattam be az érzékszervi marketing elemeit. Fontosnak tartottam továbbá a neuromarketing bemutatását, mivel ez az elmúlt évtized egyik legnagyobb marketinges térnyerése, innovációja, illetve az érzékszervi marketing és a neuromarketing szoros összefüggésben vannak. Amig a szenzoros marketing az érzékszervek mentén befolyásolja a fogyasztókat, addig a neuromarketing során, ennek egy mélyebb megközelítésest láthatjuk és feltárhatjuk a fogyasztói döntések miértjét, megismerhetjük, hogy az agy, hogyan dolgozza fel az érzékszervi bemeneteleket.  A neuromarketinggel, minden olyan vásárlói döntésre választ kaphatunk, ami eddig a marketingesek számára rejtett volt, ami a vásárló tudatalattijában történik. A mai felgyorsult és ingerekkel túlárasztott világban nincs lehetőség csupán a hagyományos eszközökkel piaci fölényt elérni, hiszen az emberek sokkal inkább az érzelmeikre hallgatnak, még ha úgy gondolják, hogy döntéseiket racionális úton hozzák meg. Ezek ismeretében érthetővé válik, hogy miért is fontos manapság az érzékszervi marketing, így bemutatom annak módszereit, majd a dolgozatom következő főbb szakaszában ezt boncolgatom. Itt minden érzékszervet külön vizsgálok és mutatok be. Különös gondot fordítva arra, hogy rámutassak azokra a pontokra, ahol a legjobban lehet hatni az adott érzékszervekre. A szakdolgozatom megírásához a szekunder adatok gyűjtésén kívül primer kutatást is végeztem. Ennek lényege, hogy saját adatfelvétel segítségével keresem meg a válaszokat adott problémára. Előnye, hogy az adatok aktuálisan és pontosan illeszkednek a kutatási kérdéshez. Empirikus kutatásomban szeretném részletesebben feltárni a fogyasztói döntések mögöttes tartalmát, milyen folyamatok mennek végbe egy ügyfélben a vásárlás során.  Kutatásomban a gazdaságilag aktív egyetemisták fogyasztói szokásait szeretném elemezni, hogy részletesebb képet kapjak arról, hogy a fiatalokat mennyire befolyásolják a saját érzékszerveik egy drogériai termék vásárlása során. Mivel ez az a társadalmi csoport, ami a hagyományos eszközökre már kevésbé fogékony, szeretném ismertetni, hogy mik azok a tényezők, amikkel őket már nem lehet meggyőzni és mik azok az elemek, amit egy drogériai termék kiválasztása során befolyással bírnak. A kutatási kérdéseimre mélyinterjúkon keresztül szerettem volna választ kapni. Az egyetemisták mélyebb döntési folyamatait mögöttes emóciókat és motivációkat tártam fel az érzékszervi marketing mentén. A mélyinterjú segítségével választ kaptam az egyetemisták vásárlásainak mögöttes motivációira egy drogériai környezetben, illetve, hogy melyik érzékszervük befolyásolásával érik el ezek az üzletek a leghatékonyabb vásárlást. Összegezve az interjúk anyagát, arra a következtetésre jutottam, hogy az egyetemisták tudat alatt is keresik az élményeket amiket egy üzleti környezet, vagy termék nyújthat nekik a drogériákban. Nem elegendő mára csak a hagyományos marketing használata, ha ezt a korosztályt, társadalmi csoportot is meg akarják tartani a drogériák.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh Szilárd
Belső
főiskolai docens; Menedzsment Tanszék; PSZK
Sóvágó Gabriella
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 7P modell, érzékszervi marketing, marketing, marketingmix, Neuromarketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 11. 08:48
Utolsó módosítás: 2022. Már. 11. 08:48

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet