Értékvezérelt vállalkozások, belső érintettek szerepe a felelősségvállalásban

Szilágyi Gábor (2021) Értékvezérelt vállalkozások, belső érintettek szerepe a felelősségvállalásban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szilágyi Gábor szakdolgozat.pdf] PDF
Szilágyi Gábor szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Szilágyi_Gábor.pdf] PDF
BA_O_Szilágyi_Gábor.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (566kB)

Absztrakt (kivonat)

Ahogy életünk egyre meghatározóbb szegmensévé vált a gazdaság, úgy váltak a vállalatok és a gazdasági tevékenységük okozta áttételes hatások egyre érezhetőbbé életünk más területein. Ezt tapasztalva egyre nagyobb társadalmi és környezeti igény jelentkezik a felmerülő problémák kezelésére. Ebben segít a vállalati felelősségvállalás és az erről folytatott diskurzus, ami lehetőséget teremt arra, hogy a vállalatok hatásait szélesebb körben értelmezhessük. A dolgozatomban arra keresem a választ, hogy egy etikusnak, igazán felelősnek mondható vállalat működése mögött rejlenek-e, és ha igen milyen egyéni vagy kollektív erkölcsi értékek és megfontolások. Várakozásaim szerint ugyanis ahhoz, hogy egy vállalatot valóban felelősnek értékelhessünk szükséges, hogy a vállalat bizonyos belső érintettjei rendelkezzenek valamilyen személyes erkölcsi elhivatottsággal. A választ az alábbi feltevéseim vizsgálatán keresztül kívántam megtalálni. Az első feltevésem, hogy a kis- és középvállalkozások esetében a vállalati felelősségvállalás mértékét, a vállalat a társadalmi felelősségvállaláshoz, a fenntarthatósághoz, a gazdaságetikához és az erkölcsös működéshez való viszonyát a cég vezetőinek személyes erkölcsi beállítottsága, elhivatottsága határozza meg. A második feltevésem szervesen kapcsolódik az elsőhöz: az erkölcsös, értékvezérelt vállalati vezetés ösztönzi az alkalmazottakat arra, hogy aktívan foglalkozzanak a vállalat működésének keretein belül társadalmi problémákkal. A tanulmány első részét a releváns szakirodalmi áttekintés alkotja. Először az etika és a gazdaság közti kapcsolattal foglalkozom, bemutatva néhány főbb etikai irányzatot és azok üzleti életben való jelenlétét, amelynek célja, hogy elméleti alapot nyújtson a primer kutatásom eredményeinek értékeléséhez. Ezt követően, a CSR elmélet hátterét tekintem át, hogy kontextusba helyezzem a dolgozatom fő kérdését, tehát, hogy szükséges-e személyes erkölcsi elhivatottság ahhoz, hogy igazán felelősnek nevezhessünk egy vállalatot. A szakirodalmi áttekintés legvégén pedig a fenntarthatósággal foglalkozom.  Szakdolgozatom második része a primer kutatásomat tartalmazza. Félig strukturált interjúkat készítettem olyan magyarországi kis- és középvállalatok képviselőivel, amely vállalatok aktívan foglalkoznak az etikus működéssel, a fenntarthatósággal és a felelősségvállalással. Először bemutatom a kutatás módszertanát részletesen, majd végig veszem az elért vállalatokkal készített interjúkat, ezt követően összegzem az interjúkon elhangzottakat és ez alapján értékelem a feltevéseimet. Az interjúk alapján a feltevéseimet mind két esetben elfogadtam, így megállapíthattam, hogy a felelős vállalati működéshez elengedhetetlen a vezető személyes erkölcsi beállítottsága, elhivatottsága. A felelős vezetői magatartás pedig ösztönzőleg hat az alkalmazottakra, hogy munkájuk keretein belül is foglalkozzanak az őket foglalkoztató társadalmi problémákkal.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, fenntarthatóság, gazdaságetika, interjúk, stakeholder-elmélet
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Nov. 05. 13:04
Utolsó módosítás: 2021. Nov. 05. 13:04

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet