A beszállítók teljesítményét értékelő rendszer kialakítása és tesztelése a gyakorlatban egy KKV-nál, a Gémosz Elektronikai Kft.-nél

Kucsera Laura (2021) A beszállítók teljesítményét értékelő rendszer kialakítása és tesztelése a gyakorlatban egy KKV-nál, a Gémosz Elektronikai Kft.-nél. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT- Kucsera Laura.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT- Kucsera Laura.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of SPMS.zip] Archive (ZIP)
SPMS.zip
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (15kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat első felében az alapfogalmak után a vevő-beszállító kapcsolatokat, a beszállítói értékelést, annak jelentőségét és céljait, majd a standard értékelő stratégiákat ismertetem. Ezután bemutatom a Gémosz Kft.-t, s a jelenlegi beszerzési folyamatokat az értékelendő szempontok tekintetében. A kiinduló helyzetben a vállalat beszállítóinak teljesítményét semmilyen szinten nem követi és értékeli, a beszerzési döntések a beszerzők egyéni, szubjektív preferenciái alapján történnek, döntően csupán az ár és a rendelkezésre állás figyelembevételével. Az értékelési folyamat megteremtésének talán legnyomósabb indoka az átalakuló vevői kör. Egy beillesztett ábra is remekül szemlélteti, hogy csökkenést mutató vevői kör mellett a vállalat bevétele szignifikánsan képes növekedni, amely annak köszönhető, hogy a nagyobb volumenű projektek aránya és az egy vevőre jutó átlagos nettó árbevétel folyamatosan növekszik. 2021 évben például már egy klasszikus Pareto-elv érvényesül, hiszen a vevők 20%-a termeli a bevétel 80%-át. Az új, nagyobb vevők összetettebb követelményrendszerrel léptek fel a cég irányába, melynek megfelelni csak úgy lehet, hogy a beszerzési folyamatok is átdolgozásra, reformálásra kerülnek. A termékek eladási árát a Gémosz Kft.-nél 70%-ban az anyagköltség adja, tehát a legnagyobb fokú nyomás a beszerzésen keletkezik. Minden eddiginél fontosabbá vált, hogy a beszerzési döntések megalapozott tényeken, vállalati stratégián alapuljanak. Ezen stratégiai mentén, a szakirodalom és a méréshez szükséges adatok rendelkezésre állásának figyelembevételével megterveztem majd bemutattam egy olyan, egyéni preferenciákon alapuló súlyozott pontrendszer jellegű kritériumrendszert, amely 70%-ban objektív és 30%-ban szubjektív értékelésen alapszik. Objektív vizsgálat alá esik: a szállítási feltételek, a reakcióidő megrendelésre, a tervezett pontosság, szállítás időbeni pontossága, a szállítás mennyiségi pontossága, a fizetési feltételek, a kedvezmények megléte, a tanúsítványok, a Q (minőség) elfogadás és a kapcsolat hossza. Szubjektív megítélés alá esik: a bizonylatok minősége, a rendszeres tárgyalások és dedikált account manager megléte, és a kommunikáció, elérhetőség. A kritériumrendszer kialakítása után a rendszert tesztnek vetettem alá. Az adatokat a vállalat ERP rendszeréből kinyertem és statisztikai műveletekkel pontokká, majd százalékos formává alakítottam az összehasonlíthatóság érdekében. A vizsgált időszakban 37 beszállító 401 rendelt tétel szállítását teljesítette, ezáltal ennyien kerültek értékelésre is. A legjobb beszállító 88%-ot, a legrosszabb pedig 55%-ot ért el. A beszállítók átlagos teljesítménye 69% lett, legjobban a szállítás mennyiségi pontossága, legrosszabbul a fizetési feltételek tekintetében teljesítettek a beszállítók. Alaposabb elemzésnek vetettem alá a 3 legjobban és a 3 leggyengébben teljesítő beszállítót, s javaslatokat tettem, hogy mely területeken lehet ezeket a beszállítókat fejleszteni. Végezetül pedig összegyűjtöttem a rendszer hiányosságait és a teszt során felmerülő javaslatokat, s a fejlesztendő területeket, amelyek nagyrészt abból adódnak, hogy az ERP rendszerben nem kerül minden olyan adat rögzítésre, amely fontos lenne ahhoz, hogy a teljesítményértékelés 100%-ban a valóságot tükrözze. Amennyiben a rendszer elfogadásra, s bevezetésre kerül, az értékelés eredményeinek figyelembevétele, folyamatos használata nagyban hozzájárulhat a beszerzési döntések meghozatalához és a cég további fejlődéséhez, eredményességéhez és versenyképességéhez.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Horváth Annamária
Belső
főiskolai docens; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK
Nagy Barnabás
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: beszállító-értékelés, beszállító-menedzsment, beszállítófejlesztés, kis- és középvállalkozás - KKV, teljesítményértékelés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 09:11
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 09:11

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet