Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzat gazdálkodásának elemzése a 2017-2019-es éveket érintően

Drobni Viktória (2022) Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzat gazdálkodásának elemzése a 2017-2019-es éveket érintően. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Drobni_Viktória_Végleges_aláírt.pdf] PDF
Szakdolgozat_Drobni_Viktória_Végleges_aláírt.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of osszefoglalas_végleges.pdf] PDF
osszefoglalas_végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (315kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának kiválasztása során fontos volt számomra, hogy olyan témában kutassak, amelynek vizsgálata során munkahelyemen szakmai segítséget kaphatok, hiszen a jelenlegi vírushelyzetben  korlátozottak a könyvtár-látogatási, kutatási lehetőségek. Munkám során primer és a szekunder forrásokat is használtam a minél eredményesebb, pontosabb adatok megszerzése céljából. Az elemzésben felhasznált adatok az Önkormányzat beszámolóiból, zárszámadásaiból származnak. Emellett volt lehetőségem megismerni belső intézményi anyagokat, korábban az Önkormányzat által elkészített tanulmányokat, melyek segítségemre váltak a dolgozat elkészítésekor. A felhasznált irodalmak, törvények, jogszabályok, kormányrendeletek és beszámolók adatainak tanulmányozása mellett készítettem egy 10 kérdésből álló kérdőívet, amelyet Pest megyén belüli önkormányzatok munkavállalóinak küldtem ki. A kérdőívre 138 kitöltés érkezett. A dolgozathoz kapcsolódóan felállított hipotéziseim: 1.      Budapest Főváros XX. kerület Pesterzsébet Önkormányzatának vagyoni, pénzügyi helyzete stabil a 2017-2019-es éveket érintően 2.      A pest megyei és budapesti önkormányzatok megfelelően, hatékonyan reagáltak a vírushelyzetben szükségessé vált technikai átállásra. Dolgozatom felépítése során először az államháztartáshoz kapcsolódó fogalmakra, elvekre tértem ki, ezt követően a szakdolgozatomban elemezni kívánt intézményt magába foglaló alrendszert, az önkormányzati alrendszert mutattam be. Az önkormányzati alrendszerekkel kapcsolatban fontosnak tartottam a történelmi fejlődésének, mérföldköveinek bemutatását. E fejezetben helyet kapott még az önkormányzatok típusainak és feladatellátásainak ismertetése. Az intézmény gazdálkodásának elemzése előtt bemutatásra került az önkormányzati költségvetés, az önkormányzatok bevételei és kiadásai, amelyeket a következő fejezet részletesen, számokkal alátámasztva, mutatók kiszámításával és értelmezésével kíván bemutatni. A dolgozat lényegi részében kifejtésre került Pesterzsébet földrajzi adottságai, demográfiai helyzete, a vizsgált intézmény szervezeti felépítése, hivatali létszámának és az intézménynél alkalmazott illetményalapok összegének alakulása, összehasonlítva a közvetlen környezetében lévő önkormányzatoknál alkalmazott illetményalapokkal. A későbbiekben kitértem a Pesterzsébeti Önkormányzat eszközeire és forrásaira, melyeket évenkénti bontásban vizsgáltam, majd bevételeit és kiadásait vettem górcső alá. A működési bevételeken belül kitekintést tettem a lakás-, a nemlakás (üzlethelyiség)- és a közterületbérlésből származó bevételekre. (munkakörömhöz kapcsolódása miatt) A közhatalmi bevételek vizsgálata során egyenként megvizsgáltam az építmény-, telek-, iparűzési-, gépjármű-, idegenforgalmi adóból származó bevételek alakulását és azt, hogy mekkora hányadát teszi ki az összes közhatalmi bevételnek. Megállapítottam, hogy a vizsgált önkormányzatnak iparűzési adóból származik a legtöbb bevétele. A felhalmozási bevételek vizsgálata alatt az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakások (helyiségek) értékesítésére tértem ki. A kiadások vizsgálatakor a működési és a felhalmozási kiadásokat vizsgáltam meg. Az általam elemzett Önkormányzat, mint az elemzéseim során kapott adatokból kiderült, eredményesen és hatékonyan gazdálkodott a vizsgált 3 évben. Kutatásom megerősített abban, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a vizsgált önkormányzat is meglehetősen nehezített helyzetben van, főként az elmaradó adóbevételek miatt. A vírushelyzet okozta technikai átállás folyamatát és nehézségeit az általam megszerkesztett és a pest megyei, budapesti önkormányzatoknál dolgozók felé kiküldött kérdőívem jól prezentálja.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Veress Attila
Belső
egyetemi docens; Számvitel Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bevételek, helyi önkormányzati gazdálkodás, helyi önkormányzatok, kérdőív, működési kiadások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 07. 11:45
Utolsó módosítás: 2022. Már. 07. 11:45

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet