Tóth Dávid (2021) Légi szállítási folyamatok optimalizálása a Hellmann Worldwide Logistics Kft-nél. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)
PDF
Záródolgozat Tóth Dávid.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Bevezetés 2019. márciusában kezdtem el szakmai gyakorlatomat a Hellmann Worldwide Logistics Szállítmányozási Korlátolt Felelősségű Társaságnál, egy nemzetközi szállítmányozási és logisztikai megoldásokat, szolgáltatásokat nyújtó vállalatnál, ahol a feletteseim és kollégáim segítségével egy igazán releváns, gyakorlatias szakmai tapasztalatot szereztem, amellyel az elméleti tudásom elmélyíthettem a gyakorlatban is. Munkám során lehetőségem nyílt egy teljes szállítási folyamatot megismerni a légi osztály, élő állat szállítási csoportjában. Feladataim közé tartozott a megrendelőkkel való kapcsolattartás, árajánlatkérés, légitársaságokkal és brókerekkel való egyeztetés valamint a szállítandó állathoz szükséges box előkészítése és az ehhez szükséges összes dokumentum és címke elkészítése. Célja A záródolgozat célja a cégnél megfigyelt folyamatokban rejlő veszteségek okának feltárása, valamit az egyetemen tanultak segítségével egy olyan javaslatrendszer kidolgozása, amely segítségével lehetőség nyílik ezen folyamatok veszteségeinek közvetlen csökkentésére. További célom volt az átláthatóság növelése, ezáltal a hibák lehetőségének csökkentése, amik közvetett módon hozzájárulnak a hatékonyság növeléséhez. Hipotézis Ahhoz, hogy a fent leírt célt elérjem, első lépésként a jelenállapot alapos felülvizsgálatára van szükség. Miután a teljes folyamatot részfolyamatra bontjuk, lehetőség nyílik azok vizsgálatára hozzáadott érték szempontjából, így kiszűrve azokat, amelyek nélkülözhetőek anélkül hogy az számottevően csökkentené a végeredmény szempontjából a folyamatot. A problémák okainak feltárásával több gyökérokra is visszavezethető a folyamaton belüli zavar. A vizsgálatok során feltárt problémák közé tartozik az elavult informatikai rendszerek használata, ami miatt egy veszteséges keresési folyamat keletkezett és lassította az átfutási időt. Ezen kívül a magas fluktuáció mint olyan, szintén bonyolította a helyzetet, hiszen folyton volt egy új betanításra váró ember akit a személyenként eltérő folyamatleírások miatt nehéz volt betanítani az adott feladatra. Továbbá a priorizálás hiánya miatt egy folyamatlépést több alkalommal is félbe kellett szakítani és el kellett kezdeni egy másik mivel a vevői megkeresésre való válaszolás volt az elsődleges prioritás akkor is, ha éppen egy másik folyamat közepén voltunk. Emiatt több alkalommal is előfordult, hogy kimaradt egy lépés és csak a szállítás előtt derült ki, hogy valami még hiányzik. Ezeken felül az időeltolódás miatt a brókerrel és a légitársasággal való kommunikáció kihívásokkal teli volt, hiszen egy napnyi késéssel tudtunk csak információt cserélni és egy-egy hiánypótlás vagy félreértés több napos csúszást eredményezhetett ilyenkor. Mindezen problémák összessége alkotta a szállítási folyamat átláthatatlanságát és az indokolatlanul hosszú átfutási időt. Módszertan A főleg kvalitatív módszerek mellett a kvantitatív vizsgálati módszerek segítségével egyaránt vizsgáltam a környezetet, hogy lehetőségem nyíljon a többszintű ok-okozati kapcsolatok megértésére és a jelenállapot becslése statisztikai számításokkal. Eredmények A gyökérokok meghatározásakor és azok elemzésekor többféle okot határoztam meg, melyek közül vannak egyszerűbben és nehezebben kivitelezhetőek is. Megoldási javaslataim közé tartozott többek között egy egyszerű standarizált ellenőrző lista, ami a folyamatot átláthatóbbá és nyomonkövethetőbbé tenné. Ezen kívül az árkiadási folyamat rövidítésére megalkottam egy díjszámító táblázatot, melynek bevezetésével jelentős mértékben csökkenthető a végrehajtási idő. A könnyebb betanulás érdekében létrehoztam egy gyakorlatban is kipróbált SOP-t, ami segítségével mind a betanító mind a betanított fél számára segítséget nyújtott. Továbbá egy folyamatábra segítségével bemutattam, hogy pár folyamatlépés átstrukturálásával az átfutási idő akár egy nappal is rövidíthető, ha az időeltolódás miatt a folyamatban előre vesszük a külföldi egyeztetéseket és utána foglalkozunk az azonos időzónában lévővel. Bár a megoldási javaslatok elnyerték a vezetőség tetszését, idő és kapacitás hiány miatt gyakorlatban a checklista és az SOP-n kívül más javaslatom nem került ténylegesen bevezetése ott tartózkodásom alatt.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | projektmunka |
---|---|
Kulcsszavak: | belső vállalati folyamatok, lean alapelvek, légiforgalom, optimalizálás, szállítmányozás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Már. 08. 09:11 |
Utolsó módosítás: | 2022. Már. 08. 09:11 |
Actions (login required)
Tétel nézet |