Marketingkampányok a telekommunikációs vállalatok versenyében

Bálint Patrik (2021) Marketingkampányok a telekommunikációs vállalatok versenyében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Balint_Patrik_RXEIBE_szakdolgozat_2021.pdf] PDF
Balint_Patrik_RXEIBE_szakdolgozat_2021.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Bálint_Patrik KÉSZ.pdf] PDF
BA_O_Bálint_Patrik KÉSZ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (228kB)

Absztrakt (kivonat)

A kommunikációs formák megújulásával párhuzamosan a távközlési vállalatok is rohamosan fejlődtek az elmúlt évtizedekben. A versenyképesség fenntartása érdekében, fontos a vállalati információfeldolgozás marketing szinten, a vállalat és a fogyasztó szemszögéből egyaránt, mivel a telekommunikációs vállalatok által nyújtott szolgáltatások 2021-re az életünk természetes részévé váltak. A hétköznapjaink már nagyon nehezen szervezhetőek lennének mobilinternet és okostelefonok használata nélkül.   A hazai telekommunikációs üzleti terület négy fő szereplője között, a következőképpen oszlik el a piac: A korábbi Matáv és T-Mobile közöseként létrejött ma már Telekom-ként ismert vállalat a piaci részesedés közel 50%-át birtokolja, ők vesznek részt a legrégebb óta telekommunikációs versenyben. Jelenleg Telenor-ként ismert vállalat, 1994-ben Pannon GSM néven kezdte meg a működését, a piac közel 1/3-át tudhatja magáénak. 1999-ben lépett a piacra a Vodafone, világszinten az egyik legnagyobb szolgáltató, azonban magyarországi viszonylatban a piac kb. 25%-a tartozik hozzájuk. A negyedik vállalat a DIGI Mobil, a Digi már egészen 1998 óta, szereplője a távközlési szektornak, azonban mobilszolgáltatásuk csak 2019-ben indult el, így a piaci részesedésük kevesebb mint 5%. A következőkben a Porter modell segítségével az iparágban zajló versenyhelyzet elemzését végeztem el a négy általam vizsgál mobilszolgáltatóra kiélezve. A magyarországi szolgáltatók versenyhelyzetét vizsgálva megállapítható, hogy a piac belépési korlátjai magas költségekkel járnak, emiatt új belépőre nem nagyon lehet számítani a közeljövőben. A verseny szoros, mivel az új előfizető megszerzésére úgy van lehetőség, ha a korábbi szerződését felmondja. Emiatt hasonló árazással rendelkező szolgáltatásokat adnak ki a vállalatok, és a versenytársakéhoz képest kedvezőbb ajánlattal próbálják megszerezni a vevők érdeklődését, a marketingkampányok segítségével. Fontosnak tartottam az üzletágban jellemző marketingtevékenységeket sorra venni. A Telekom, Telenor, és a Vodafone célja a piac teljes lefedése, ehhez különböző szegmensekre osztják fel azt, annak érdekében, hogy a marketingkampányok célzottan, minél több potenciális fogyasztó figyelmét felkeltsék. A vevők fejében mind a négy vállalat folyamatosan építi a saját maga imázsát, jellemzően egyező módszerekkel, mint pl.: minden vállalathoz tartozik egy szín       és egy szlogen. Kivételt képez ez alól a Telenor, nekik nincs szlogenük, helyette egy dallamot használnak a reklámok végén. Mivel szolgáltatást nyújtó vállalatokat vizsgáltam, ezért a 7P elemeit vettem figyelembe a marketig mix vizsgálata során.  Mind a négy vállalat terméke, a saját maguk által nyújtott szolgáltatás. Amiatt, hogy egyik vállalat sem szeretne lemaradni a többihez képest, az újítások nagy része idővel mindegyik cég kínálatába megérkezik, hasonló árazással. Marketingkommunikációra mérettől függően más mennyiségű büdzsé jut. A Telekom és a Vodafone akár egy fesztivál finanszírozását is elbírja, ezáltal a széles közönséghez eljut a reklám tevékenységük. Ezzel szemben a Telenor és a DIGI Mobil lemaradásban van, és nincs ilyen nagy volumenű marketingtevékenysége. Az emberi tényezőkben, a folyamatok lebonyolításában, elosztásban, és a fizikai környezetet tekintve a vállalatok tevékenysége hasonló.             A primer kutatásomat 31 kérdésből álló kérdőív segítségével végeztem el, annak érdekében, hogy a jelenlegi aktualitásokkal kapcsolatban teljesen frissek legyenek a rendelkezésre álló információk. A kitöltők szolgáltatók szerinti eloszlása, nagyságrendileg megegyezett az országos NMHHS- adatok nagy átlagával. Kutatásom fő célja a magyarországi telekommunikációs nagyvállalatok marketingstratégiájának és reklám kampányainak, fogyasztókra gyakorolt hatásának a feltérképezése. Marketingkampányokra vonatkozó kérdésemben fel kellett ismerni az adott vállalat reklámját és a megfelelő céghez kapcsolni. A Telekomot tudták a legtöbben a megfelelő helyre párosítani, ezt követte a Vodafone, Telenor, majd végül a DIGI Mobil. Kutatásom eredményeként arra jutottam, hogy az a kedvező lépés, ha a vállalatok továbbra is a jelenleg kialakított marketingkampányok felépítését követik, mivel a kezdeti feltevéseimmel ellentétben, az emberek sokkal kevésbé hajlanak a mobilszolgáltatások, vagy mobilszolgáltatók választásakor az influenszerek szavára.             A szakdolgozatomban említett tényekre és adatokra támaszkodva készítettem el a SWOT – elemzést, mind a négy vállalat számára, mint egy végső összefoglalása az eddig begyűjtött ismeretanyagoknak.   A célpiacra szabott és modern marketingkampányokon keresztül az erősségek és a lehetőségek potenciális összehangolásával további sikerek érhetők el a vállalatok számára a telekommunikációs terület piacán.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 7P modell, célpiac, marketing, marketing-kampány, marketingkommunikáció, mobil távközlés, online marketing, SWOT-elemzés, távközlési piac, telekommunikáció, vállalati marketing stratégiák
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Már. 07. 11:28
Utolsó módosítás: 2022. Már. 07. 11:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet