A COVID-19 által kikényszerített Home Office-ra való átállás vezetői kihívásai

Csikós Levente Gábor (2021) A COVID-19 által kikényszerített Home Office-ra való átállás vezetői kihívásai. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat FTECCE CSLG.pdf] PDF
Szakdolgozat FTECCE CSLG.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem FTECCE.pdf] PDF
Titkosítási kérelem FTECCE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (314kB)
[thumbnail of Temavazlat-es-osszefoglalas_FTECCE.pdf] PDF
Temavazlat-es-osszefoglalas_FTECCE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (268kB)

Absztrakt (kivonat)

2019 novemberében Kína Wuhan városából indult világjárvány sarkainál fogja fordította ki hétköznapi életünket. Az első két hullám felmérhetetlen károkkal és eddig ismeretlen kihatással volt a gazdaságra. Következő év elején elérte Európát a vírus, februárban pedig hazánkban is hivatalosan járványhelyzetet hirdettek. Megannyi intézkedés és megszorítást eszközölt a magyar kormány, a biztonság érdekében az elsődleges kérésük az volt, hogy lehetőségükhöz mérten mindenki csak munkába, illetve élelmiszer vásárlás céljából hagyja el otthonát. A kialakult helyzet olyan kihívások elé állította az országok és vállalatok vezetőit – dolgozatomban az utóbbival kívánok részletesen foglalkozni -, mellyel még nem találkoztak karrierük során. Gyártók, beszállítók, rengeteg cég a teljes lezárás mellett döntött és beszüntette a munkavégzés, akkor még határozatlan időre. Ennek eredményeként a gazdaság behúzta a kéziféket. Gyártási mennyiség nincs, vagy csak kis mennyiségben, bőven a kereslet alatt, illetve ennek a kis mennyiségnek a szállítmányozása is hatalmas gondot okozott. A légi forgalom szinte a nullára csökkent, a hajókkal és konténerekkel való szállítmányozás mindig is a legbonyolultabb modalitás volt, de a pandémia ezen is tovább rontott. A közúti árumozgatás pedig a fizikai kontaktusok miatt több országban tiltólistán volt, a kamionok kilométeres sorokban álltak a határokon tehetetlenül. Az utóbbi évben a helyes – és szigorú – intézkedéseknek köszönhetően jelentősen javult a helyzet, noha nem a megbetegedések számát illetően. Ekkor én harmadéves – Gazdálkodás és menedzsment szakos - hallgató voltam frissen specializálódva Vállakozásmenedzsment specializációra, ahol vállalkozások különböző élethelyzeteinek megoldásával, intézkedések bevezetésének (pl. Válságmenedzsment) elméletével foglalkoztunk. A sors furcsa fintora volt ez ebben a helyzetben. Hogyan lehet életben tartani egy vállalkozást, fenntartani a partnereikkel és ügyfeleikkel a kapcsolatot, vagy éppen új vevőket szerezni ilyen krízishelyzetben? Természetesen erre nincs egzakt válasz, erre a kérdésre még egy-egy cégre leszűkítve egyedileg sincs mindig megoldás, hozzáteszem normál esetben sem sokkal könnyebb. 5 Többször is elkezdtük az adott szemesztert jelenléti oktatással, azonban ezt minden esetben rövid időn belül – pár hét – felváltotta a digitális- vagy másnéven távoktatás. Az iskolával való kapcsolattartás és fontos információkról való értesülése a hallgatóknak nem változott, hiszen eddig is mindenről Neptunon keresztül értesültünk, illetve az oktatók többségével e-mail-ben kommunikáltunk. Az elméleti előadások és a gyakorlatok is Microsoft Teams-en keresztül történtek, melybe mind az oktatóknak, mind pedig a diákoknak jócskán bele kellett tanulnia. A számonkérések, vizsgák, zárthelyi dolgozatok, mind Coospace vagy Moodle rendszerben történtek. Személy szerint nekem nem volt szóbeli kollokviumom, ezért én nem vizsgáztam video-kamerás metódussal, azonban a szakmai gyakorlatomra való interjúbeszélegtés így zajlott. Itt felmerült bennem a kérdés, hogy vajon, amennyiben a helyzet továbbra is ebben a mederben fog tovább haladni számomra is, mint gyakornoknak, home office-ból vagyok kénytelen dolgozni? Ez jelentősen megnehezítette volna a foglalkozás célját, miszerint minél több szakmai tudást szerezzek, illetve általam választott iparágban minél több folyamatot láthassak és megtapasztalhassam. Szerencsére nem így alakult, heti öt alkalommal irodai környezetben vizsgálhatom azt, ami a legjobban érdekel, és ami miatt egyetemre jelentkeztem. Egy 21 éves frissen diplomázott pályakezdő, mit várhat a munkaerőpiacon 2021-ben a vírushelyzet visszahúzódását követően? Hogyan működnek a vállalatok, milyen megoldásokat eszközöltek a válsághelyzetben és miként gondolnak vissza az elmúlt 2 évre? A vállalatnál, ahol a szakmai gyakorlatomat töltöm – továbbiakban „a vállalat”, amennyiben nem a korábban említett formában szerepel -, a cég menedzsmentjének vezérigazgató-helyettes státuszú tagjaival, osztályvezetőkkel és ügyintéző munkatársakkal értekezem a helyzet megoldásáról és egyéb aspektusairól. Milyen maradandó hatásai lehetnek a pandémiának, miként változtatta meg a hétköznapi munkavégzést, illetve hogyan élték meg mindezt. Logisztikai, szállítmányozó cég révén rengeteg kül- és belföldi partnerrel rendelkeznek, akik megrendeléseik körülményei is bonyolódtak a pandémia következtében.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: home office, koronavírus-járvány (COVID-19), logisztika, távmunka, vállalati menedzsment
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 11. 08:47
Utolsó módosítás: 2022. Már. 11. 08:47

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet