COVID-19, mint az árufedezettséget és az értékesítés szerkezetét befolyásoló tényező vizsgálata az online-kereskedelemben

Dengel Brigitta (2022) COVID-19, mint az árufedezettséget és az értékesítés szerkezetét befolyásoló tényező vizsgálata az online-kereskedelemben. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of GOEJQ_Szakdolgozat.pdf] PDF
GOEJQ_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of GOEJQ4_Temavazlat-es-osszefoglalas_2020majus.pdf] PDF
GOEJQ4_Temavazlat-es-osszefoglalas_2020majus.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (169kB)

Absztrakt (kivonat)

A világon 2019 év vége – 2020 eleje óta egy olyan átalakulás vette kezdetét, melyre korábban nemigen lehetett számítani és amely megváltoztatta az emberek életét, életkörülményeit, egy bizonytalan jövőképet állítva mind az átlagpolgárok, mind a vállalatok jövője elé. Szakdolgozatom célja az volt, hogy bemutassam az újtípusú koronavírus (COVID-19) hatását a gazdaságra, ezen belül is a kereskedelemre. A változások vizsgálata során az árufedezettség és az értékesítés szerkezete állt középpontban, a kereskedelmen belül pedig az e-kereskedelem kapott nagyobb hangsúlyt. Kutatásaim során külföldi és hazai forrásokat egyaránt felhasználva vontam le következtetéseket, de elsősorban hazánk kereskedelmének alakulására fókuszáltam. Dolgozatom elején bemutatásra került a kereskedelem, mint nemzetgazdasági ág, annak jogszabályi környezete, az online értékesítés sajátosságai, előnyei és hátrányai, valamint összehasonlítottam a fogyasztók vásárlási szokásait, döntéseit a hagyományos és online térben. Az e-kereskedelemre vonatkozó felmérések azt mutatták, hogy Magyarország GDP-jének jóval kisebb hányadát teszi ki az értékesítés ezen formájából származó bevétel, mint Európa többi részén. Ennek ellenére azt tapasztalhatjuk, hogy az internetes áruforgalom évről-évre egyre nagyobb népszerűségnek örvend, a jelenlegi körülmények pedig csak erősítették ezt a folyamatot. A kereskedelem bemutatása után, az áruforgalom három fő szakaszával és azok kapcsolatával valamint az ezekre ható tényezőkkel foglalkoztam. Ismertettem az árufedezettség és az értékesítés szerkezetének elemzéséhez szükséges mutatószámokat, melyek vizsgálata egy vállalat számára elengedhetetlen a sikeres és hatékony működés szempontjából. Megállapításom szerint a beszerzést többek között befolyásolja a korábbi időszakokban tapasztalt értékesítés alakulása, a már rendelkezésre álló árukészlet, a vállalkozás raktárainak raktározási kapacitása, az áru utánpótlási idő gyakorisága, a termék jellege, valamint a finanszírozáshoz elengedhetetlen pénzeszközök megléte, továbbá a vállalkozás vevőkörének igényei és annak változásai. A járvány terjedésével a világ minden táján, így az Európai Unióban és Magyarországon is különleges intézkedések bevezetése vált szükségessé, melyek nagyban érintették a gazdaságot, különösképpen a kereskedelmet. A korlátozások, bezárások és karanténok az üzletek korábban megszokott működését szinte ellehetetlenítették, míg az e-kereskedelem fellendült. Ám ez a lehetőség sem tudta teljes mértékében pótolni a kiesett forgalmat.A pandémia első hulláma alatt a világ szinte minden táján pánikvásárlásról számoltak be a hírek, több árucsoport esetén ideiglenes készlethiány alakult ki. A fogyasztók által keresett termékek köre megváltozott, ezáltal átrendeződött az értékesítés szerkezete az árukereskedelmen belül. A vásárlói szokások azonban nem csak ilyen téren módosultak. Az emberek elkezdtek tudatosabban vásárolni, ami megmutatkozik többek között abban is, hogy ritkábban térnek be a boltokba, ám ilyenkor nagyobb értékben költekeznek. Végezetül kutatásaimat egy vállalati példán keresztül szemléltettem, hogy bemutassam a gyakorlatban milyen hatást eredményezett a világjárvány egy online kereskedelemben is értékesítő vállalkozás esetén. Erre a célra az IKEA Lakberendezési Kft.-t választottam, mely az IKEA Group tagja, s ezáltal közel 80 éves múltra tekint vissza, Magyarországon pedig már több mint 30 éve jelen van. Az év során saját bevallásuk szerint, ők is több nehézséggel néztek szembe, ám ezeket az akadályokat a lehetőségekhez mérten jól vették. Elemzéseim során arra jutottam, hogy annak ellenére, hogy a bútorok értékesítési volumene visszaesett a vizsgált év során, a magyar IKEA vállalatnak mégis sikerült növelnie árbevételét az előző évhez képest. Ebben nagy szerepet játszott, hogy míg az áruházlánc zárva tartott, online értékesítése zavartalanul üzemelt. A vásárlói szokások változása azonban itt is észrevehető, főként az értékesítés szerkezetében. Az IKEA Lakberendezési Kft.-nek tehát sikerült gyorsan és rugalmasan reagálnia a felmerült változásokra. Fontosnak tartom azonban megjegyezni, hogy éves beszámolójuk 2020. augusztus 31-el zárul, ebből kifolyólag nem mutat pontos képet a vírus okozta hatásokról, hiszen csak az első hullám időszakát tartalmazza. Összeségében a COVID-19 szinte minden téren átalakította a kereskedelmet, hosszútávú következményeit azonban csak évek múltán fogjuk tisztán látni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Bán Erika
Belső
főiskolai docens; Számvitel Tanszék; PSZK
Kelemen Zsófia
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-kereskedelem, elemzés(ek), értékesítés, koronavírus-járvány (COVID-19), vásárlói szokások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 07. 11:45
Utolsó módosítás: 2022. Már. 07. 11:45

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet