A vállalkozás beszerzésének menete és a beszállítói kapcsolatok rendszere

Tóth Balázs (2021) A vállalkozás beszerzésének menete és a beszállítói kapcsolatok rendszere. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of A vállalkozás beszerzésének menete és a beszállítói kapcsolatok rendszere.pdf] PDF
A vállalkozás beszerzésének menete és a beszállítói kapcsolatok rendszere.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (201kB)
[thumbnail of Záró dolgozati összefoglalás.pdf] PDF
Záró dolgozati összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (326kB)

Absztrakt (kivonat)

ÖSSZEFOGLALÁS Hosszas keresgélés és számtalan sikertelen jelentkezést követően a Maxinnova Trade Kft-nél sikerült szakmai gyakorlati helyet szereznem. Ez a vállalkozás alapvetően egy kereskedelmi tevékenységet folytató egység, ami másodkézből származó, döntően prémium kategóriás gépjárművek értékesítésére szakosodott. A jelenlegi piaci tendenciákat figyelembe véve a Maxinnova csapata elkötelezte magát a környezettudatosság mellet, ennek eredményeként pedig a beszerzett gépjárműparkon belül egyre nagyobb részarányt képviselnek a tisztán elektromos, illetve hibrid meghajtású autók. Tekintve, hogy gépjárműkereskedésről van szó, adta magát a lehetőség, hogy a záródolgozatomat a beszerzés témaköréből írjam, hiszen a beszerzés akár önálló szervezeti egységként jelenik meg egy vállalkozás struktúrájában, akár valamelyik alrendszer részeként, rendkívül fontos szerepet tölt be a vállalkozás működése szempontjából. A gyakorlati beszámolót követően, melynek során bemutattam a vállalkozás fő tevékenységi köreit és a legfontosabb folyamatokat, valamint ismertettem kettő általam elvégzett feladatot, betekintést adtam a beszerzés elméleti hátterébe, hogy a szakma néhány jeles képviselője milyen megközelítést alkalmazott a definiálás során. Természetesen nem beszélhetünk hatalmas különbségekről, de érdekes volt látni, hogy ugyanazon fogalom hány különböző perspektívákból vizsgálható. Miután magát a fogalmat sikerült alaposan körbejárni, megpróbáltam elhelyezni a beszerzést a szervezeten belül. Itt is arra a következtetésre jutottam, hogy több féle értelmezés létezik, nincs egy egységes álláspont, hogy pontosan hol is van a beszerzés helye a szervezeti struktúrában. Dolgozatom részeként áttekintettem a beszerzés két alapvető fajtáját a centralizált és decentralizált változatot, feltárva egyik, illetve másik előnyeit illetve hátrányait. Az általános elméleti bevezető után egy speciálisabb témakörrel, a szállítók kiválasztásának szempontjaival folytattam. Igyekeztem feltárni mindazon lényeges elemeket, amelyet egy stabil, magára és a vevőire igényes vállalkozás biztosan számításba vesz, mikor egyik vagy másik beszállító mellet teszi le a voksát. A Kraljic-mátrix segítségével sikerült beazonosítani, hogy a beszerzés fontosságától és nehézségtől (kockázatától) függően milyen lehetőségei vannak egy vállalkozásnak arra, hogy a célnak leginkább megfelelő partnert válassza ki. Továbbá ismertettem a vevő-szállító kapcsolatok két egymástól jelentősen eltérő típusát, a versenyeztető és együttműködési modelleket, feltárva a legfontosabb ismérveiket és előnyeiket. Az elméleti háttér ismertetésének zárásaként pedig bemutattam a beszállítók értékelésének négy alapvető modelljét, melyhez Vörösmarty Gyöngyi és Tátrai Tünde tankönyvét hívtam segítségül. Miután végeztem az elméleti megalapozással igyekeztem minél részletesebben bemutatni, hogy mindez hogyan is néz ki a gyakorlatban, vagyis hol lehet elhelyezni a beszerzést a szervezeti felépítésen belül, és hogyan zajlik a beszerzés menete a Maxinnova Trade Kft-nél. Itt különbséget tettem az importból származó, illetve a hazai forrásból való beszerzés között, kiemelve egyik, illetve másik előnyeit és legfontosabb jellemzőit. Kiemelt figyelmet szenteltem azoknak az alapelveknek, amelyekhez minden körülmények között tartják magukat a vállalkozásnál egy-egy gépjármű beszerzése során, mint például, hogy előnyben részesítik a minőségi hazai forrásokat az importtal szemben vagy, hogy nem vásárolnak sérült gépjárműveket.  Említettem azt is, hogy sok versenytárssal ellentétben a Maxinnova Trade Kft-nél nem az árral akarnak vásárlókat szerezni maguknak.  Az értékesítésre kínált gépjárműveik eladási ára jellemzően az átlagos piaci árszint felett van kevéssel, viszont cserébe olyan szolgáltatási minőséget, profizmust, illetve magas szintű hozzáértést kínálnak, amivel a hazai piacon kevesen tudnak versenyre kelni, különösen a használtautó kereskedők közül. A következő bekezdésekben foglalkoztam azzal a jövőbe mutató, környezettudatos célkitűzéssel is, hogy az eladásokban minél magasabb arányt képviseljen az elektromos és hibrid meghajtású autók aránya, ami pontosan igazodik a vásárlói igényekhez. Végezetül pedig megvizsgáltam, hogy az elméleti részben tárgyalt beszállító kiválasztási szempontok és beszállító értékelés hogyan testesül meg a Maxinnova Trade Kft esetén. Ismertettem azokat az alapvető szempontokat, amelyek döntő jelentőséggel bírnak a pályázó beszállítók közötti döntés során, majd pedig lépésről lépésre levezettem az átvilágítási folyamatot. Zárásként pedig górcső alá vettem a vállalkozás által használt beszállító értékelési rendszert, ami a „súlyozott pontrendszer” elve alapján működik, és ami alapján eldől, hogy az adott beszállítóval folytatják-e az együttműködést, vagy közös megegyezéssel felmondják a szerződést és új partner után néznek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: ábrák, átvilágítás, beszállító-értékelés, beszerzés, gépjármű
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Nov. 05. 13:05
Utolsó módosítás: 2021. Nov. 05. 13:05

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet