Ösztönzés másképp - A reklám és a fogyasztó kapcsolata, avagy a fenntartható fejlődés a XXI. században

Mészáros Péter Pál (2021) Ösztönzés másképp - A reklám és a fogyasztó kapcsolata, avagy a fenntartható fejlődés a XXI. században. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Mészáros_Péter_Pál.pdf] PDF
Szakdolgozat_Mészáros_Péter_Pál.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

TÉMAVÁLASZTÁS  A szakdolgozatom ötletét a levetített Lipton zöld tea reklám adta. A reklám kettős szerepet tölt be. Az egyik szempontból próbálja reklámozni, eladni a Lipton által készült jeges teákat. A másik szempontból törekszik a cég a fenntarthatóság, a földünk értékeinek megtartására. Ezzel a kis odafigyeléssel életünket jó irányba vihetjük. Mindegy, hogy melyik területen dolgozol, csodákat mindenhol létre hozhatsz. Boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak lehetünk, kortól-nemtől függetlenül. Vigyázzunk, hogy miként őrizzük meg a következő generációnak a földünket és hogyan adjuk tovább. A mai rohanó világunkban a marketing, a reklám, az internet nagyon gyors, rohamos léptekkel fejlődik. Nemcsak az előzőleg megemlített piacok, hanem a hozzájuk tartozó eszközök fejlődése is megfigyelhető. Ki tudja mi lesz a jövőben? De az az egy biztos, hogy folyamatos a változás. Mikortól beszélhetünk reklámról? Milyen egy jó reklám, milyen jellemzői vannak? Vajon az emberek jobban odafigyelnek a környezeti hatásokra egy reklám megtekintése után? Milyen jogi szempontokra kell figyelni egy reklám elkészítésénél? A mai világban a fogyasztók szélesebb körben elérhetőek? Mennyire ösztönzi egy reklám a fogyasztót? Célom volt többek között, ezekre a kérdésekre is megtalálni a válaszokat. Szakirodalmak, kérdőíves feldolgozás és mélyinterjúk segítették munkámat.  Hipotézisek A reklám hatására a Lipton teák sokkal kelendőbbek lettek. Egy reklám hatására jobban figyelünk a fenntartható fejlődésre.  ÖSSZEFOGLALÁS Dolgozatomban megvizsgáltam a reklámot, reklámpszichológiát, marketinget, imázst, fenntarthatóságot, környezetvédelmet. Igazolást nyert a reklámpszichológiában megemlített állításom, hogy a kellemes, jó dolgokkal tarkított reklám eredményes. „A leggyakoribb reklámelemek, melyek szerethetővé tesznek egy reklámot, a zene, a humor, a szép képek és a dinamikus tempó.”[1] A nagyvilágban egyfajta közhiedelemként terjed, hogy a nők jobban emlékeznek a hirdetésre, mint a férfiak. Kutatásaim során a hirdetéssel kapcsolatban beugrott egy új gondolat, egy új szlogen: Szeretnél boldogabb lenni? Igyál egy Lipton Zöld teát (Boldogság = zöld tea). Nagyon sokat dobhat a cég profilján egy új szlogen. Szubjektív meglátás a kérdőív elemzése során: Sokkal kevesebb 60 év feletti kitöltő volt, mint amire gondoltam. Kevesebb 60 év feletti rendelkezik okos eszközzel, aminek a segítségével részt tudnának venni az online kérdőíves felmérés során. Ha sokkal nagyobb arányban részt tudnának venni ezeken a felméréseken, sokat javulhatna az idősebb korosztály aránya. Összességében elmondhatjuk, hogy a kutatásban résztvevőkre nagy hatást gyakorolt a hirdetés. Általánossággal a reklámokról, jó véleménnyel vannak, de belefuthatunk egy két rosszabb promócióba is. Az első hipotézis beigazolódott miszerint a reklám hatására a Lipton teák sokkal kelendőbbek lettek. Ez köszönhető Hugh Jackman színésznek is, mivel az ő megítélése kedvező fogadtatásban részesült. A kérdőívet kitöltők között is többen a növekedés mellett tették le a voksukat. A második hipotézisemre kapott válaszokból azt a következtetést tudom levonni, hogy egy reklám hatására, az emberek többsége jobban figyel a környezeti hatásokra, fenntartható fejlődésre. A reklámtörténetből kiderült, hogy az ókor időszakában még papiruszokkal segítették a termékek eladását. A vásárokban a szájreklám segítségével tudták az eladók vásárlásra buzdítani az érdeklődőket. Ahogy teltek múltak az évszázadok, megjelent az első reklámügynökség is. A 21. században, az informatika gyors fejlődése tette lehetővé az óriási fogyasztói réteg megszólítását. A social platform felületek megjelenésével egyidőben a fogyasztókat szélesebb körben elérhetjük. Az online marketing a 2000-es évek környékén indult be. Ez segítette a reklámnak az online marketingkommunikációját. Személyes véleményem egyezik Náray-Szabó Gáborral (Fenntartható a fejlődés?) miszerint, ha kevesebb reklám lenne, akkor kevesebbet is fogyasztanánk és ezzel kevesebb szemetet termelnénk. Ezzel védenénk környezetünket és elősegítenénk az élhetőbb jövőt is.   „A túléléshez és a magasabb célok eléréséhez mindenképpen újfajta gondolkodásmódra van szüksége az emberiségnek. (Albert Einstein)”[2] [1] Origo.hu: Felmérték, hogyan viszonyulnak a webes reklámhoz a felhasználók. Forrás: https://www.origo.hu/gazdasag/20211115-gazdasag-reklamipar-felmeres-hirdetesek.html Letöltés dátuma: 2021. november 18. [2] Horváth Balázs: A fenntarthatóság pszichológiája, A környezeti problémák emberi oldala, Budapest, Typotex Kiadó, 2020. p. 487.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Várhelyi Eszter
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Zarándné Dr. Vámosi Kornélia Erzsébet
Belső
egyetemi adjunktus; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fenntartható fejlődés, fogyasztó(k), Lipton, reklám, reklámpszichológia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 09:06
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 09:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet