Varga Bernadett Mária (2021) Koronavírus hatásai a fogyasztói szokásokra és a kis- és középvállalkozásokra Magyarországon. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Koronavírus hatásai a fogyasztói szokásokra és a kis- és középvállalkozásokra Magyarországon .pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
BA_O_Varga_Bernadett_Maria.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (712kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom alapjául szolgáló kutatásom témáját az ihlette, hogy mind fogyasztóként, mind pedig vállalkozás részvevőjeként tapasztalom a koronavírus járvány következtében kialakult következményeket. Napjainkban szinte az egész világot foglalkoztatja a kialakult járványhelyzet, mely mindenki életét gyökeresen megváltoztatta. A koronavírus járvány most már több, mint egy éve sújtja a világot, többek között hazánkat is. Dolgozatom célja a koronavírus járvány által okozott hatások vizsgálata fogyasztói és vállalati oldalon egyaránt. A dolgozatomhoz szükséges információk kutatása során sok kérdőívet olvastam el a témával kapcsolatban, azonban viszonylag kevés volt az olyan, melyekben a negatív hatásokon kívül a válaszok kitértek a pozitív hatásokra is. Ennek következtében a célom egy olyan kérdőív összeállítása volt, melyben a válaszlehetőségek nem csak a vállalatok működésében jelentkező negatív hatásokra, hanem a pozitív hatásokra is fókuszálnak. Dolgozatom első részében röviden ismertettem koronavírus járvány megjelenését, kialakulását, gazdasági valamint társadalmi hatásait. Ezt követően szakirodalmak segítségével meghatároztam a fogyasztói magatartás fogalmát és jelentőségét. Majd bemutattam a vásárlási döntési folyamat egyes lépéseit, valamint a napjainkban egyre inkább előtérbe kerülő online kereskedelmet. A primer kutatásomat online felületeken keresztül kérdőíves megkérdezés keretein belül folytattam le. Annak érdekében, hogy a bekövetkezett változásokat minél átfogóbban tudjam vizsgálni két kérdőívet készítettem, külön a fogyasztók és külön a vállalatok számára. A fogyasztói kérdőívben a kérdések leginkább a vásárlások gyakoriságára, költésekre, készletfelhalmozásra, valamint az üzletpreferenciára irányultak. Ezen felül kíváncsi voltam még a vásárlások fizetési módjaira, valamint arra, hogy milyen tényezők játszottak szerepet egy-egy termék kiválasztása során. A válaszok alapján elmondható, hogy a kitöltők igyekeznek vásárlásaik számát csökkenteni. A felmérés alapján az is kiderült, hogy melyek azok az árucikkek, amiket továbbra is személyesen az üzletekben vásárolnak és melyek, azok, amelyeket igyekeznek online beszerezni. A fogyasztók életében egyre inkább gyakorivá válik a készpénz helyettesítő fizetési módok használata függetlenül attól, hogy járvány van-e vagy sem. A válaszok alapján arra is fény derült, hogy mely termékeket vásárolják gyakrabban, illetve ritkábban a kitöltők a járvány következtében. A fogyasztók igyekeznek azokat a termékeket háttérbe szorítani, melyek nem létfontosságúak, illetve melyekre a kialakult helyzetben nem volt szükségük. A vállalkozások működésével kapcsolatos kérdőívem célja volt feltérképezni a hazai kis- és középvállalkozások helyzetét a koronavírus járvány okozta nem mindennapi helyzetben. A vállalati kérdőívben a kérdések leginkább arra irányultak, hogy a munkavállalók, illetve a munkaadók érzékeltek-e bármilyen változást vállalkozásuk működésében, sikerült-e átvészelniük ezt a nehéz időszakot, szükségük volt-e bármilyen drasztikus változtatásra esetleg külső segítségre, annak érdekében, hogy fenn tudjanak maradni. A kérdőívre érkezett válaszok alapján elmondható, hogy a járvány a vállalatok többségének rontotta a működését. A megkérdezettek szerint a vállalatok által érzékelt negatív hatások a kereslet csökkenésével magyarázhatóak. Sok munkavállaló számára megoldhatatlan volt a munkavégzés, hiszen olyan tevékenységet folytat a vállalat, amit otthonról nem lehetne elvégezni. Az árbevétel alakulását tekintve nagyon változatos képet kaptam, melyet részletesebben a szakdolgozatomban mutatok be. Választ kaptam arra is, hogy azoknál a vállalatoknál, ahol merültek fel pénzügyi problémák mik okozták a legnagyobb nehézséget, illetve, hogy milyen külső segítséget vettek igénybe. Azt gondolom, hogy az eredmények alapján sikerült egy átfogó képet kapnom arról, hogy a pandémia milyen hatással volt a fogyasztókra, valamint a vállalatokra.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Gazdálkodási és menedzsment (BA)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | e-kereskedelem, elektronikus vásárlás - online vásárlás, fogyasztói igények megismerése, koronavírus-járvány (COVID-19), spanyolnátha, vásárlási szokások |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Nov. 05. 13:08 |
Utolsó módosítás: | 2021. Nov. 05. 13:08 |
Actions (login required)
Tétel nézet |