Molnár Boglárka (2021) Az internetes kereskedelem megítélése a hazai fogyasztók körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Molnár Boglárka-Szakdolgozat-Az internetes kereskedelem megítélése a hazai fogyasztók körében.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
BA_O_Molnár_Boglárka.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Napjainkban egyre népszerűbbé vált az internetes kereskedelemi forma, hiszen ez egy olyan értékesítési csatorna, amely tele van új lehetőségekkel. Manapság szinte már minden termékkategória megtalálható az interneten. Ezzel a fogyasztók számára a vásárlási folyamat leegyszerűsödik, hiszen lehetőségük van otthonuk kényelméből elintézni a bevásárlást.Az elmúlt években soha nem látott eredményeket értek el a hazai és a külföldi webshopok is. 2020-ban a 15 legnagyobb hazai webáruház forgalma elérte a bruttó 380 milliárd forintot. Ebben az évben 45%-os forgalomnövekedés történt, ami csaknem háromévnyi fejlődésnek felel meg. Ez az eredmény a koronavírus megjelenésével járó átalakult vásárlási szokásoknak köszönhető, hiszen az eladók oldaláról azonnali lépéseket igényelt az átalakult fogyasztói igények kielégítése.A vállalatokat új kihívás elé állította az e-kereskedelem, hiszen a hagyományos megoldásokkal szemben itt nincs meg az eladó és a vevő közti személyes kontakt. Ennek okán a vállaltoknak meg kellett tanulniuk a fogyasztók magatartását az online térben. A fogyasztók öt lépcsős döntési modellje hasonló a hagyományos kereskedelemnél megismertre (problémafelismerés, információgyűjtés, alternatívák értékelése, vásárlási döntés, vásárlás utáni magatartás), azonban itt az online és offline csatornák is befolyásolják a döntésben a vevőt.Az elektronikus kereskedelem számos előnnyel és kockázattal jár, mind az eladók, mind a vásárlók szempontjából. Értékesítési oldalról számolni kell többek között az esetleges rendszerhibákkal, az elégedetlen fogyasztói vélemények kezelésével, a raktárbérlés költségeivel és a határtalan piaccal járó konkurens cégekkel. Azonban kedvező tényezők is felsorakoznak a hátrányok mellett. A vállalatok rengeteg költséget meg tudnak spórolni, ha az elektronikus kereskedelem megoldásait választják és lehetőség nyílik a nap 24 órájában fogadni a vevők megrendelését. A vevőknek pedig nem kell figyelniük a nyitvatartási időt, ha egy webshopon szeretnének vásárolni, hanem otthonuk kényelméből akár az éjszaka közepén is leadhatják megrendelésüket. Azonban a fogyasztóknak nincs lehetőségük fizikai formájában megtekinteni a terméket, így nem tudják előre, hogy milyen minőségben fog megérkezni a megrendelés. A szállítással kapcsolatban is gyakran felmerül egy-két nehézség, mint a magas szállítási költségek, vagy a hosszú szállítási idő.Primer kutatásomat egy 16 kérdésből álló online kérdőív segítségével végeztem el. A kutatás során arra kerestem a választ, hogy mely tényezőket tartanak fontosnak a vásárlók a webshop kiválasztása során és milyen gyakran vásárolnak online. További cél volt, hogy kiderítsem, milyen kockázatokat észlelnek az internetes vásárlással kapcsolatban. Ezen kívül három hipotézist állítottam fel: fontosabb a kiszállítás gyorsasága, mint a szállítási költség mértéke; a 36 év feletti korosztály jobban tart attól, hogy visszaélnek a megadott bankkártya adataikkal, mint a 18-35 év közöttiek és hogy elsősorban a kényelem miatt választják az elektronikus kereskedelmet a vásárlók. A kutatás eredményként arra jutottam, hogy a vásárlók által észlelt kockázatok csökkentésével az eladók képesek növelni a bizalmat az internetes vásárlással kapcsolatban. Ezt elsősorban a jó minőségű termékekkel tudják elérni és a rugalmas szállítási lehetőségekkel. Ezeket a javaslatokat arra alapoztam, hogy a kutatás eredményei alapján a vásárlók legnagyobb félelmei közé azok tartoznak, hogy a vártánál rosszabb minőségben kapják meg a terméket vagy az, hogy nem lesznek otthon a kiszállítás időpontjában.Az e-kereskedelmi ágazat még rengeteg izgalmas lehetőséget rejt magában, ami további dinamikus fejlődéshez vezethet. A kutatásom alapján úgy gondolom, hogy az internetes kereskedelem további növekedése kétségtelen a folyamatosan fejlődő digitális világnak és mesterséges intelligencia térnyerésének köszönhetően.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | e-kereskedelem, elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, fogyasztói magatartás, internet, internetes értékesítés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Már. 11. 08:44 |
Utolsó módosítás: | 2022. Már. 11. 08:44 |
Actions (login required)
Tétel nézet |