A Dobbolt marketingszemléletű vizsgálata

Kocsis Péter János (2021) A Dobbolt marketingszemléletű vizsgálata. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Kocsis Péter, FS40FE- Szakdolgozat - A Dobbolt marketingszemléletű vizsgálata.pdf] PDF
Kocsis Péter, FS40FE- Szakdolgozat - A Dobbolt marketingszemléletű vizsgálata.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája egy zeneipari vállalkozás marketingszemléletű vizsgálata. Az általam választott vállalkozás a Dobbolt. A választásom azért esett egy zeneipari vállalkozásra, mert a szabadidőm jelentős részét zenével kapcsolatos tevékenységek foglalják le. 2012 óta hobbim a dobolás, amire igyekszem minél több időt fordítani, amennyiben lehetséges. Emiatt számtalan alkalommal tettem látogatást különböző hangszerboltokban –és teszek a mai napig-, böngészem a hazai és külföldi webshopokat egyaránt, hogy figyelemmel kísérjem a különböző termékkínálatokat. Azt gondolom, hogy jelenleg aktuális lehet hangszerbolttal foglalkozni, mert a Covid-19 járvány alaposan felforgatja az ilyen típusú vállalkozások működését is, és több üzlettel is megtörténhet az, hogy a bevételcsökkenés miatt nem képesek törleszteni az ingatlan bérleti díját, ahol az értékesítés és a raktározás történik. Azért esett a Dobboltra a választásom, mert kiemelkedően jó tapasztalataim vannak velük kapcsolatban mind személyes, mint online vásárlás tekintetében. Ezen kívül a személyes látogatásaim során rendkívül elégedett voltam az eladók szakmai hozzáértésével és minden alkalommal bátran kértem tőlük tanácsot/segítséget, mert szívesen válaszoltak a kérdéseimre és adtak tanácsot olyan témában, amiben több a tapasztalatuk, mint nekem. Szakdolgozatomban elsőként röviden bemutatom a Dobboltot, ezután pedig ismertetem a háttérelemzéseimet: makrokörnyezeti elemzést készítettem a STEEP tényezők elemzésének segítségével, illetve versenyhelyzet elemzést a Porteri modell-t használva, hogy megfelelően bemutassam a vállalkozás mikrokörnyezetét. Ezt követően a 7P mentén végighaladva taglalom a marketingmix elemzést a vizsgált vállalkozásra vonatkozóan, majd a Dobbolt online felületeken való megjelenését hasonlítom össze a legfőbb versenytárséval, végül pedig elemzem a primer kutatásom eredményeit, levonom a következtetéseket és megfogalmazom a javaslataimat. A Dobbolt tulajdonosa és jelenlegi üzletvezetője fiatal dobosként azzal szembesült, hogy akkoriban Magyarországon rendkívül nagy erőfeszítéseket kellett tenni azért, hogy egy zenész olyan hangszerhez jusson, amire igazán vágyik. Elsőként egy 40 négyzetméteres pincehelyiségben biztosított lehetőséget arra, hogy a zenészek használt hangszereket és kiegészítőket vásároljanak. A Dobbolt jelenlegi formájában való működését 170 négyzetméteres alapterületen 2011 decemberében kezdte meg Budapesten, amely Tiruppa KKT. cégnév alatt üzemel. A szakdolgozatom primer adatgyűjtés részeként kvantitatív kutatást végeztem dobosok körében. A kérdőíves megkérdezés elsősorban a vásárlói elégedettségre irányul a dolgozókkal, valamint a forgalmazott termékekkel szemben. Emellett arra szerettem volna választ kapni, hogy hogyan/milyen eszközökkel tudja a Dobbolt biztosítani a vásárlók számára a lehető legjobb ügyfélélményt (esetleges jövőbeni) korlátozások bevezetése esetén is? A kutatás célja, hogy a Dobbolt tartani tudja a lépést a többi versenytársával, amikor egy anarchikus tényező (pl.: Covid-19) megbolygatja a piacot és lehetőleg fenn tudja tartani a nem várt esemény előtti vásárlási kedvet. A kérdőíves megkérdezés egyik fontos eleme volt, hogy kiderítsem, a jövőben egy váratlan esemény okozta boltzárás esetén segítséget nyújtana-e a kínálatból való választáshoz, ha elérhetőek lennének termékismertető videók a lehető legtöbb hangszerről a Dobbolt weboldalán. A kérdőívet kitöltők 51%-a szerint ez a lehetőség segítene a vásárlóknak a választásban, így ez hozzásegíthetné a Dobboltot ahhoz, hogy a kizárólag személyesen (offline) vásárló fogyasztók átterelődjenek az online vásárlási platformra, ezzel növekedhetne az online vásárlási hajlandóság és a Dobbolt kevésbé függhetne egy olyan váratlan eseménytől, amely az üzletek kötelező bezárásával jár. A kutatásból kiderült, hogy a kérdőív kitöltői a Dobbolt mellett mely más hangszerboltok termékeit vásárolják. A válaszadók legnagyobb része a Dobbolton kívül a TamTam-tól, illetve a Muziker-től vásárol. Ez összefüggésben lehet egy másik vizsgált ponttal, hogy a kérdőívet kitöltők mely márkákat hiányolják a Dobbolt termékkínálatából, mert a megjelölt márkák termékei a fentebb említett két versenytárstól beszerezhetők. A kérdőív eredményeiből kiderül, hogy a kitöltők egyes terméktípusokat milyen időközönként vásárolnak, illetve az, hogy egy átlagos évben nagyságrendileg mekkora összeget fordítanak hangszerek, vagy azzal kapcsolatos kiegészítők vásárlására. Összességében a kitöltők 88%-a (126 fő) van ajánló véleménnyel a Dobboltról, amely szinkronban van a vállalkozás közösségi média platformokon (Facebook, Instagram), illetve a Google-n történő értékelésekkel. A kitöltők értékelték, hogy mennyire elégedettek a Dobbolt által kínált szolgáltatásokkal. A szakdolgozat utolsó szakaszában a kutatómunka során szerzett tapasztalataim alapján megfogalmazom a javaslataimat, amelyek alkalmazása során véleményem szerint a Dobbolt versenyelőnyre tehet szert a versenytársaival szemben és növelheti a piaci részesedését. Az összefoglalásban kihangsúlyozom az online jelenlét fontosságát a vállalkozás számára és kiemelem, hogy napjainkban egyre fontosabb a vállalkozások működésében is a környezettudatosság demonstrálása, ezért érdemes lehet ebbe az irányba is elmozdulni a vállalkozás termékpalettáját illetően. Az összefoglalásban javaslatként megfogalmazásra kerül a Dobbolt termékpalettáján egy terméktípusból forgalmazott márkák bővítése, illetve a weboldalon látható virtuális vásárlói kosár változtatása.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Herczeg Tamás
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Oravecz Titanilla Éva
Belső
egyetemi tanársegéd; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Dobbolt, Hangszer, steep elemzés, SWOT, vizsgálat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 09:08
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 09:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet