Ösztönzés másképp - A reklám és a fogyasztó kapcsolata, avagy a fenntartható fejlődés a XXI. században

Mészáros Péter Pál (2021) Ösztönzés másképp - A reklám és a fogyasztó kapcsolata, avagy a fenntartható fejlődés a XXI. században. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Mészáros_Péter_Pál.pdf] PDF
Szakdolgozat_Mészáros_Péter_Pál.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

TÉMAVÁLASZTÁS  A szakdolgozatom ötletét a levetített Lipton zöld tea reklám adta. A reklám kettős szerepet tölt be. Az egyik szempontból próbálja reklámozni, eladni a Lipton által készült jeges teákat. A másik szempontból törekszik a cég a fenntarthatóság, a földünk értékeinek megtartására. Ezzel a kis odafigyeléssel életünket jó irányba vihetjük. Mindegy, hogy melyik területen dolgozol, csodákat mindenhol létre hozhatsz. Boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak lehetünk, kortól-nemtől függetlenül. Vigyázzunk, hogy miként őrizzük meg a következő generációnak a földünket és hogyan adjuk tovább. A mai rohanó világunkban a marketing, a reklám, az internet nagyon gyors, rohamos léptekkel fejlődik. Nemcsak az előzőleg megemlített piacok, hanem a hozzájuk tartozó eszközök fejlődése is megfigyelhető. Ki tudja mi lesz a jövőben? De az az egy biztos, hogy folyamatos a változás. Mikortól beszélhetünk reklámról? Milyen egy jó reklám, milyen jellemzői vannak? Vajon az emberek jobban odafigyelnek a környezeti hatásokra egy reklám megtekintése után? Milyen jogi szempontokra kell figyelni egy reklám elkészítésénél? A mai világban a fogyasztók szélesebb körben elérhetőek? Mennyire ösztönzi egy reklám a fogyasztót? Célom volt többek között, ezekre a kérdésekre is megtalálni a válaszokat. Szakirodalmak, kérdőíves feldolgozás és mélyinterjúk segítették munkámat.  Hipotézisek A reklám hatására a Lipton teák sokkal kelendőbbek lettek. Egy reklám hatására jobban figyelünk a fenntartható fejlődésre.  ÖSSZEFOGLALÁS Dolgozatomban megvizsgáltam a reklámot, reklámpszichológiát, marketinget, imázst, fenntarthatóságot, környezetvédelmet. Igazolást nyert a reklámpszichológiában megemlített állításom, hogy a kellemes, jó dolgokkal tarkított reklám eredményes. „A leggyakoribb reklámelemek, melyek szerethetővé tesznek egy reklámot, a zene, a humor, a szép képek és a dinamikus tempó.”[1] A nagyvilágban egyfajta közhiedelemként terjed, hogy a nők jobban emlékeznek a hirdetésre, mint a férfiak. Kutatásaim során a hirdetéssel kapcsolatban beugrott egy új gondolat, egy új szlogen: Szeretnél boldogabb lenni? Igyál egy Lipton Zöld teát (Boldogság = zöld tea). Nagyon sokat dobhat a cég profilján egy új szlogen. Szubjektív meglátás a kérdőív elemzése során: Sokkal kevesebb 60 év feletti kitöltő volt, mint amire gondoltam. Kevesebb 60 év feletti rendelkezik okos eszközzel, aminek a segítségével részt tudnának venni az online kérdőíves felmérés során. Ha sokkal nagyobb arányban részt tudnának venni ezeken a felméréseken, sokat javulhatna az idősebb korosztály aránya. Összességében elmondhatjuk, hogy a kutatásban résztvevőkre nagy hatást gyakorolt a hirdetés. Általánossággal a reklámokról, jó véleménnyel vannak, de belefuthatunk egy két rosszabb promócióba is. Az első hipotézis beigazolódott miszerint a reklám hatására a Lipton teák sokkal kelendőbbek lettek. Ez köszönhető Hugh Jackman színésznek is, mivel az ő megítélése kedvező fogadtatásban részesült. A kérdőívet kitöltők között is többen a növekedés mellett tették le a voksukat. A második hipotézisemre kapott válaszokból azt a következtetést tudom levonni, hogy egy reklám hatására, az emberek többsége jobban figyel a környezeti hatásokra, fenntartható fejlődésre. A reklámtörténetből kiderült, hogy az ókor időszakában még papiruszokkal segítették a termékek eladását. A vásárokban a szájreklám segítségével tudták az eladók vásárlásra buzdítani az érdeklődőket. Ahogy teltek múltak az évszázadok, megjelent az első reklámügynökség is. A 21. században, az informatika gyors fejlődése tette lehetővé az óriási fogyasztói réteg megszólítását. A social platform felületek megjelenésével egyidőben a fogyasztókat szélesebb körben elérhetjük. Az online marketing a 2000-es évek környékén indult be. Ez segítette a reklámnak az online marketingkommunikációját. Személyes véleményem egyezik Náray-Szabó Gáborral (Fenntartható a fejlődés?) miszerint, ha kevesebb reklám lenne, akkor kevesebbet is fogyasztanánk és ezzel kevesebb szemetet termelnénk. Ezzel védenénk környezetünket és elősegítenénk az élhetőbb jövőt is.   „A túléléshez és a magasabb célok eléréséhez mindenképpen újfajta gondolkodásmódra van szüksége az emberiségnek. (Albert Einstein)”[2] [1] Origo.hu: Felmérték, hogyan viszonyulnak a webes reklámhoz a felhasználók. Forrás: https://www.origo.hu/gazdasag/20211115-gazdasag-reklamipar-felmeres-hirdetesek.html Letöltés dátuma: 2021. november 18. [2] Horváth Balázs: A fenntarthatóság pszichológiája, A környezeti problémák emberi oldala, Budapest, Typotex Kiadó, 2020. p. 487.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fenntartható fejlődés, fogyasztó(k), Lipton, reklám, reklámpszichológia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 09:06
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 09:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet