Szervezeti kultúra vizsgálata és elemeinek megjelenése a munkavállalói preferenciák generációs viszonylatában

Szabó Dorottya (2021) Szervezeti kultúra vizsgálata és elemeinek megjelenése a munkavállalói preferenciák generációs viszonylatában. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Szabó_Dorottya_KVIK.pdf] PDF
Szabó_Dorottya_KVIK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (661kB)

Absztrakt (kivonat)

SZERVEZETI KULTÚRA VIZSGÁLATA ÉS ELEMEINEK MEGJELENÉSE A MUNKAVÁLLALÓI PREFERENCIÁK GENERÁCIÓS VISZONYLATÁBAN Kutatásomban a számomra kulcsfontosságúnak gondolt szervezeti kultúrát vizsgálom, amely egy emberi oldalról közelíti meg a vállalatok működését. Esettanulmány keretében arra keresem a választ, hogyan jelennek meg a vezetők által meghatározott vállalati értékek a vizsgált szállodában, és ezek milyen hatással vannak a szervezeti működésre? Kvantitatív kutatásom pedig arra irányul, hogy megfigyelhető-e generációs eltérés a szervezeti kultúra elemeihez tartozó preferenciák alapján? Esettanulmányom tárgyaként egy Budapest belvárosában található 5 csillagos hotel szervezeti felépítését elemeztem, valamint ott dolgozó HR szakemberrel készítettem interjút, melynek segítségével meghatároztam a választott szálloda legfőbb képviselt szervezeti értékeit, és azoknak megnyilvánulási formáit a mindennapi szervezeti életben. A szállodai dolgozókkal végzett kvalitatív kutatásban munkavállalói oldalról való megvalósulását is vizsgáltam a kijelölt szervezeti értékeknek. Megállapítást nyert, hogy a vizsgált szervezet emberközpontú kultúra kialakítására törekszik, ezek érdekében nagy hangsúlyt fektet a dolgozói jólétre, a közvetlen és informális kommunikációra, és az átjárhatóságra a hierarchiaszintek között. Ezek jobb információáramlást eredményeznek, és a jó munkahelyi légkör a vendégélményt is javítják, így a szállodai teljesítményt. Kutatásom másik felében egy kérdőíves megkérdezés során nyert kvantitatív adatokat elemeztem Excel és SPSS programok segítségével, és vizsgáltam meg, hogy van-e kapcsolat a munkaerőpiacon jelenlévő különböző generációk és a munkahelyi értékekkel való azonosulás között.  A kérdőívet kitöltők között négy munkapiacon jelenleg aktív generációt állapítottam meg (Baby Boomer, X, Y, Z). Korrelációvizsgálatot készítettem, mely során 26 munkahelyi jóléthez és szervezeti kultúrához kapcsolható tényezőt vetettem össze a generációs változókkal, és hét esetben állapítottam meg kapcsolatot. Ezek alapján kijelenthető, hogy kapcsolat van az adott tényezők és a generációk között. Z generáció felé haladva nő a munkavállalói igény az informális és kötetlen szervezeti légkörre, valamint jobban igénylik az önállóságot és rugalmasságot a munkáltató részéről. Az idősebb generációk számára az anyagi ösztönzők képeznek prioritást a munkahelyen. Kutatásom során egyértelművé vált számomra, hogy az emberközpontú szervezeti kultúrába való invesztálás kifizetődő a munkáltató számára, mivel növeli a munkavállalói jólétet és ezáltal az elkötelezettséget és a hatékonyságot. Valamint a fiatal generációk igénye is láthatóan ebbe az irányba tendál, így az emberközpontú vállalati kultúra még meghatározóbb tényezővé fog válni a jövőben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Hübner Andrea
Belső
egyetemi tanársegéd; Pedagógia Tanszék; KVIK

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: generáció, munkaerőpiac, szállodaipar, szervezeti kultúra, turizmus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Dec. 20. 13:52
Utolsó módosítás: 2021. Dec. 20. 13:52

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet