A Tesla, Inc. marketingstratégiájának vizsgálata és a CEO Elon Musk befolyása a cégre és az ügyfelekre vonatkozóan

Rajos Rubina (2021) A Tesla, Inc. marketingstratégiájának vizsgálata és a CEO Elon Musk befolyása a cégre és az ügyfelekre vonatkozóan. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A Tesla, Inc. marketingstratégiájának vizsgálata és a CEO Elon Musk befolyása a cégre és az ügyfelekre vonatkozóan.pdf] PDF
A Tesla, Inc. marketingstratégiájának vizsgálata és a CEO Elon Musk befolyása a cégre és az ügyfelekre vonatkozóan.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A TESLA, INC. MARKETINGSTRATÉGIÁJÁNAK VIZSGÁLATA ÉS A CEO ELON MUSK BEFOLYÁSA A CÉGRE ÉS AZ ÜGYFELEKRE VONATKOZÓAN Manapság már egyre nagyobb szerepet tölt be a környezettudatosság és az innováció a mindennapjainkban. Ennek nyomán szakdolgozatom témájaként Elon Musk egyik cége felé indultam el, mivel régóta érdekes és sikeres személyiségnek találom őt, mindamellett, hogy köztudottan fontos neki a környezetvédelem is. Választásom ezek alapján, az elektromos autókat és a megújuló energiaforrásokat is magába foglaló Tesla, Inc.-re esett. Szakdolgozatomban tehát a Tesla, Inc. céget vizsgálom meg méghozzá marketingstratégiája szempontjából, mivel nem éppen szokványos, ahogyan a cég kommunikál közönsége felé. A vezetőt, Elon Musk-ot sokan zseniként emlegetik mivel már egészen hamar ismert lett a Teslán kívül például a PayPal nevezetű vállalkozása által, amely ugyan már nem hozzá tartozik, de pénzügyi szolgáltatásokat nyújt világszerte, online a mai napig. Vagy éppen a SpaceX-hez kötve, ami egy űrkutató vállalat és aminek köszönhetően már számos űrprojektet vitt véghez, valamint amivel célja, hogy egyszer lehetővé tegye az életet más bolygón. Mindezeknek köszönhetően Elon Musk eléggé ismert és közkedvelt személy, ami hatással van az általa vezetett cégekre is.  Ezt figyelembe véve vizsgálom meg a hatását a Teslára és az ügyfelekre vonatkozóan. Az általam vizsgált Tesla cég fő profilja az autógyártás, így ennek vonalán vizsgálom a céget. Egy viszonylag fiatal cégről van szó, ami ma már nem igazán tudja elkerülni az emberek figyelmét, azonban ez egy hosszú folyamat és munka gyümölcse volt a cég életében, ugyanis úttörőként jelent meg a piacon a 2000-es évek elején, amikor még nem igazán tudták az emberek, hogy mi az az elektromos autó. Ezáltal profitot is csak az elmúlt években realizált a cég, és most már elmondható, hogy megérte dolgozni és kitartani, mert jelenleg a cég egyre csak terjeszkedik az energia piacon is, innovatív megújuló energiaforrásainak köszönhetően, autóik mellett. Jelenleg rendíthetetlenül tör továbbra is fölfelé, amiben a vezetőjének is fontos szerepe van, ám meglepő módon nem csak cégvezetés, hanem marketing szempontból is. A CEO Elon Musk ugyanis igen érdekes erővel bír a piacon, illetve az interneten, ami hatással van a cég jelenére és jövőjére egyaránt. Többek között azért is tartom ezt egy jól vizsgálható témának, mert ez a közösségi média hatás hol pozitívan hol pedig negatívan hathat a cégre és a vásárlókra egyaránt véleményem szerint. Továbbá mivel a vezető nem csak a Teslával kapcsolatosan kelti fel az emberek figyelmét, hanem további cégeinek köszönhetően is, amikkel szinonimaként emlegetik őt, így még nagyobb közönséget szólít meg. Célom a dolgozattal az, hogy megismerjem a Tesla történetét, ami két mérnökhöz vezethető vissza, akik az ötletgazdák voltak. És akikhez Elon Musk később csatlakozott csak, felcserélte őket. Továbbá, hogy megvizsgáljam a céget vállalati és marketingstratégia szempontjából, amihez egy 7P elemzést, egy Porteri versenystruktúrát és egy SWOT analízist alkalmaztam, amiknek köszönhetően kiderült, hogy a cég egy nagyon erős márkával rendelkezik, roppant meghatározó szerepet tölt be életében a termékfejlesztés és az innováció, aminek köszönhetően kitűnik társai mellől. Vállalati stratégia különbségét a cégnek pedig az adja, hogy új technológiájú elektromos autójukat nem az átlagemberekre kalibrálták elsőre, hanem a tehetősebb réteget célozták meg. Egy magas teljesítményű autó magas árréssel, aminek célja, hogy időről időre csökkentsék a költségeket és mindenki számára elérhető terméket alkossanak. A piaci helyzetét is felmértem a cégnek és viszonylag erős a pozíciója, továbbá a versenystratégia alapján az is kiderült, hogy bár az új belépők fenyegetése alacsony, de a már piacon lévő versenytársak szerepe egyre csak nő. Viszont a kereslet is nő, így mindenkinek a jövőképébe elfér a terjeszkedés, erős verseny mellett. A Tesla továbbá érdekes stratégiát folytat marketingszempontból is, hiszen nem csak a cég nevét és termékeit ismerik az emberek, hanem a vezetőt Elon Muskot is, ahogyan azt már említettem. Elsőként azonban a legfontosabb, amit tudnunk kell, hogy a Tesla nem költ hirdetésekre, legalábbis nagyon minimálisan. De ez nem azt jelenti hogyne lenne a cégnek marketingje. A cég élén álló vezető eléggé megosztó személyiség, ami legegyszerűbben magyarázva annyit jelent, hogy vagy nagyon szeretik és egyetértenek vele, vagy ennek az ellenkezője. Ami a cég és a vezető esetében erősen jelen van az a PR, vagyis a közönségkommunikáció, de figyelemfelkeltő eseményeik miatt sok „ingyen reklámot” szerez magának a cég vagy éppen Youtuberek által, akik tesztelik a termékeiket. Elon Musk már azelőtt felépítette hírnevét, hogy a Teslához köthették volna, mára pedig a Tesla szinonimájaként gondolnak rá a legtöbben. Több olyan húzásáról is tudunk a cégnek és a vezetőnek, amivel könnyűvé tette az emberek számára azt, hogy a Tesláról vagy bármely más cégéről beszéljenek. Ilyen volt például az elsőként bevezetett és tesztelt autopilot, vagy a SpaceX projekt, aminek révén egy Tesla Roadster a mai napig is az űrben kering és a lelkes rajongók még követhetik is a pontos helyzetét. A SpaceX történései kapcsán is a követők könnyedén összekötik a két céget a közös vezető miatt. A vezető, Elon Musk egy kettős személyiég az emberek számára, mindenesetre követőtáborát nézve többen lehetnek azok, aki kedvelik vagy legalábbis követik és figyelemmel kísérik tevékenységeit. Ennek fényében megállapítható, hogy hatást gyakorol a közönségére, hiszen kommunikál velük és figyelnek rá, valamint mondandójára. Többnyire azért szerethetik, mert közvetlen és nem igazán van oldalán tabu téma, mindenre reagál, a kényesebb kérdésekre is és pillanatok alatt befolyásolja a tőzsdét is posztjainak köszönhetően. Mindezek tudatában egy primer kutatást is alkalmaztam, hogy információt gyűjtsek arról, hogy az átlagemberek miként látják a céget, mennyire tudatosak a témát illetően és mennyire van hatással rájuk vagy esetlegesen vásárlási döntéseikre Elon Musk social media megjelenése és nagy piaci befolyásossága. Így egy kvantitatív kutatást végeztem el, hogy még több ismeretet szerezzek a témában, ehhez pedig a megkérdezés módszerét választottam. Így egy általam előre összeállított kérdőívet használtam segítségül. A kérdőív kitöltése online formában zajlott, ami a legrugalmasabb legköltséghatékonyabb és leggyorsabb megoldás, ráadásul sok ember elérhető vele. A kérdőívet kategorizálva állítottam fel, mi szerint vannak az általános ismeretekre vonatkozó kérdések, cég elektromos autóira vonatkozó kérdések, a megújuló energiaforrásokra vonatkozó kérdések és az Elon Muskhoz fűződőek. Ugyanezek mentén haladva értékeltem ki a kérdőívet, aminek eredményét összesen 111 ember válaszainak köszönhetem. Az értékelés során kiderült, hogy a kérdőívem nem teljesen támasztotta alá a korábban leírtakat és néha kicsit ellentmondásos válaszok érkeztek. Elon Musk fontos szerepet tölt be a cég életében marketing szempontból, amit igazolt a kérdőív, mivel sokan pont a közönségkommunikációnak köszönhetően hallottak a cégről, annak híres tevékenységeiről. Továbbá megerősítést nyert az a tény is, hogy nagy az érdeklődés az elektromos autók irányába és a Tesla termékeit is ismerték, tehát többnyire tudatosok a márkát és a témát illetően. A Tesla ügyfélkörét tekintve, a tehetősebb emberek fele indultak el, azonban kezdünk afelé haladni, hogy hozzánk, átlagos emberekhez is közelebb kerüljön a termékük. A legkisebb autójával a Tesla alacsonyabb árat lőtt be magának és a legeladottabb termékévé avanzsálódott a Model 3. Magyarország nem nagy piac ebben a viszonylatban, de itthon is észrevehetőek a Teslák az utakon ráadásul egyre nagyobb számban. A Tesla termékek presztízs jelleggel bírnak és természetesen ez a lakossági réteg számára is vonzó, azonban kissé távoli nekik a termék, legalábbis a kérdőíves válaszok alapján ez is megfigyelhető. Nem a környezetvédelem az, ami miatt döntenek egy autóvásárlás esetében, hanem többnyire az ár és a megbízhatóság. Ezzel rendelkezik a Tesla autók mindegyike, de még a legtöbb modell hitellel is drágának mondható. Ha azonban nem a pénz a kérdés, abban az esetben minden szempontból meggyőző a termék nekik is. Nagyobb viszonylatban lehet, hogy valóban befolyásolná a vásárlást Elon Musk hatása, azonban a kérdőíves válaszok a dolgozat ezen részét kissé semlegessé tették. Teljesen máshoz kötötték a vásárlást, amiben meg van a logika, viszont így Elon szerepe máshogyan épül fel a szememben a kutatás után. Inkább média szerepet tölt be és bár a PR és a marketing működik, ezzel eléri a lakossági réteget is és beszélnek róla, de többnyire ők még nem vásárolnak, viszont könnyen előfordulat, hogy a jövőre épít és ők a potenciális vásárlóréteg. Választ kaptam a dolgozat egészét tekintve arra, hogy mi a cég motivációja és megtudtam, hogy elsősorban fontos nekik a környezetvédelem, de ami még inkább, az pedig a jó termékek. Ez az, amire folyamatosan odafigyel a cég és fejlődik. Emiatt tűnik ki leginkább a többi cég közül és főként piacvezető terméke miatt, amikhez hasonlót még nem készítettek. Térnyerésében szerepet játszott, hogy folyamatosan innovatív ötleteit valósította meg a cég és tervezi azt a jövőben is. Képesek olyan termékeket alkotni, amikkel elsők lehetnek és ezzel egyidőben már más piacokra is terjeszkednek, nem pedig az autómárkákkal szállnak csak versenybe. Áttekintve a dolgozatot, megismerkedhettünk a Tesla cég történetével és a termékeinek a piaci helyzetével, sőt valamennyire az összes elektromos autó piaci helyzetével. Megtudhattuk, hogy egy egyre feljebb törekvő piacról van szó, így a Tesla számára is sok lehetőséget rejt a jövő. A vezető innovatív ötleteinek köszönhetően a cég egyre nagyobb piaci szerepet képes betölteni. Mindezeket kommunikálja a közönség felé is és gondoskodnak róla, hogy olyan emberekhez is eljussanak az információk, akik jelenleg nem az ügyfélkört erősítik csak érdeklődnek. A nagy tömegek azért követik, mert érdekes és szokatlan, amit a Tesla és a vezető csinál a komoly vevők pedig követik, mert piacvezető a cég minden termékével együtt. És ami a legfontosabb, hogy építi a jövőt, mind az ügyfélkörét tekintve mind pedig a technológiáit és termékeit tekintve. Végezetül tehát a Tesla, Inc. egy igazán érdekes cég, aminek köszönhetően remek kutatási témát találtam és tudtam meg többet egy hatalmas cég működéséről.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Borsos Tímea
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Oravecz Titanilla Éva
Belső
egyetemi tanársegéd; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 7P modell, Elon Musk, marketingstratégia, SWOT-elemzés, Tesla, versenyelemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 09:07
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 09:07

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet