Kátai Gergely (2021) A Brexit hatása a nemzetközi közúti szállítmányozásra a pandémia idején. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Kátai_Gergely_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Kutatásomban a BREXIT hatását részletezem a nemzetközi közúti szállítmányozásban, majd kifejtem, hogy ez a hatás milyen további változásokat generált a mindennapi életben. Területileg Nagy-Britannia és az Európai Unió van a fókuszban, emellett azok a piaci szereplők, akik szorosan kapcsolódnak a közúti szállítmányozáshoz. Az elméleti háttér áttekintése után, összehasonlítom a BREXIT előtti és utáni időszakot. Leírom, hogy milyen körülmények között született meg a döntés, hogy Nagy-Britannia nem kíván többé az Európai Unió tagja lenni, valamint, hogy milyen rögös út vezetett odáig, hogy a brit kormány megállapodjon a feltételekről az Európai Unióval. Részletezem, hogy egy-egy megbízás teljesítésénél szolgáltatói szemszögből milyen nehézségek adódtak, milyen fennakadásokkal szembesült egy szállítmányozó, amíg a számára rábízott áru be/ki nem került Nagy-Britanniába/-ból. Leírom azokat az extra költségeket, amik idáig nem merültek fel, és hogy ezek kit terheltek. A dolgozatban a BREXIT történeti, elméleti megközelítése után, megvizsgálom, hogy egy szállítmányozó vállalat életében milyen változásokat kellett bevezetni, a pozitív és negatív hatások miben nyilvánultak meg, valamint, hogy milyen potenciális lehetőségek rejlenek a jelenlegi helyzetben. A szállítmányozó vállalat ügyvezető igazgatójával történt interjú alkalmával ezekre a kérdésekre választ kaptam. Összességében elmondható, hogy a pandémia egy nagymértékű fuvarkapacitás többletet generált. Ennek következtében a kisebb vállalkozások, akik ki voltak szolgáltatva az ideiglenesen bezárásra kényszerült iparágaknak (pl. autóipar), végül nem jutottak elegendő fuvarfeladathoz és csődbe mentek. A piac újra indulását követően egy általános fuvarkapacitás hiány lépett fel az egész világon, nem csak Európában. A Brexit élesedése mellett egy elképesztően nagy fuvarkapacitás-igény lépett fel Európában és Angliában, ezért indokolt lett volna a fent keletkezett fuvarkapacitás többlet, amit a kisebb vállalkozások, akik elszenvedték a pandémia „káros” hatásait, le tudtak volna fedni. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a két hatás kioltotta volna egymást, de lényegesen kisebb károkat szenvedtek volna el az érintettek, amennyiben a Brexit kicsit előbb hatályba lépett volna. A szigetország jelenlegi helyzete ezt teljes mértékben vissza is igazolja. Mint ahogyan azt is, hogy nem volt senki sem felkészülve egy ilyen méretű világjárványra, úgy a Brexit káros hatásaira. Áremelkedést generált a Brexit a szigetországgal kapcsolatos fuvardíjakon is, ami végül a fogyasztóknál csapódott le és lényegesen megdrágultak azok az árucikkek, melyek az Európai Unióból származnak. A brit gazdaságot még pluszban sújtotta, hogy az export árucikkekből lényegesen kevesebbet tudtak exportálni, mint az ezt megelőző években, és emiatt a bevételi forrásaik lényegesen megcsappantak. Vállalatok tömkelege keresett új beszerzési csatornákat a lényegesen drágább a körülményesen beszerezhetőbb brit termékek helyett. Az üres polcok látványa állandósulni látszik az Egyesült Királyságban. A szezonális termékekből, amit nem lehet termeszteni vagy előállítani az Egyesült Királyság területén, szintén hiány van. Nem szabad elmenni amellett sem, hogy a brit gyártók nagy hátrányba kerültek az új bevándorláspolitika miatt. A létszámhiány legalább akkora probléma most a brit feldolgozóiparban, mint a sofőrhiány. Bár meg lett említve a kilépést követően, hogy bármikor visszaléphetnek az Európai Unióba, de valószínűleg ez legalább olyan hosszú és rögös út lenne számukra, mint amilyen a kilépésük volt. Az szinte biztos, hogy a britek Európai Uniós tagsága egy kölcsönösen hasznos „együttélés” volt a két fél számára. Az angol és európai fuvarpiac körülbelül a következő év első negyedévére rendeződhet, de ehhez szükség van arra is, hogy a brit kormány rádöbbenjen arra, hogy azonnali és drasztikus intézkedéseket vezessenek be a pozitív változások érdekében. Mindemellett az Európai Unióval is elképzelhető, hogy új alapokra kellene helyezniük a jelenleg nem túl fényes kapcsolatukat. A fuvarozók és szállítmányozók részéről viszont a mai napig van potenciál az angliai fuvarokban. A pandémiával a világ már kezd megtanulni együtt élni, de még mindig hiányzik az a nagy áttörés, hogy újra a régi életünket élhessük. Sokak szerint ez már nem valósulhat meg, mert a világot teljesen átformálta a jelenlegi helyzet, amit a koronavírus okozott. A szállítmányozást már nem befolyásolja számottevően, és ez jó hír a piaci szereplők számára. A szállítmányozók zavartalanul folytathatják működésüket, és jó hír, hogy a kereslet a szolgáltatásaik iránt nagymértékben megnövekedett. Aki túlélte az első hullámot és talpon tudott maradni, azok előtt továbbra is hatalmas lehetőség kínálkozik, amennyiben le tudják kezelni a számukra kiadott nagy mennyiségű feladatokat. Egyértelműen a valódi nyertesek között találhatjuk az e-kereskedelmet kiszolgáló kiscsomagküldő vállalatok, melyeknek a forgalma sok esetben megduplázódott az emberek vásárlási szokásainak változása következtében. A tervezés ettől függetlenül a koronavírus negyedik hullámától és annak hatásától függően itt is bizonytalan. A koronavírus hullámai a tavalyi és idei évben megtanították a vállalatokat arra, hogyan kell alkalmazkodni egy, a koronavírushoz hasonló helyzethez, amire bátran ki lehet jelenteni, hogy nem lehet felkészülni. Amit tehetünk most a vírus jelenlétével egyidejűleg, hogy vigyázunk magunkra és egymásra, betartva a megfelelő óvintézkedéseket.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Brexit, Egyesült Királyság, Európai Unió, koronavírus-járvány (COVID-19), S.T.I. Hungary Kft., szállítmányozás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Már. 08. 09:07 |
Utolsó módosítás: | 2022. Már. 08. 09:07 |
Actions (login required)
Tétel nézet |