Mészáros Csenge (2021) Online reklám jellegű bejegyzések hatása a fogyasztókra, elégedettségük növelésének lehetőségei. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szakdolgozat_Mészáros_Csenge_ELQ72I_2021_V4_signed.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
Napjainkban egyre több fogyasztó fordul az internet és az online tér felé. A virtuális platformokon keresik a megoldásokat egyes problémáikra, ott élik ki szenvedélyüket és ott is kötnek kapcsolatokat egymással. Kijelenthetjük tehát, hogy óriási szerepet tölt be az emberiség életében az online világ a huszonegyedik században. Ehhez alkalmazkodva jöttek létre a marketing rendszerek is, azok a fejlesztések, amelyek felkeltik a fogyasztók figyelmét, és „kézen fogva” vezetik őket az online tér rengetegében. A fogyasztókban különböző képzetek, megítélési faktorok alakultak ki ezen online hirdetésekkel és reklámokkal szemben, amelyek eredményeit kutatásaim levezetése után ismertettem. Kutatásom során célommá vált feltérképezni a fogyasztók online térben eltöltött idejének szokásait, miszerint mely platformokat látogatják meg a leggyakrabban, és mennyi időt töltenek ott. Mindezek után megismerve általános véleményüket az online hirdetésekről, kitértem a legközkedveltebb honlapokon megjelenő online reklám jellegű bejegyzések megítélésére is. A többszörös formában lezajlott elemzések során számtalan érdekes információt ismerhettem meg, mind az interjúalanyok, mind a kérdőívet kitöltők nézeteiről, amelyet összevetve szakirodalmi áttekintésemmel átfedéseket és különbségeket fedeztem fel. Kutatásom legfontosabb célkitűzésévé vált elősegíteni egy optimálisabb hirdetési rendszert. Fontosnak tartottam megalkotni a fogyasztók kritérium listáját, azaz azokat a tulajdonságokat összpontosító jegyzéket, amely hozzájárulhat a fogyasztók számára kedveltebb hirdetések megalkotásához. A marketing szakemberek megismerve a fogyasztók nézeteit, egy nagyobb lélegzetvételű piackutatás alapjait ismerhetik meg, és számtalan kutatható kérdési opciót is. A teljes körű elemzés elvégzése érdekében először is egy öt személlyel végzett kvalitatív kutatás valósult meg, 2021 novemberében. A kutatás fő célja volt, megismerni azokat a fogyasztói preferenciákat, amelyek egy online hirdetést jó reklámmá tesznek a fogyasztók szemében. Kiindulópontként a mélyinterjúk során szándékomban állt megvizsgálni az egyes közösségi média platformok kedveltségét, és az ott megjelenő online hirdetések elfogadottságát. A legfontosabb vezérvonal a kutatásomban a hirdetések megítélésére és javíthatóságára irányul, azaz: Hogyan optimalizálható a fogyasztók online reklám jellegű bejegyzésekről alkotott véleménye? A mélyinterjús primer kutatásom egy részét képezi az átfogó analízisnek, amelyet végeztem. Később egy kvantitatív kérdőíves elemzés során, építkezve a kvalitatív vizsgálat eredményeire, jobban górcső alá vettem az online hirdetésekkel kapcsolatos fogyasztói preferenciákat. Kérdőíves kutatásom esetében a mélyinterjúk során levont következtetéseket igyekeztem alátámasztani, más esetekben megcáfolni. A kvantitatív elemzés egy szélesebb körben kiterjedő és átláthatóbb rendszert biztosított, amely segítségével biztosabb vizsgálatot végezhettem. A kvantitatív felmérésem során egy 100 fővel végzett kérdőíves formában kialakított kutatást végeztem. Hasonlóan a mélyinterjús megkérdezéseimhez, a legfőbb típusú online reklámok bemutatása után, kikértem a megkérdezettek véleményét: Hogyan vélekednek a hirdetésekről? Mely tulajdonságok keltenek bennük pozitív, és mely sajátosságok negatív benyomást? Az egyes hirdetési típusokat a kvalitatív kutatáshoz hasonló módon egyedileg készített grafikával támogattam, amelyet bemutattam a megkérdezetteknek is. A kapott válaszokat szakszerűen lekódolva egy Excel tábla elemzést készítettem az adatok rendszerezését elősegítve. Móduszt, mediánt, előfordulást és gyakoriságot számítva különböző diagramokat gyártottam az adatok megfelelő ábrázolására. Egyes esetekben SPSS rendszerrel dolgozva kerestem a szignifikáns kapcsolatot a tényezők között. A kérdőíves megkérdezésre 2021. novemberében került sor, amikor is, szakdolgozati témámhoz hűen egy, a legkedveltebb online közösségi média platformok egyikén osztottam meg kérdőívemet, és gyűjtöttem be az anonim válaszokat. Következésképpen megállapítható, hogy teljes mértékben eredményes volt a kvantitatív kutatás, hiszen az adataiból levont konklúziók alátámasztották a mélyinterjús megkérdezések eredményeit. Bebizonyosodott, hogy a megkérdezett fogyasztók naponta megközelítőleg egy és három óra közötti időtartamot töltenek az online térben, és legkedveltebb platformjaik közé tartoznak a közösségi és tartalommegosztó oldalak. Bebizonyosodott, hogy az online reklám jellegű bejegyzések negatív megítélésben részesülnek, valamint felderítettem, mely tényezők felruházásával juthatnának az online reklám jellegű bejegyzések pozitívabb, szimpatikusabb megítéléshez. Dolgozatom legvégén a kutatásom során felfedezett kutatható kérdésköröket fogalmaztam meg. Hasonló megállapításokat tettem, mint: Vizsgálható kérdéskör a reklámok típusának kedveltsége, miszerint ha nem lennének oly mértékben túlidealizálva a hirdetések, és a bennük szereplő személyek, akkor is ilyen vonzóak lennének a bemutatott termékek és szolgáltatások? Hasonló megállapítások olvashatóak szakdolgozatomban, amely az online reklám jellegű bejegyzések elégedettségének növelésére keresett választ.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | elégedettség, értéknövelés, közösségi média, online hirdetés, online marketing, online reklám |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Már. 08. 09:06 |
Utolsó módosítás: | 2022. Már. 08. 09:06 |
Actions (login required)
Tétel nézet |