Eco design és energy labelling bevezetése az Epta Groupon belül

Dicenty Noémi (2021) Eco design és energy labelling bevezetése az Epta Groupon belül. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Dicenty Noémi.pdf] PDF
Szakdolgozat_Dicenty Noémi.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. December 10..

Download (2MB)
[thumbnail of 1-bizalmas.pdf] PDF
1-bizalmas.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (630kB)

Absztrakt (kivonat)

1.    Bevezetés Szakdolgozatom és kutatásom témájának az eco design és az energy labelling bevezetését választottam az Epta Groupon belül. Témaválasztásom egyik fő indoka, hogy a fenntarthatóság és a környezettudatosság a globális éghajlatváltozás miatt sürgető és aktuális téma, illetve megoldandó probléma, ami napirendi pont mind a nemzeti, mind a nemzetközi kormányok, szervezetek és egyéb intézmények, vállalatok agendáján. A témával kapcsolatban számos klímacsúcsot és további klímaegyezményeket tartottak a 2021-es évben is. Ezeknek a célja a küzdelem a klímaváltozás negatív következményeivel és az éghajlatváltozás kockázataival szemben. Az EU 2030 Framework keretein belül keretcélokat állítottak fel az üvegháztartású gázok kibocsátásának csökkentésére, ezzel párhuzamosan a megújuló energia arányának és hatékonyságának növelésére. (Európai Bizottság, Letöltési idő: 2021) A vállalatok politikáját is képezi a zöld politika és a fenntarthatóság. Ezen politikák nem csupán az Európai Uniós előírások betartása miatt fontosak. Mindezen törekvések vállalati szinten támogatják az ipari versenyképességet és az innovációt, valamint ezáltal is megmutatja a cég a CSR (vállalati társadalmi felelősségvállalási) tevékenységét – ami versenyelőnyt jelenthet más versenytársakkal szemben. Tanulmányaim során Felelős és fenntartható vállalat tantárgy keretein belül találkoztam az alábbi kutatási témával, amely felkeltette a figyelmemet a téma fontosságára. Ezen felül saját indíttatásként említeném, hogy az Epta Group munkatársaként, az Epta International budapesti központjában - gyakornoki pozícióban dolgozom, ezért lehetőségem adódott megismerkedni, bepillantást nyerni a vállalat működésébe, így aktuális és testhezálló számomra ez a téma. A kutatásom célja megismerni és bemutatni az Epta Group működését és a fenntarthatósággal kapcsolatos, jelenleg is működő törekvéseit, illetve a jövőbeli terveit, projektjeit. Ezen kívül célom felmérni, hogy zajlik a legújabb Európai Uniós szabályozások: eco design és energiaosztályok installációja a cég esetében. További célom megtudni, kompetitív piaci körülményeket teremt-e az eco design és az energy labelling bevezetése, mely során fair kereskedelem alakul-e ki? Kutatásom során azt a hipotézist állítottam fel, hogy az eco design és az energy labelling szabályzatok bevezetése kompetitív piacot teremtenek és hozzájárulnak a fenntarthatóság fejlődéséhez. Ezen kívül a két szabályozás bevezetése által az ügyfelek tudatosabban, az energiafogyasztás szempontjából akár drágább, de megfelelőbb termékeket vásárolják meg szívesebben. Ezt a hipotézist a dolgozat megírása folyamán szekunder és primer kutatási módszerek segítségével fogom megvizsgálni és a dolgozat végén fogom azt bebizonyítani és alátámasztani vagy megcáfolni. A kutatás gyakorlati hasznának mondható, hogy rávilágít a fenntarthatóság etikai és környezetvédelmi fontosságára, valamint pozitív következményeire és hatásaira. Ilyen pozitív következmény például, hogy a környezetbarát tervezési intézkedések „kiszorítják” a piacot a legrosszabban teljesítő termékektől, valamint, hogy az energiacímkézési intézkedések „húzzák” a piacot a hatékonyabb irányba a fogyasztók jobb tájékoztatása révén.1.    Összefoglalás Szakdolgozatom elején, a szekunder kutatás során meglevő szakirodalmi forrásokat és belső vállalati anyagokat kutattam és dolgoztam fel, megismertem a téma elméleti hátterét és megfogalmaztam, definiáltam a témához köthető, szükséges és elengedhetetlen kulcsfogalmakat. Bemutattam a vállalatot, megismertettem a B2B piac sajátosságait, kitekintést tettem a fenntarthatósági trendek felé, majd definiáltam és részletesen bemutattam az eco design és az energy labelling fogalmát, történetét és implementációját az Epta Group-on belül. A szakdolgozatom második felében primer kutatást végeztem, amely során mélyinterjút készítettem a vállalat munkatársaival, valamint szerkesztettem, amit vállalati ügyfelekkel töltettem ki. Következtetések, jövőbeli kitekintés A szakdolgozatom elején feltett kérdésekre, hipotézisekre a kutatási módszerek elvégzése és az ott kapott adatok, információk feldolgozása után az alábbi következtetéseket vontam le: Az eco design és az energy labelling szabályzatok bevezetése kompetitív piacot teremtenek és hozzájárulnak a fenntarthatóság fejlődéséhez. Ebben a kérdésben a kérdőívek alapján azt a következtetést vonhatjuk le, hogy ezek a szabályozások kompetitív piacot teremtenek és hozzájárulnak a fenntarthatóság fejlődéséhez. Azonban, a mélyinterjúk alapján azt a tendenciát látom valószínűnek, hogy ugyan Európában viszonylag átláthatóságot és kompetitív piacot fog teremteni ezeknek a bevezetése, növelni fogja a fenntarthatóságot, azonban Európán kívüli országokban, régiókban ehhez valószínűleg több időre lesz szükség. A két szabályozás bevezetése által az ügyfelek tudatosabban, az energiafogyasztás szempontjából akár drágább, de megfelelőbb termékeket vásárolják meg szívesebben. Ennél a kérdésnél akár a kérdőívek, akár a mélyinterjúkra hagyatkozva az a következtetés szűrhető le, hogy ez a hipotézis bizonyításra került, hiszen az Epta Grop jó minőségű, felsőkategóriás bútorokat és alkatrészeket gyárt, így az ügyfélkör is erre számít vásárlásakor, hajlandó többet fizetni a termékekért. Emellett szól az is, hogy az ügyfelek többsége egy jól bevált, megszokott termékcsaládból vásárolnak. Azonban az is megállapítható, hogy amennyiben ugyanaz a termékjellemző található meg két bútor esetén, a kedvezőbb árú fog értékesítésre kerülni, akkor is, ha az energia besorolás alapján eggyel rosszabb osztályba sorolható. Mindazonáltal hiszem és remélem, hogy ez egy jó kezdet arra, hogy valami hasznos irányba mozduljanak el a döntéshozók és ezáltal a vállalatok és ipari szektorok is, amivel fenntarthatóbb, zöldebb világot tudunk teremteni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Máté Zoltán
Belső
főiskolai tanár; Marketing Tanszék; KKK
Nógrádi-Nagyvégi Márta
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, B2B, eco design, energy labelling, Epta, EU, európai megállapodások, fenntartható fejlődés, körkörös gazdaság, kvalitatív módszerek, kvantitatív módszerek, védjegyek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 09:10
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 09:10

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet