Költségvetési szervek számvitele

Nagy-Schmidt Nikolett Emese (2021) Költségvetési szervek számvitele. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Május 12..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítás.pdf] PDF
Titkosítás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (481kB)
[thumbnail of osszefoglalas.pdf] PDF
osszefoglalas.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Május 12..

Download (202kB)

Absztrakt (kivonat)

Nagy-Schmidt Nikolettnek hívnak és Számvitel mesterszakom lezárásaként a Költségvetési szervek számvitele témát választottam. Dolgozatomban szeretném ismertetni az államháztartásban résztvevő költségvetési szervek számviteli rendszerét, fontosabb feladatait és változásait. Be fogom mutatni a 6 éve bekövetkezett számviteli változással kapcsolatos nehézségeket. Röviden ismertetni szeretném a költségvetési szerveket, majd a 2020.évet legjobban befolyásoló változásáról a COVID-19 járvány hatásairól ejtek néhány szót. Bemutattam hogyan változtatta meg egyik napról a másikra a gazdaságot, mind világ, mind pedig magyar viszonylatban. Ezután be fogom mutatni a XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzatot (továbbiakban: Önkormányzat) és a hozzá tartozó Gazdasági Ellátó Szolgálatot (továbbiakban: GESZ), majd az Önkormányzat 2019 és 2020.évi beszámolóinak összehasonlításából fogok a gazdálkodással kapcsolatos elemzéseket végezni, majd a GESZ beszámolóinak elemzésével folytatom A XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzat című ötödik fejezetben bemutattam az Önkormányzat feladatait, felépítését, hozzá tartozó intézményeket és a rendeletben meghatározott tevékenységi köröket, meghatározó kormányzati funkciókat. Miután ismertettem az Önkormányzat lényeges részeit, bemutattam a 2019 és 2020.évi beszámoló adatain keresztül, hogyan befolyásolta a kerületet a vírus, milyen változások következtek be a gazdálkodásban.  Elsőként a 2020.évi eredeti előirányzatok és módosított előirányzatok változását néztem meg. Mivel a bevételi előirányzatok mértékéig lehet csak kiadást tervezni, ezért ezeknek a csökkenése vagy növekedése azonos mértékű. 2020.évben mind a kiadások, mind pedig a bevételek előirányzatánál 203 millió Ft-os növekedés figyelhető meg. Azonban a bevételek vizsgálata és mögöttük lévő könyvelési tételek arról árulkodnak, hogy a ténylegesen elköltött, felhasználható bevételek előirányzata csökkent, egy ingatlan csere következtében kellett a bevételek és vele együtt a kiadásokat is megemelni. A 6.ábrán található táblázatban a bevételek tényleges teljesítését viszonyítottam a 2019 és 2020.évben egymáshoz. A számokból egyértelműen látszik, hogy 2019-hez képest 1,2 milliárd Ft realizált bevételtől estünk el. Ennek oka a vírus miatti intézkedések, amelynek keretein belül megszüntetésre került a parkolás, gépjárműadó és kevesebb támogatás került az önkormányzat felé leutalásra. Ezután a kiadások teljesítését vettem szemügyre: itt az óriási értékű ingatlan cserével sem lett a beruházások értéke magasabb, mint a 2019.évben, mivel a vírus miatt a beruházások szüneteltetve, elhalasztva lettek. Ugyanez a helyzet állt elő a dologi kiadásoknál, ahol a legszükségesebb kiadásokon kívül csak a járványhelyzet miatti védőfélszerelések, tisztítószerek kerültek megvételre. Következő része a beszámolóknak, amit vizsgáltam, a maradványkimutatás. A kiadások nagyobb mértékben csökkentek, mint a bevételek, amiatt a 2020.évi maradványkimutatás eredménye 1,6 milliárd Ft-tal nőtt a 2019.évihez képest. Ezután a két vizsgált év mérlegét hasonlítottam össze, ebből jól látható, hogy az önkormányzati vagyon nagy mértékben 7,9 milliárd Ft összegben nőttek. A bevételek csökkenése miatt a kiadásokat vissza kellett fogni és a minimális szinten kellett tartani annak érdekében, hogy az évre járó államtól kapott támogatások az egész évi kiadásokra fedezetet tudjanak nyújtani. Hipotéziseim igazolására vagy cáfolására készítettem interjút a Pokorni Zoltán XII. kerület polgármesterével, illetve készítettem kérdőívet, melyben a budapesti önkormányzatoknak tettem fel néhány kérdést.  Az ötödik fejezet lezárásaként elemeztem Polgármester úrral folytatott interjúmat, aminek a keretén belül tettem fel a hipotézisemmel kapcsolatos kérdéseimet és minden szempontból az volt a válasz, hogy teljes mértékben másfajta életet kellett kiépítsünk a kerületben, annak érdekében, hogy a vírushelyzet miatt senki se maradjon egyedül, illetve az új feladatok is el legyenek látva. Az Önkormányzat létrehozott a kerületi lakosok segítése miatt egy Segítő Központot, aminek számtalan feladata lett a kerületben. A hatodik fejezetben bemutattam a munkahelyemet a GESZ-t, ami egy önállóan működő és gazdálkodó része az Önkormányzatnak. Kitértem az általunk követendő számviteli szabályozásra a Számviteli Politikára és annak fontosabb részeire. A GESZ felépítésének és feladatinak bemutatása után a 2019 és 2020.évi beszámolókat alapul véve bemutattam a minket értintő COVID hatásokat is. Először az előirányzat változásokra tértem ki, bemutattam a 2020.évi eredeti és módosított előirányzatok változását. Kiadásokon belül a dologi kiadások előirányzatának emelése miatt a személyi juttatások előirányzata került csökkentésre, míg az elvonások elirányzatának biztosítása miatt, a járulékok lettek lecsökkentve, összességében pedig több mint 5 Millió Ft-os csökkenés történt mind a kiadási, mind pedig a bevételi előirányzatoknál. Előirányzatok vizsgálata után a teljesítés adatok emeltem ki, először a bevételek teljesítését. Itt jellemzően a B403 Közvetített szolgáltatás és a hozzá tartozó Áfa összegének csökkenése okozta a több mint 100 millió Ft-os működési bevétel csökkenést. Ennek hátterében a tovább számlázandó tételek csökkenése, illetve a karácsonyi vásár betervezett bevételének kiesése áll. Kiadásokat óriási mértékben vissza kellett fogni, ez a dologi kiadások előző évhez viszonyított több mint 81 millió Ft-os csökkenése támasztja alá. Ezzel együtt a személyi juttatásokra is több mint 16 és a járulékokra is több mint 6 Millió Ft-tal kevesebb lett 2020-ban kifizetve. A következő alfejezetben a vagyonban bekövetkezett változásokat mutattam be a mérlegen és az eredménykimutatáson keresztül. Először a mérleget hasonlítottam össze a két vizsgált évben. Itt 19 millió Ft-os vagyon csökkenést figyelhetünk meg, aminek oka a befektetett eszközök csökkenése, illetve a kötelezettségek kifizetése miatt és az év végi Önkormányzat felé visszautalás miatt a záró pénzkészlet óriási mértékű csökkenése. Ezután az eszközök és források összegéhez vizsgálva néztem meg az eszközcsoportok alakulását megoszlási viszonyszámok segítségével. Itt egyértelműen látszik, hogy mind a két vizsgált évben az eszközök között a szinte legnagyobb arányban a Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök voltak, aminek arányában növekedést figyelhetünk meg. A pénzeszközök aránya 41%-ról 16%-ra csökkent és a követelések és az egyéb sajátos elszámolások is növekedtek. A források között a saját tőke arány majdnem duplájára nőtt, a kötelezettségek pedig óriási mértékben csökkentek. A mérleg elemzés után következett az eredménykimutatás. Bevételek tekintetében 22,6 millió Ft-os csökkenést figyelhetünk meg, míg a kiadások tekintetében ez a csökkenés több mint 69 millió Ft. A kiadások és bevételek eredménye, az alaptevékenység maradványa emiatt 46,9 millió Ft-tal megnőtt az előző évhez viszonyítva. Mivel a pénzügyi műveletek tevékenységének eredménye nem számottevő, a mérleg szerinti eredmény változása majdnem megegyezik az alaptevékenység változásával. GESZ beszámolóinak összehasonlításából is csak megerősíteni tudom az első hipotézisemre kapott választ, amit az Önkormányzat beszámolójának következtetéseként kaptam, hogy nálunk is rengeteg átcsoportosítás, módosítás volt szükséges a gazdálkodás megfelelő biztosítása érdekében. Utolsó, hetedik fejezetben pedig az általam készített kérdőívet elemeztem. A kérdőívben a budapesti önkormányzatokat kérdeztem a 2019 és 2020 évi gazdálkodásukkal kapcsolatban, persze feltettem egyéb vírushelyzettel és bevétel kieséssel kapcsolatos kérdést. A lényegi részéből azt a következtetést vontam le, hogy az összes budapesti önkormányzat gazdálkodásában óriási változásokat igényelt a 2020-as év. Rengetek bevételtől estek el, emiatt ahogy a XII. kerületi Önkormányzatnál is láthattuk, átcsoportosításokat kellett végrehajtani. Dolgozatom során három hipotézist fogalmaztam meg. Első hipotézisemre, miszerint a COVID miatti új élethelyzet az önkormányzaton belül idézett-e elő pénzbeli változásokat, elvonásokat, átcsoportosításokat, megvizsgáltama beszámolókat mind az Önkormányzat, mind pedig a GESZ vonatkozásában, és a válasz: igen, óriási mértékben lettek az eredeti előirányzatok átcsoportosítva, hogy fedezetet nyújtsanak a vírus miatti megváltozott élethelyzetben. Erre a hipotézisemre az ötödik és a hatodik fejezetben történt elemzések után jutottam.  A második hipotézisemre, miszerint: a koronavírus miatti intézkedések teljes leállásra kényszerítettek területeket, ezzel együtt az Önkormányzat feladatai is csökkentek, a válasz: igen. Emiatt a hipotézisem miatt készítettem interjút a XII. kerületi Polgármesterrel, aki készségesen válaszolt minden általam feltett kérdésre, ezzel is segítve a könnyebb betekintést a kerület életébe. Harmadik hipotézisem pedig az volt, hogy: a bevétel csökkenéssel együtt járó kiadás csökkenés miatt átcsoportosításra kerültek a kiadások és nőtt a működési kiadások aránya? Annak érdekében. hogy más kerületek gazdálkodásába egy kis betekintést kaphassak, a hetedik fejezetben kielemzett kérdőívet használtam, aminek segítségével megállapítottam, hogy mind a három hipotézisem igazolást nyert. Összességében elmondható, hogy az önkormányzatok a takarékosság és jól szervezettség miatt meg tudták oldani a működési feladatok ellátását és emellett még a kerületi lakosokat is segítették a nehéz helyzetben. Elemzéseim alapján a következő évek gazdálkodása biztosított és rendkívül megalapozott. Remélem, hogy a 2021-es év további része zökkenő mentesebb lesz, mint a 2020-as év.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Veress Attila
Belső
egyetemi docens; Számvitel Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: beszámoló, beszámoló(k) elemzése, koronavírus-járvány (COVID-19), költségvetési szervek, önkormányzat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Nov. 05. 13:08
Utolsó módosítás: 2021. Nov. 05. 13:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet