Az utazásszervezés, mint speciális szolgáltatásfajta bemutatása és a pandémia okozta kihívások kezelése

Zsidi Zsombor (2021) Az utazásszervezés, mint speciális szolgáltatásfajta bemutatása és a pandémia okozta kihívások kezelése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Zsidi-Zsombor_YAKJDQ_-Szakdolgozat.pdf] PDF
Zsidi-Zsombor_YAKJDQ_-Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_ZSIDI_ZSOMBOR_osszefoglalo.pdf] PDF
BA_O_ZSIDI_ZSOMBOR_osszefoglalo.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (197kB)
[thumbnail of BA_O_ZSIDI_ZSOMBOR_temavazlat.pdf] PDF
BA_O_ZSIDI_ZSOMBOR_temavazlat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (439kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom megírásának célja az utazásszervező és ezen belül a kiutaztató ágazat bemutatása volt szolgáltatás menedzsment szempontból, továbbá a Covid-19 világjárvány egész szakmára mért, előreláthatatlan csapásainak elemzése egy hazai tour operator, a Sun & Fun Holidays Kft., valamint a potenciális utazóközönség szemszögéből.             A téma elméleti háttérének feldolgozása során igyekeztem az egyetemi tanulmányaim alatt elsajátított ismereteket szakirodalmi források segítségével feleleveníteni, illetve bemutatni a szolgáltatások speciális jellemzőit, valamint azok csoportosításait és menedzsmentjét. A kapcsolódó működési modellek (McDonaldizáció, Disneyalizáció) témába vágó elemei is prezentálásra kerültek. A szolgáltatások menedzsmentjét összefoglaló általános kép felvázolása után áttértem a vizsgált kérdéskör specifikusabb részére, az utazásszervezésre, melyben kiderült, hogy a kiutaztató ágazat működése főként a tour operátorok és az utazásközvetítő irodák partneri együttműködésein alapszik. Az utazásszervező („gyártó”) komplex, több összetevős, sztenderd szolgáltatási csomagokat állít elő és ezeket jellemzően az utazási irodák („kiskereskedők”) közvetítésével juttatja el az utasok („végfelhasználók”) részére.  Ebben a fejezetben esett szó a hedonikus árazás metódusáról, melynek lényege, hogy egy adott hotel árát a tour operatorok annak „külső” (pl.: reptértől való távolság, tengerpart minősége stb.) és „belső” (pl.: szolgáltatások színvonala, szobák felszereltsége stb.) jellemzői alapján ítélik meg. Azonban, mint kiderült ezen módszer alkalmazásakor az eladásra kínált „áru” tulajdonságain kívül egyéb más ár alakító tényezőket nem vesznek figyelembe, tehát az így kapott eredmény még nem tükrözi a valóságot, inkább egyfajta irányadóként szolgál. A szolgáltatási csomagok tényleges árát a hedonikus módszerrel elvégzett becslés mellett, az utazásszervezők által alkalmazott marketing stratégiák és a piaci viszonyok is nagyban meghatározzák, ezért ezeket is ajánlott számításba venni az árképzési folyamat során.             Kutatásom során a kapcsolódó szakirodalom feldolgozása folyamán ismertetett elemek a Sun & Fun Holidays Kft. példáján keresztül kerültek bemutatásra. Az elemzés rávilágított arra a tényre, hogy a vállalkozás a Schmenner-féle csoportosítás szerint a szolgáltató üzem kategóriába sorolandó, mivel a munkaintenzitás és a fogyasztóra szabás mértéke alacsony, valamint a szolgáltatási folyamatok jelentős része standard lépésekből áll. A vizsgálat során az is kiderült, hogy George Ritzer „A racionalitás irracionalitása” nevű elmélete teljes mértékben megállja a helyét a Sun & Fun Holidays Kft. működésével kapcsolatban, valamint, hogy a Disneyalizáció egyes dimenziói is megjelennek a vállalkozás mindennapjaiban. A Sun & Fun Holidays Kft. szolgáltatási csomagját tekintve, a vállalat főszolgáltatása az ügyfél (utas) utazásának megszervezése, ami 5 egymásra épülő elemből (Repülőjegy, Szállás, Transzfer, Magyar nyelvű idegenvezetés, Útlemondási biztosítás) áll. Ezek a részegységek további mag- és mellékszolgáltatásokra bonthatóak (pl.: ültetés a repülőgépen, privát transzfer stb.). A főszolgáltatás(ok)on kívül a csomag részét képezik a különböző kiegészítő szolgáltatások, melyeket az iroda speciális igények felmerülése esetén hozzárendel az adott foglaláshoz (pl.: Parkolás, Fakultatív Programok, Utasbiztosítás stb.).             Kutatásom egyik alappillére a Sun & Fun Holidays Kft. 39 éves, idegenforgalmi és szálloda szakos közgazdász végzettségű ügyvezető helyettesével, Pusztai Csillával készült mélyinterjú volt, melyben a pandémia okozta kihívások kezeléséről és a magyar utazásszervező piac jelenlegi helyzetéről kérdeztem.  Az interjú összefoglalójából kiderül, hogy a 2020-as évet jellemző utazási korlátozások és bizonytalanság az utazásszervező piac szempontjából tömeges lemondásokban és a foglalások jelentős részének törlésében nyilvánult meg. A vállalkozás erre az Általános Szerződési Feltételek rugalmas kezelésével és utazási utalványok kiállításával reagált. A vállalat emellett kénytelen volt létszámleépítést eszközölni, a megmaradt alkalmazottak pedig 2020. végéig Home Office-ból, csökkentett munkaidőben végezték munkájukat. 2021-ben a korlátozások enyhítésével robbanásszerűen megnőtt a kereslet és ennek köszönhetően a vállalat a körülményekhez képest erős szezont zárt. A 2022-es évre a vezetés a 2021-es évet meghaladó utaslétszámmal kalkulál és ennek fényében tervezi meg az éves kapacitást.             Kutatómunkám utolsó lépése egy általam összeállított kérdőív eredményeinek kiértékelése volt, melyben az emberek utazási hajlandóságát vizsgáltam a pandémia idején. Véleményem szerint a minta reprezentatívnak tekinthető, mivel a Kitöltők jelentős része az X, Y vagy Z generációhoz tartozik és jellemzően ez a három korosztály utazik leggyakrabban külföldre, így a pandémia turizmusra gyakorolt negatív hatásai leginkább az Ő döntéseikre voltak befolyással. Az előzetesen felállított hipotézisek mindegyike részben vagy teljes egészében igazolást nyert az eredmények elemzése közben: A Kitöltők jelentős része kényszerült külföldi utazást lemondani/elhalasztani a 2020-as év folyamán. Az utazási hajlandóságot legnagyobb mértékben befolyásoló tényezők között szerepeltek az utazási korlátozások, valamint az utazást szabályozó rendelkezések folyamatos változása és átláthatatlansága. A Válaszadók több, mint 60%-a utazott külföldre 2021-ben. A legnépszerűbb úti célok Spanyol-, Török-, Görög- és Horvátország voltak.  2022-ben várhatóan többen fognak külföldön nyaralni a Kitöltők közül, mint a 2021-es évben. Akik 2022-ben nem terveznek utazni, a vírushelyzet alakulásától függetlenül döntöttek így.             Összességében elmondható, hogy a több elemből álló kutatásnak köszönhetően a keresleti és a kínálati oldal szemszögéből is volt lehetőségem tanulmányozni a kialakult helyzettel járó nehézségeket, így egy átfogó képet kaptam a pandémia turizmusra gyakorolt hatásairól. A kutatás során szerzett ismereteim tudatában arra a megállapításra jutottam, hogy a Sun & Fun Holidays Kft. szempontjából érdemes lehet az előfoglalási időszak marketing tevékenység intenzitását az egész szezonban szinten tartani, mivel, mint tudjuk: az utasok hajlamosak évközben is változtatni az eltervezett úti célon. Továbbá az általam készített kérdőív eredményei, valamint a Sun & Fun Holidays Kft. várakozásai alapján levonható az a következtetés, miszerint a 2022-es szezonra a járványhelyzet enyhülésével visszatér az emberek utazókedve, ezáltal teret adva a turizmus újjáéledésének.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: hedonikus árazás, koronavírus-járvány (COVID-19), szolgáltatás, szolgáltatás menedzsment, szolgáltatási csomag, szolgáltatásmenedzsment, turizmus, utazásszervezés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 11. 08:44
Utolsó módosítás: 2022. Már. 11. 08:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet