A kis- és középvállalkozások kihívásainak és növekedési lehetőségeinek bemutatása a Fer Trans 96’ Kft.-n keresztül

Szűcsné Schöffer Zsanett (2021) A kis- és középvállalkozások kihívásainak és növekedési lehetőségeinek bemutatása a Fer Trans 96’ Kft.-n keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of SzűcsnéSchöfferZsanett_szakdolgozat_2021_GM_fg8gx5pdf.pdf] PDF
SzűcsnéSchöfferZsanett_szakdolgozat_2021_GM_fg8gx5pdf.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of temavazlat-es-osszefoglalas_2020majus.pdf] PDF
temavazlat-es-osszefoglalas_2020majus.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (237kB)

Absztrakt (kivonat)

A témaválasztásomnak két oka volt. Az egyik, hogy egy közúti fuvarozó vállalatnál, a Fer Trans 96 Kft.-nél dolgozom, amely belföldi és nemzetközi fuvarozással, illetve személyszállítással foglalkozik. Másrészt pedig amiatt esett erre a döntésem, mert úgy vélem, hogy ez a téma mindig egy fontos kérdés a mindennapi életünkben. Ugyanis napjaink gazdaságában és a hétköznapi életünkben egyaránt az egyik legmeghatározóbb folyamat a szállítmányozás. Ezt pedig nagyon sok kis- és középvállalkozás végzi. Ha ezek nem lennének, akkor az ember hogyan juthatna hozzá a szükséges ételéhez, eszközeihez?   Szakdolgozatom első felében ismertetem a kis- és középvállalkozásokhoz tartozó főbb fogalmakat, a kkv-szektor növekedési kihívásait, illetve a problémákra adható válaszokat. Ezen kívül szó esik a koronavírus megjelenéséről a kis-és középvállalkozások életében. Mindezek körül járása után a dolgozatom második nagyobb részében pedig szeretném bemutatni a Fer Trans 96’ Kft.-t, mint fuvarozó középvállalkozást. Az általam vizsgált vállalkozás alapján igyekszem felhívni a figyelmet a fuvarozó kis- és középvállalkozások aktuális problémáira, valamint javaslatokat tenni a kihívásokra adható válaszokra. Előbbit problémafán keresztül szemléltetem, utóbbit pedig egy cél-fán keresztül. A Fer Trans vezetőjével egy interjút készítettem, ennek alapján mutatom be a bázisvállalatot, valamint ismertetem a COVID-19 következményeit, továbbá a többi megjelenő nehézséget a vállalkozás életében. Dolgozatomban bemutatom, hogy milyen hatással vannak az egyes előírások a fuvarozó     cégekre, valamint egy SWOT analízist is készítettem az általam választott cégről. Célom, hogy egy konkrét példán keresztül mutassam be a szakirodalmak által megszerzett ismereteket, valamint a kutatásommal szeretném alátámasztani az egyes statisztikákból megismert adatokat.   Szakdolgozatom megírása során legfőképpen az alábbi kérdésekre kerestem a választ: ·         Melyek a fuvarozó kkv-k legfőbb jellemzői, kihívásai, valamint milyen módon lehetne megoldani a működésük során felmerülő problémákat? ·         Hogyan hat a COVID-19 a fuvarozó kis- és középvállalkozásokra?   A fenntarthatóság az egyik legfontosabb kérdés egy vállalkozás életében. Egy fuvarozó cég fenntarthatósága nagyban függ a korszerű járműflottától, az optimális fogyasztási rendszerek kialakításától, az intermodális szállítási megoldások alkalmazásától. Mindezek megvalósítása pedig segít a szén-dioxid kibocsátás, valamint a költségek csökkentésében is.   A vállalatok tisztában vannak vele, hogy komoly erőfeszítés árán maradhatnak csak versenyben az Uniós piacon, ugyanis már az elmúlt években is egyre jobban érzékelhető, hogy az EU-n kívüli vállalkozások vannak előnyben. Az, hogy a magyar fuvarozók kevésbé versenyképesek a nemzetközi piacon, annak tudható be, hogy magasak a vállalkozásokat terhelő költségek. Magyarországon drága az üzemanyag, az útdíj, a biztosítási tarifák, valamint komoly versenyhátrányt jelent a 27 százalékos áfa is, amit a fuvarozást terheli.   Statisztikai adatok azt mutatják, hogy 2020-ban a 2011-es szintre esett vissza a fuvarozási teljesítmény, annak ellenére, hogy a bejegyzett fuvarozó vállalkozások száma a 2014-es 11700-ról 2020-ra majdhogy nem elérte a 13 ezret, illetve a járműállomány is bővülést mutatott 62720-ról 78528-ra nőtt. Ez azzal magyarázható, hogy a minőségi szolgáltatások iránti igényeknek a magyar fuvarozók csak folyamatos fejlesztésekkel, valamint flottabővítéssel tudnak csak eleget tenni.       A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) felvetette a „minimális fuvarozói szolgáltatói díj” bevezetését, annak érdekében, hogy felszámolják a fuvarozás alulfinanszírozottságát. A legtöbb esetben a fuvarozó vállalkozások az alacsonyabb ár miatt bukják el a megbízásokat. Így van ez a Fer Trans esetében is. Sokszor a külföldi vállalkozásokat kérik fel a megbízók.   A fuvarozásban az utánpótlás kérdése az egész uniót érintő probléma. Egyre nagyobb a sofőrhiány, valamint az elkövetkezendő néhány évben számos sofőr fog nyugdíjba vonulni, akik ma aktív munkavállalók. A Fer Trans-ot is jelentős mértékben érinti, ugyanis több ilyen korú munkavállalót alkalmaz. Ezeknek a munkavállalóknak a pótlása nagyon nehéz, mert egyre kevesebben szeretnének a szakmában dolgozni a nehézségei miatt, valamint a jogosítvány megszerzésének a költségei is magasak, közel egymillió forintba kerül. Ezért lenne fontos az állami támogatású gépjárműképzés a korábbi évekhez hasonlóan. A Fer Trans-nak az a tapasztalata, hogy a fiatalokat nem igazán vonzza ez a szakma. Aki pedig mégis belevág fiatalon, annak sok esetben hamar elmegy a kedve a sofőröket ért számos negatív élmény miatt, amelyek a fuvarok közben történnek, mint például az ellenőrzések, a bírságolások, a dugók, a hosszú várakozási idők a határon, valamint a le-és felrakó helyeken stb.   A dolgozatomban végzett elemzések mutatószámaiból megállapítható, hogy a kis-és középvállalkozási szektornak jelentős szerepe van egy ország gazdasági, valamint hétköznapi életében egyaránt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA) Táv

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fuvarozás, hitelezés, kis- és középvállalkozás - KKV, koronavírus-járvány (COVID-19), SWOT-elemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Nov. 05. 13:08
Utolsó módosítás: 2021. Nov. 05. 13:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet