Magyarországi mezőgazdasági kistermelők és őstermelők becsatlakozása az online értékesítésbe

Péntek Lajos Bálint (2022) Magyarországi mezőgazdasági kistermelők és őstermelők becsatlakozása az online értékesítésbe. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Pentek_Lajos_R30C6F.pdf] PDF
Szakdolgozat_Pentek_Lajos_R30C6F.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Péntek_Lajos_Bálint.pdf] PDF
BA_O_Péntek_Lajos_Bálint.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (165kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom alapvető célja az, hogy megvizsgáljam a magyarországi kistermelők és őstermelők és az e-kereskedelem viszonyát. Összességében elmondható, hogy a témaválasztás fő háttere az, hogy annak ellenére, hogy az internetes kiskereskedelem robbanásszerű növekedésnek indult az elmúlt időszakban, az általam vizsgált online értékesítési forma, azaz az online termelői piacok nem igazán vannak jelen a köztudatban, ezáltal a vásárlók köre és a hasonló tevékenységgel foglalkozó webshopok száma is minimálisnak tekinthető. A szakdolgozatban bemutatom az online piacterek és a klasszikus „fizikai” piacok történetét és jelenlegi helyzetét, ezután pedig a magyarországi kistermelők és őstermelők lehetőségeit és az internetes értékesítéshez fűződő viszonyát. Ahhoz, hogy ezeket megállapítsuk, szükséges vázolni azt is, hogy a termelőnek milyen jelenlegi értékesítési lehetősége vannak az e-kereskedelem képest és ezeknek milyen előnyei és hátrányai vannak. Fontos téma, hogy megvizsgáljuk, hogy a szakdolgozatban vizsgált problémának milyen okai lehetnek a magyar agrárium szempontjából vizsgálva. A téma kifejtése után megvizsgálom a magyar termelői e-piacok helyzetét és röviden bemutatom őket, illetve kiemelem az erősségeik és esetleges hiányosságaikat személyes megítélésem szerint. A szakdolgozat második felében egy elektronikus termelői piac koncepcióját vázolom fel, ennek a megvalósításának menetével. Kezdetben egy webshop megépítésének lehetőségét járjuk körbe, definiálom, hogy felépítés és megjelenés szempontjából milyen irányvonalakat célszerű követni, majd azokat a funkciókat mutatom be, amik 2021-ben elengedhetetlenek egy hasonló platform működéséhez. A webshop működésének és megjelenésének meghatározása után körbejárom azokat a területeket is, amik a piaci működéshez szükségesek, mint például a szállítás, raktározás, fizetés, jogi megfelelés és további témák. A felvázolt koncepcióhoz készítek egy indulási költségtervet, ami csak nagyságrendileg tudja bemutatni azt, hogy hozzávetőlegesen milyen költségekkel célszerű számolni egy hasonló platform elindításánál és ezek körülbelül mekkora összeget emésztenek fel. Következő lépésben készítek egy SWOT elemzést, ahol a tervezett oldal erősségeit, gyengeségeit, veszélyeit és lehetőségeit próbálom meghatározni. Az internetes értékesítés egyik legfőbb támasza a marketing, ezért kihagyhatatlannak érzem, hogy legalább alapvető szinten ne mutassam be azt, hogy jelenleg milyen lehetőségek vannak egy hasonló platform népszerűvé tételére, illetve a vázolt opcióknak mik az előnyei, illetve hátrányai. A fenti témák kifejtése után bemutatom, hogy ha egy vagy több ilyen platform széles körben népszerű lenne, annak milyen hatásai lennének a magyar agráriumra, a gazdaságra, a vásárlókra és termelőkre egyaránt. Természetesen ennél a témánál célszerű bemutatni az ide tartozó pályázatokat, illetve ezek indokoltságát is. A szakdolgozat végén egy konklúzióban összefoglalom a dolgozat eredményét, illetve a saját meglátásomat is a témában.Ahhoz, hogy ne csak a saját véleményemet és meglátásaimat fejtsem ki, egy Google Form segítségével megkérdeztem közel 200 embert a témában, ennek a kérdőívnek a lényeges és érdekes pontjait kielemeztem az 1. számú mellékletben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Avornicului Mihály Szilárd
Belső
egyetemi docens; Gazdaságinformatika Tanszék; PSZK
Bejó László
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-kereskedelem, elektronikus piactér(ek), magyar mezőgazdaság, mezőgazdasági őstermelői tevékenység, online értékesítés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 07. 11:45
Utolsó módosítás: 2022. Már. 07. 11:45

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet