Márkaelemek szerepének vizsgálata a vendéglátásban

Páll Tamás (2021) Márkaelemek szerepének vizsgálata a vendéglátásban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_PállTamás_JRN0UK.pdf] PDF
Szakdolgozat_PállTamás_JRN0UK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (761kB)

Absztrakt (kivonat)

A márkaelemek szerepének vizsgálata a vendéglátásbanDolgozatomban a marketing elemeit, ezen belül is kifejezetten a márkaelemek szerepét vizsgálom a vendéglátásban. Azért választottam ezt a témát, mert mint turizmus-vendéglátás végzős hallgató, természetesen közel áll a szívemhez a vendéglátás, ebben a szektorban is képzelem a jövőmet. Dolgoztam már több vendéglátó-helyen és sokszor találkoztam a megfelelő marketing hiányával, ami hozzájárult volna az egység sikerességéhez. A márkaelemek tárháza kimeríthetetlen, így a vendéglátás területére a névválasztást, a logót és az egységes arculat jelentőségét vizsgálom meg tüzetesebben. A szakirodalmi áttekintés részeként sorra veszem azokat az elemeket, lépéseket, melyek a marketing szempontjából elengedhetetlenek. A piac meghatározásához a szegmentálás és pozícionálás játszik kifejezetten fontos szerepet, így ezeknek a lépcsőit is bemutatom. A szegmensek meghatározása a vendéglátás területén még inkább felértékelődik a rendkívül nagy konkurencia miatt, ezért kifejezetten fontos megtalálni azt a piacot, amelyet egy egység vagy vállalat teljes mértékben ki tud szolgálni a rendelkezésre álló erőforrásaiból. A dolgozatom fő eleme a márka, így egy átfogó márkaérték elemzést is végeztem, megnézve mik azok az elemek, amelyek igazán ismertté és sikeressé tehetnek egy márkát. Ebben a részben olyan márkákat is megemlítek, melyek nem köthetőek szorosan a vendéglátáshoz, azonban a stratégiájuk és eredményeik miatt több vállalat is átvette a módszereiket. A márkaérték meghatározása kritikus lépés egy vállalat márkastratégiájában, mert a képviselt érték alapján dönt a fogyasztó. Amennyiben a vállalat megtartja azt az értéket, amit képvisel, elégedetté teszi a fogyasztót, ezáltal könnyen lojálissá teheti, ami a márkák egyik elsődleges célja. Primer kutatásként online kérdőívet használtam, ahol a vendéglátásban fellelhető márkaelemek valódi erejére és hatására voltam kíváncsi. A kitöltők igen változatok kérdésekkel találkozhattak és összességében egy komplex kérdőívet töltöttek ki, amihez a márkaelemek jelensége miatt többször előzetes háttértudás is szükséges volt. A kérdések sorrendje és fajtája változatos volt, a figyelem fenntartása érdekében, tartalmazott egyszerű feleletválasztós, többszöri választási lehetőséges és asszociációs kérdéseket is. Célom az volt, hogy kiderítsem, mennyire is marad meg a fogyasztók fejében a vállalatok által használt márkaelem összessége és mik azok az elsődleges asszociációk, melyek egy logó vagy egy kép láttán megjelennek. A beérkezett válaszok alapján könnyen fel lehet mérni, melyek is azok az elemek, amelyek meghatározó szerepet játszanak a konkurenciával szembeni pozitív megkülönböztetésre. Összességében egy átfogó képet sikerült kapnom a márkázásról a vendéglátásban. Az előzetes szakirodalmi áttekintésben levont konklúziókban a kiküldött kérdőívem is megerősített és a márka hatását és erejét még inkább emelte. Egyértelművé vált, hogy befektetett marketing nélkül szinte lehetetlen nyereségesen üzemeltetni egy vendéglátó-egységet, és a márkaelemek azok a tényezők, amelyek miatt a fogyasztók azt a bizonyos helyet választják és a jó élmény következtében a későbbiekben bátran ajánlják.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Vendéglátás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Debreceni János
Belső
egyetemi tanársegéd; Vendéglátás Tanszék; KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: marketing, márkaelemek, márkaérték, márkahűség, vendéglátás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 14:11
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 14:11

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet