Rácz Petra (2021) Fogyasztói szokások, illetve tudatosság vizsgálata a hagyományos és a fenntartható női higiéniai termékek tekintetében. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Rácz_Petra_UNHVA2_Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
BA_O_Rácz_Petra.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (745kB) |
Absztrakt (kivonat)
Napjainkban egyre nagyobb teret nyernek mindennapi életünkben a környezettudatosság és a felelős fogyasztás területei. Ez a gondolkodásmód elérte a női higiéniai termékek piacát is, melynek következtében, egy egyre bővülő termékkínálatú és felhasználói bázisú termékcsoportról beszélhetünk. Szakdolgozatom vezérfonalát e gondolatok alapozták meg, melynek eredményeképpen kutatómunkám középpontjába a női higiéniai termékek fogyasztói szokásainak, illetve tudatosságának vizsgálatát helyeztem. Annak érdekében, hogy a női higiéniai termékek piacát érintő feltételezéseimet érdemben meg tudjam vizsgálni, először a releváns elméleti háttérinformációkat gyűjtöttem össze, mivel csak ezek birtokában készíthettem megfelelő minőségű elemzést. Előzetesen, olyan információkat gyűjtöttem a piacot illetően, mint a jelenlegi termékválaszték, a különféle terméktípusok jellemzői, valamint a költséghatékonyságra vonatkozó adatok, mivel ezek az információk a primer kutatásom fontos komponensei voltak. A fenntartható fejlődést, a fogyasztók felelősségvállalását, illetve a fogyasztói társadalom problémáját taglaló témakörök rávilágítottak arra, hogy miért is olyan fontos a mindennapi életünkbe integrálni a tudatosság képességét, és hogy milyen problémákhoz vezethet, ha az emberiség nem képes alkalmazkodni a természeti környezet adottságaihoz és kapacitásaihoz. Általános mivoltában áttekintettem a fogyasztói szokások témakörét is, mivel ez adja a tudatossági szempontok mellett a primer kutatásom másik fő alkotóelemét. Ezután azonban, részben visszatértem az előbb boncolgatott, tudatosságról és fenntarthatóságról szóló fejezethez, mivel a női higiéniai termékekre koncentrálva is be szerettem volna mutatni, hogy milyen számottevő problémákat okoznak az eldobható termékek az életciklusuk szinte minden szakaszában: mind a gyártás, a használat és a hulladékká válás során.Primer kutatásom célja az alábbi kutatási kérdés megválaszolása volt: Milyen támogató és gátló tényezők befolyásolják a nők döntését a fenntartható menstruációs termékek használatára való áttérésben? A kérdőíves válaszok alapján megállapítható, hogy a válaszadók a fenntartható termékek magas árát, az eszközök körülményes használatát és ápolását tekintik a legfőbb akadályozó tényezőknek. Ezenkívül, az is sokakat hátráltat a váltásban, hogy sok esetben nehezen, vagy netán csak online elérhető termékekről van szó, melyek megvásárlását az sem segíti elő, hogy az alternatív eszközök méretei és formái között a vásárlóknak nem egyszerű a kiigazodás és a döntés. További kritika érte még a többször használható termékeket a rossz marketing és a higiénikus használat megkérdőjelezése okán is. Mindemellett, a „zöld” termékekre való átállás oldalát támogatják a tények, hogy hatalmas ezeknek a termékeknek a potenciális vásárlói köre, illetve, hogy a válaszadók többsége tisztában van a hagyományos női higiéniai termékek környezet- és egészségterhelő vonatkozásaival. A mérleg pozitív oldalára tehető még a tény, hogy legtöbben környezetvédelmi megfontolásból váltanának az alternatívák egyikére, mely hozzáállást megerősíti az a válaszokból kapott eredmény is, miszerint a kitöltők többsége a minimálisan teljesíthetőnél többet tesz a hétköznapok során a környezet és a társadalom jóléte érdekében.A női higiéniai termékek piacát érintő fogyasztói szokások és tudatosság javítására tett javaslataimat a kérdőíves megkérdezés során gyűjtött adatok, valamint a hipotézisvizsgálatok eredményei alapján fogalmaztam meg.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | fenntartható fejlődés, fogyasztói szokások, fogyasztói társadalom, környezettudatosság, tudatos fogyasztás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Nov. 05. 13:02 |
Utolsó módosítás: | 2021. Nov. 05. 13:02 |
Actions (login required)
Tétel nézet |