A Z Generáció Digitális Identitása

Krauter Bence (2021) A Z Generáció Digitális Identitása. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_krauter.bence.pdf] PDF
szakdolgozat_krauter.bence.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témaválasztásánál egy számomra izgalmas területre esett a választásom, ez pedig a Z generáció digitális identitása. A vizsgált generáció – aminek én is a tagja vagyok – az előző generációkban még nem látott változásban született, majd ezzel az átalakuló folyamattal együtt nőtt fel. Az internethasználat terjedése és a közösségi média megszületése a kapcsolatok változását eredményezte.  Dolgozatom első felében szakirodalmi publikációkat elemzek, és ezek alapján mutatom be témámat. A kutatás szempontjából elengedhetetlen tárgykörök – mint az identitás, generáció, digitális média – bemutatásával kezdve haladok az ezeket befolyásoló tényezők felé – úgymint a közösségi média, vagy az influencer-jelenség –, és mutatom be ezek kapcsolatát, egymásra hatását. Továbbá kutatást végzek, hogy megértsem a már meglévő felmérések alapján, miként viszonyulnak az emberek a digitális léthez, mennyire változtatja meg az életüket az online világ és mennyit változott az utóbbi évekhez képest az ezekhez való viszonyulásuk. Dolgozatom második felében saját kérdőíves kutatásomat elemzem, hipotéziseket állítok fel, amelyeket a szakirodalmi feldolgozásommal és a kutatás eredményével támasztok alá, vagy cáfolok meg. A kérdőívcsomag általános, mindennapi tájékozottsággal kapcsolatos kérdésekkel indul, ezt követik a témaspecifikusabb kérdések, mint a közösségimédia-használat. A kitöltők válaszainak elemzése után, megvizsgálom a feltett hipotézisek beigazolódását. Majd következtetéseket és javaslatokat írok, amelyek a kutatási eredmények értelmezését foglalják magukba. Ezt követően a kutatás kritikai megvizsgálásával és az arra tett javaslatokkal zárom dolgozatomat. Kutatásom célja az volt, hogy feltérképezzem a Z generáció digitális eszközökhöz való viszonyulását, internetezési szokásait, valamint az influencer jelenség megjelenését és hatását a generációra nézve. Eredményeimből kiderül, hogy a napi tájékozottság egyre fontosabb a fiatalok számára valamint, hogy az internetet és lehetőségeit gyakran használják információforrásként, ugyanakkor a személyek kapcsolatok és informálódás szintén fontos szerepet tölt be a válaszadók körében. Ugyanakkor a személyes információszerzésen kívül a többi, nem virtuális / online forrás (pl. újság, rádió) teljesen elvesztette közkedveltségét, nagyon kevesen fordulnak ezekhez a megkérdezettek alapján. A kutatásból szintén kiderült, hogy a közösségimédia-platformok közkedveltségének növekedése ellenére, még mindig a Facebook a leginkább használt platform, amelyen belül is, egy szintén kapcsolattartási célból használt funkció a legfontosabb, ez az üzenetküldés. Az influencer jelenség terjedését is nagyon jól szemléltetik eredményeim, miszerint a megkérdezettek 75%-a követ ilyen személyt a közösségi oldalakon.  Azonban a kutatással kapcsolatban számos kritikai szempontot meg kell említeni, illetve egyes elemeinek továbbfejlesztése pontosabbá tehetné a kutatásomat, rávilágíthatna egyéb összefüggésekre. Keresztmetszeti kutatást végeztem, amely egyszeri adatfelvételt jelent. A többszöri adatfelvétel pontosabb eredmények nyerését tenné lehetővé. Ilyen elem továbbá például a reprezentatív mintavétel.  A válaszadóim száma kényelmi mintába sorolható, ami nem reprezentatív eredményeket foglal magába, tehát az eredmények nem általánosíthatók az egész populációra nézve. A kutatás során alkalmazott kérdőívek önbevalláson alapulnak, amelynek hátránya a szubjektivitás, valamint a felmerülő nem őszinte válaszok torzító hatása.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Földes-Melicher Mónika
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Oravecz Titanilla Éva
Belső
egyetemi tanársegéd; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális identitás, influencer, online marketing, Social media, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 09:09
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 09:09

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet