Árufuvarozás vasúton: Vakvágány helyett reneszánsz?

Józsa Róbert (2021) Árufuvarozás vasúton: Vakvágány helyett reneszánsz? Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Jozsa_Robert_KKK_árufuvarozas_vasuton.pdf] PDF
Jozsa_Robert_KKK_árufuvarozas_vasuton.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (4MB)

Absztrakt (kivonat)

„Vasúton - zöld úton” hangzik a Rail Cargo Hungaria egyik hangzatos szlogenje, ami, ha az egyes közlekedési módok fajlagos szén-dioxid kibocsájtását nézzük, sokkolóan igaz. A fenntartható fejlődéshez vagy az üvegházhatású gázok kibocsájtásának csökkentéséhez erősen hozzátartozik a vasúti közlekedés. A globalizáció hatásai miatt az árufuvarozási piac az elmúlt évtizedekben folyamatos növekedést mutatott. Ez a növekedés azonban kontinensen belül, szinte teljes mértékben a közúton jutott el a rendeltetési helyére. A megnövekedett közúti árufuvarozásnak már napjainkban is érezhetők negatív mellékhatásai, mint például az útburkolatok gyorsabb amortizációja, gyakrabban kialakuló torlódások a frekventált útszakaszokon, vagy a közúti fuvarozásból származó károsanyag-kibocsátás növekedése. Emiatt felértékelődött az alternatív árufuvarozási ágakra való áttérés fontossága. A vasút szerepének növelése érdekében az Európai Unió is számos ambiciózus tervet tűzött ki a közös közlekedéspolitikán belül, amelyek a vasúti árufuvarozás ösztönzését szolgálják. Ugyanakkor, az európai uniós közlekedési fehér könyv és politikai hangsúly ellenére hazánkban és az Európai Unióban a vasúti árufuvarozás részaránya csökken vagy legjobb esetben is csak stagnál. Dolgozatom célja a vasúti árufuvarozás jelenlegi helyzetének ismertetése, valamint az Európai Unió által is sürgetett vasútra váltás lehetőségeinek vizsgálata. Dolgozatomban az alábbi kérdésekre igyekszek válaszokat találni: ·         Miért van szükség a vasút árufuvarozási módok közti részarányának növelésére? ·         Mik okozzák a vasút részarányának csökkenését a fuvarozási ágak között? ·         Milyen árucsoportokban növelhető a jelenlegihez képest a vasút részaránya, valamint milyen fejlesztésekre és változtatásokra van szükség a jelenlegihez képest, ahhoz, hogy ezek a forgalmak vasútra kerüljenek? Kutatásomból kiderül, hogy a vasút részarányának növelése nélkül számos fenntartható fejlődéssel kapcsolatos uniós célkitűzés elérhetetlenné válik. A vasút jóval alacsonyabb externális hatásai miatt a fehér könyvben szereplő célkitűzés, a vasúti részarány növelésére magas prioritású kell, hogy legyen. A vasúti fuvarozás részarány csökkenését a közút rohamos fejlődése mellett az iparszerkezet változása is okozza. A klasszikus vasúton fuvarozott áruk részaránya egyre alacsonyabb a teljes fuvarpiacot tekintve, így elmondható, hogy a vasút részaránya csak a magasabb értéksűrűségű áruk vasútra terelésével növelhető meg. A másik potenciált jelentő szegmens a vasutat érintő kombinált fuvarozás, amely ma még a vasúti forgalom csekély részét képzi, de az utóbbi évtizedben mutatott dinamikus növekedés várhatóan folytatódni fog. A vasúti árufuvarozás szerepe a kedvezőtlen ipari szerkezet változás ellenére képes lehet növekedni, azonban ehhez összehangolt fejlesztések szükségesek, melyek növelik a vasúti árufuvarozás gyorsaságát és kiszámíthatóságát.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Hrabovszki Ágnes Zsuzsa
Belső
főiskolai docens; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK
Neuberger Róbert
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: árufuvarozás, fuvarozás, fuvarpiac, logisztika, vasút
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 09:08
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 09:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet