Sötét mintázatok vizsgálata a hazai, divatipari termékeket értékesítő webshopokban

Hajnal György (2021) Sötét mintázatok vizsgálata a hazai, divatipari termékeket értékesítő webshopokban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Hajnal-Gyorgy-szakdolgozat.pdf] PDF
Hajnal-Gyorgy-szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A 2020 tavaszán kezdődő koronavírus-válság egyenes következménye volt a korábban online jelenléttel nem rendelkező vállalkozások megjelenése a virtuális térben. Az azóta eltelt közel két év alaposan átalakította a vásárlási szokásainkat, lényegesen gyakrabban és többfajta terméket rendelünk online. 2021-ben, amikor a vásárlások túlnyomó többsége fokozatosan átterelődik az online térbe, a webáruház üzemeltetők célja továbbra is a vásárlók meggyőzése, amelyet gyakran tisztességtelen vagy kevésbé etikus módszerekkel érnek el. Ezen módszerek közé tartoznak az ún. sötét mintázatok (angolul dark pattern-ek). A sötét mintázatok célja az emberi érzelmek (öröm, düh, bánat, szégyen, félelem és meglepődés), valamint a korábban említett viselkedési torzítások kihasználása. A sötét mintázatokat nehéz észrevenni, hiszen a designerek eleve úgy tervezték ezeket az elemeket, hogy megtévesszék a felhasználót. A szakdolgozatom ezen mintázatok előfordulását vizsgálja a hazai, divatipari termékeket értékesítő webshopokban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: design, divat, kognitív torzítások, manipuláció, sötét mintázatok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 09:07
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 09:07

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet