Az internetes kereskedelem megítélése a hazai fogyasztók körében

Molnár Boglárka (2021) Az internetes kereskedelem megítélése a hazai fogyasztók körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Molnár Boglárka-Szakdolgozat-Az internetes kereskedelem megítélése a hazai fogyasztók körében.pdf] PDF
Molnár Boglárka-Szakdolgozat-Az internetes kereskedelem megítélése a hazai fogyasztók körében.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_O_Molnár_Boglárka.pdf] PDF
BA_O_Molnár_Boglárka.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban egyre népszerűbbé vált az internetes kereskedelemi forma, hiszen ez egy olyan értékesítési csatorna, amely tele van új lehetőségekkel. Manapság szinte már minden termékkategória megtalálható az interneten. Ezzel a fogyasztók számára a vásárlási folyamat leegyszerűsödik, hiszen lehetőségük van otthonuk kényelméből elintézni a bevásárlást.Az elmúlt években soha nem látott eredményeket értek el a hazai és a külföldi webshopok is. 2020-ban a 15 legnagyobb hazai webáruház forgalma elérte a bruttó 380 milliárd forintot. Ebben az évben 45%-os forgalomnövekedés történt, ami csaknem háromévnyi fejlődésnek felel meg. Ez az eredmény a koronavírus megjelenésével járó átalakult vásárlási szokásoknak köszönhető, hiszen az eladók oldaláról azonnali lépéseket igényelt az átalakult fogyasztói igények kielégítése.A vállalatokat új kihívás elé állította az e-kereskedelem, hiszen a hagyományos megoldásokkal szemben itt nincs meg az eladó és a vevő közti személyes kontakt. Ennek okán a vállaltoknak meg kellett tanulniuk a fogyasztók magatartását az online térben. A fogyasztók öt lépcsős döntési modellje hasonló a hagyományos kereskedelemnél megismertre (problémafelismerés, információgyűjtés, alternatívák értékelése, vásárlási döntés, vásárlás utáni magatartás), azonban itt az online és offline csatornák is befolyásolják a döntésben a vevőt.Az elektronikus kereskedelem számos előnnyel és kockázattal jár, mind az eladók, mind a vásárlók szempontjából. Értékesítési oldalról számolni kell többek között az esetleges rendszerhibákkal, az elégedetlen fogyasztói vélemények kezelésével, a raktárbérlés költségeivel és a határtalan piaccal járó konkurens cégekkel. Azonban kedvező tényezők is felsorakoznak a hátrányok mellett. A vállalatok rengeteg költséget meg tudnak spórolni, ha az elektronikus kereskedelem megoldásait választják és lehetőség nyílik a nap 24 órájában fogadni a vevők megrendelését. A vevőknek pedig nem kell figyelniük a nyitvatartási időt, ha egy webshopon szeretnének vásárolni, hanem otthonuk kényelméből akár az éjszaka közepén is leadhatják megrendelésüket. Azonban a fogyasztóknak nincs lehetőségük fizikai formájában megtekinteni a terméket, így nem tudják előre, hogy milyen minőségben fog megérkezni a megrendelés. A szállítással kapcsolatban is gyakran felmerül egy-két nehézség, mint a magas szállítási költségek, vagy a hosszú szállítási idő.Primer kutatásomat egy 16 kérdésből álló online kérdőív segítségével végeztem el. A kutatás során arra kerestem a választ, hogy mely tényezőket tartanak fontosnak a vásárlók a webshop kiválasztása során és milyen gyakran vásárolnak online. További cél volt, hogy kiderítsem, milyen kockázatokat észlelnek az internetes vásárlással kapcsolatban. Ezen kívül három hipotézist állítottam fel: fontosabb a kiszállítás gyorsasága, mint a szállítási költség mértéke; a 36 év feletti korosztály jobban tart attól, hogy visszaélnek a megadott bankkártya adataikkal, mint a 18-35 év közöttiek és hogy elsősorban a kényelem miatt választják az elektronikus kereskedelmet a vásárlók. A kutatás eredményként arra jutottam, hogy a vásárlók által észlelt kockázatok csökkentésével az eladók képesek növelni a bizalmat az internetes vásárlással kapcsolatban. Ezt elsősorban a jó minőségű termékekkel tudják elérni és a rugalmas szállítási lehetőségekkel. Ezeket a javaslatokat arra alapoztam, hogy a kutatás eredményei alapján a vásárlók legnagyobb félelmei közé azok tartoznak, hogy a vártánál rosszabb minőségben kapják meg a terméket vagy az, hogy nem lesznek otthon a kiszállítás időpontjában.Az e-kereskedelmi ágazat még rengeteg izgalmas lehetőséget rejt magában, ami további dinamikus fejlődéshez vezethet. A kutatásom alapján úgy gondolom, hogy az internetes kereskedelem további növekedése kétségtelen a folyamatosan fejlődő digitális világnak és mesterséges intelligencia térnyerésének köszönhetően.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Eckert Bálint
Belső
Mestertanár; Menedzsment Tanszék; PSZK
Tarjányi Dániel
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-kereskedelem, elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, fogyasztói magatartás, internet, internetes értékesítés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 11. 08:44
Utolsó módosítás: 2022. Már. 11. 08:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet