Az Y és a Z generációk a munkaerőpiacon, munkavállalói attitűdök vizsgálata

Váradi Lilla (2021) Az Y és a Z generációk a munkaerőpiacon, munkavállalói attitűdök vizsgálata. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of szakdolgozat-Váradi_Lilla.pdf] PDF
szakdolgozat-Váradi_Lilla.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of BA_O_Váradi_Lilla.pdf] PDF
BA_O_Váradi_Lilla.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (421kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom témája a munka világának aktuális trendjeit jelentős mértékben meghatározó korcsoportok, vagyis az Y és Z generációk munkaerőpiaci helyzetét mutatja be, különös tekintettel a vizsgált generációk munkavállalói attitűdjére. A munkaerőpiac állandósága manapság már csak mítosz, a munkavégzéshez kapcsolódó jelenségek néhány év alatt teljes mértékben átformálták, sőt újradefiniálták a munkahelyi szervezeteket, amelyeknek már több, illetve másfajta kihívásokkal kell szembesülniük, mint amilyen kihívásokra hosszú idők alatt szocializálódtak. A dolgozattal célom összefoglalni és komplex képet adni a vizsgált generációk munkaerőpiaci pozíciójáról, feltérképezve a rájuk ható folyamatokat, hatásokat, a generációkba tartozók saját szemléletét, meglátásait, a generációhoz tartozás ismertetőjeleinek a munka világában való megjelenését. Dolgozatomban az elméleti alapok meghatározásához hazai és nemzetközi szakirodalmakat dolgoztam fel. Majd empirikus kérdőívet alkalmaztam, amely által megvizsgáltam a szervezeti kultúra és a dolgozói attitűd jelenlétét. A kutatás eredményeképpen elmondható, hogy munkaerőpiac és szereplői napjainkban igen nehéz helyzetben vannak: a munka világa átalakulóban van, ezt az átalakulást pedig a munkahelyi szervezeteken belüli változások és általában a munkaerőpiac változékonysága egyaránt elősegíti, felülről pedig globális folyamatok erősítik. Az Y generációtól kezdődően egyfajta „törés” állt be a munkaerőpiaci generációk közt, amely törést a Z generáció még tovább súlyosbított. A munkaerőpiac változásaihoz ugyanis napjainkban e két generáció tud leginkább alkalmazkodni, jellemük pedig képes átformálni a munkahelyi szervezeteket, azok felépítését, működését, vállalt értékeiket és célkitűzéseiket. Dolgozatomban a generációkat egyrészt a szervezeti kultúra fényében, mint kollektív szinten, másrészt az egyéni attitűdök szintjén ragadtam meg és elemeztem. Elemzésem alapján a vizsgált generációk munkahellyel szembeni elvárásai, az ehhez kapcsolódó meglátások, egyéni célok nem egyeznek teljes mértékben a generáció kapcsán azonosított alapjellemzőkkel, így várhatóan a munka világának alakító tevékenysége napjainkban sem zárul le, a közeljövőben további jelentős változásoknak lehetünk szemtanúi. A munkahelyek oldaláról tekintve pedig a generációmenedzsmentnek különösen nagy szerepe lesz – amennyiben egyes munkahelyeken még nem kezelik különös figyelemmel ezt a területet –, a generációk együttes munkavégzése ugyanis számos feszültségforrással terhelt, a szervezeteknek pedig hatékony választ kell adniuk a hosszú távú eredményes működés érdekében.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA) Táv

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár; Menedzsment Tanszék; PSZK
Kalina Roland
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: munkaerőpiac, munkavállalói attitűd, vizsgálat, Y generáció, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Nov. 05. 13:05
Utolsó módosítás: 2021. Nov. 05. 13:05

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet