Az elektronikus aukció eszközének hatása a stratégiai beszerzésre

Végh-Bodor Lili (2021) Az elektronikus aukció eszközének hatása a stratégiai beszerzésre. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Az elektronikus aukció eszközének hatása a stratégiai beszerzésre _ SZAKDOLGOZAT_ Végh-BodorLili.pdf] PDF
Az elektronikus aukció eszközének hatása a stratégiai beszerzésre _ SZAKDOLGOZAT_ Végh-BodorLili.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. November 10..

Download (2MB)
[thumbnail of nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf] PDF
nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (53kB)

Absztrakt (kivonat)

Az internet üzleti életre gyakorolt hatása rendkívüli mértékben segítette a vállatokat az eredményességükben. Manapság elképzelhetetlennek tűnik, hogy egy vállalat képes legyen részt venni a piaci versenyben úgy, hogy nem használja ki az internet adta lehetőségeket, hiszen segítségével akár vásárlók millióit képesek elérni világszerte. Az internettel párhuzamosan növekedtek és jelentek meg az üzleti életben használatos információs rendszerek, melyek jelenleg nélkülözhetetlennek minősülnek a nagyobb vállalatok életében. Szakdolgozatom a digitalizáció segítségével létrejövő elektronikus aukció eszközéről írtam, amit a stratégiai beszerzés szempontjából vizsgáltam. A szakirodalom feldolgozásának segítségével egy átfogó képet kaptam a beszerzésről, annak lehetséges működési formáiról egy szervezetben, valamit a vonatkozó digitalizációs eszközökben rejlő lehetőségeket is megértettem. Bemutattam az fordított aukció legismeretebb fajtáit és az ajánlatkéréseket is részletesen ismeretettem. Az áltam vizsgált szervezet egy multinacionális termelő nagyvállalat, mely magyarországi központú, innovatív és globális márkával rendelkezik. A nagyvállalatnál egy már lezajlott aukciót elemeztem. Kvantitatív kutatásként egy kérdőívet készítettem, ahol stratégiai beszerzőket kérdeztem az elektronikus aukcióról. Kvalitatív kutatási formát is használtam, ahol egy interjút készítettem egy nagy tapasztalattal rendelkező stratégiai beszerzővel. Az első kutatási kérdésemre, miszerint „Hogyan képes növelni a beszerzés hatékonyságát az e-aukció?” arra a következtetésre jutottam, hogy a költségmegtakarítás és a dokumentálhatóság révén képes a legnagyobb mértékben növelni a hatékonyságát. A második kutatási kérdésem arra vonatkozott, mikor lehet alkalmazni az e-aukció eszközét. Azt állapítottam meg, hogy legfőképpen indirekt termékek esetén, olyan esetekben, amikor pontos és nagy volumen adható meg, valamint, ha a tételek jól specifikálhatóak. A harmadik kutatási kérdésem az következő: Képes-e az e-aukció egy monopol helyzetben lévő beszállítót árlejtésre kényszeríteni? Véleményem szerint a japán aukcióval képes, amennyiben azt megfelelő időben, megfelelő termékre és beszállító esetén alkalmazzuk. Az első hipotézisemet elfogadtam, hiszen kérdőívem alapján megállapítottam: Minél nagyobb egy vállalat, annál többször alkalmazza az e-aukció eszközét. A második hipotézisemet elutasítottam, mert kutatásom alapján nem kijelenthető, hogy az elektronikus aukció használta negatívan hat a beszállítókkal való kapcsolatokra. Az utolsó hipotézisemet a mélyinterjú és a szakirodalom feldolgozás segítségével elfogadtam, miszerint nem minden aukció forma alkalmazható elektronikusan.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: beszerzési stratégia, digitalizáció, elektronikus ajánlattétel, hatékonyság elemzése, vállalati beszerzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 08. 09:05
Utolsó módosítás: 2022. Már. 08. 09:05

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet