Az üzleti modell-innováció és a Canvas üzleti modell vászon jelentősége a 21. századi vállalatok életében

Plehel Nóra (2021) Az üzleti modell-innováció és a Canvas üzleti modell vászon jelentősége a 21. századi vállalatok életében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Plehel Nóra_C9R394_szakdolgozat.pdf] PDF
Plehel Nóra_C9R394_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (830kB)
[thumbnail of BA_O_Plehel_Nóra.pdf] PDF
BA_O_Plehel_Nóra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (245kB)

Absztrakt (kivonat)

ÖSSZEFOGLALÁS   Az üzleti modell-innováció és a Canvas üzleti modell vászon jelentősége a 21. századi vállalatok életében     Plehel Nóra Nappali Gazdálkodási és menedzsment Vállalkozás menedzsment       Dolgozatomban arra a kérdésre kerestem a választ, hogy vajon predesztinálható- e az üzleti siker. Ehhez a világ legsikeresebb nagyvállalatai közé sorolható szervezetek - Apple, LEGO, Google - üzleti modelljét elemeztem, hasonlóságok után kutatva. Mint kiderült, üzleti modelljük kidolgozása során mindhárman a Canvas üzleti modell vásznat alkalmazták. A sikerhez azonban sajnos nem elegendő ennek a modellnek az alkalmazása, ugyanis ezen kívül még számos egyéb tényező befolyásolja azt, hogy a vállalkozás sikeres lesz-e a jövőben, vagy sem. Ahhoz, hogy sikerre lehessen vinni egy céget, a nyitott gondolkodásmód nélkülözhetetlen. Minél variábilisabb egy team, annál valószínűbb, hogy eltérő oldalról közelítik meg a megoldásra váró feladatokat. Ez a sokszínűség pedig hozzájárul az üzleti modell-innovációhoz. A csapat összetételének és hozzáállásának tehát nagy szerepe van a vállalatok sikerességében. Ennek támogatása érdekében szükség van egy karizmatikus vezetőre is, akinek kompetenciái alkalmasak arra, hogy átlássa, megértse, és kézben tartsa a szervezeti folyamatokat. Egy vezetőnek bíznia kell a munkatársaiban, amit a feladatok delegálása során is bizonyítania kell. A hatékony munkamegosztás jobb teljesítményt indukál amellett, hogy javítja a munkamorált. A vállalati célkitűzés során figyelni kell arra, hogy az kompatibilis legyen a szervezet szellemiségével, értékeivel, máskülönben eleve bukásra van ítélve. Az innovációs tevékenység során a potenciális vevők fejével érdemes gondolkodni, hiszen az ő igényeiknek a kielégítése az elsődleges feladata a vállalkozásoknak. Ennek ellenőrzésére folyamatosan mérni kell az eredményeket, hogy tisztább képjen kapjon a szervezet arról, hogy az általa nyújtott érték valóban találkozik- e a piaci igénnyel. Az innovációs folyamatok kidolgozására ezért is ajánlom a Canvas üzleti modell vászon alkalmazását, hiszen a vászon kilenc blokkja is javarészt a fogyasztókkal kapcsolatos szempontokat helyezi előtérbe. Minden cégnek törekednie kell arra, hogy a lehető legtöbb adatot gyűjtse össze potenciális vevőiről, piacáról, hiszen a jövőben azok a vállalatok lesznek sikeresek, amik a legtöbb releváns információval rendelkeznek.Véleményem szerint érdemes lenne a hagyományos üzleti modellel rendelkező vállalatoknak megfontolniuk az üzleti modell-innovációt, hiszen napjainkban, ebben a gyorsan változó üzleti környezetben azok tudnak fennmaradni és növekedést elérni, akik kellően rugalmasak, így könnyedén tudják venni a felmerülő akadályokat. Az újítási folyamat során a priorizálás kulcsfontosságú, ami elősegíti, hogy a vállalkozás mindig az aktuális feladattal foglalkozzon. Az innovációnak teret kell hagyni, hagyni kell kibontakozni, azaz nem szabad a már meglévő rendszerbe erőltetni, szűk határokat szabva neki. Mivel a piac kiszámíthatatlanságával minden esetben számolni kell, az a fajta rugalmasság, amit az üzleti modell-innováció segít elő, nélkülözhetetlen napjainkban. Minél több előre nem látható esemény következik be egy vállalat életében, annál kreatívabb megoldások születnek a gyors, hatékony reagálás érdekében, így a vállalkozás idővel könnyebben veszi az akadályokat, rutinossá válik az új megoldások alkalmazásában. Minél rutinosabbá válik, annál egyszerűbben engedi el a megszokott, hagyományos, gyakran idejétmúlt megoldásokat és olyan ötletek felé fordul, amelyek biztos táptalajt nyújtanak a folyamatos innovációhoz. Manapság egyre rövidebb életciklusúak a termékek, szolgáltatások, így technológiai szempontból óriási kihívás a folyamatos megújulás. Az üzleti modellben eszközölt változások viszont hosszabb távra szólnak, így hatásosabbak is. Arról nem is beszélve, hogy mennyire meg tudja nehezíteni a versenytársak feladatát a vállalkozás lemásolásában, ezáltal könnyebben megőrizhető a cég egyedisége, ami -legyen szó bármilyen piacról - a legnagyobb versenyelőnynek mondható.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Marcsa Attila
Belső
Mestertanár; Menedzsment Tanszék; PSZK
Szendy Tibor
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Canvas, hatékonyság, innováció, innovációmenedzsment, megújulás, szervezeti innováció, üzleti modell, versenyelőny, versenyképesség
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Nov. 05. 13:04
Utolsó módosítás: 2021. Nov. 05. 13:04

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet