A költségvetési szervek belső ellenőrzése a digitalizáció és az adatvédelem tükrében

Murárné Zsigó Emma (2021) A költségvetési szervek belső ellenőrzése a digitalizáció és az adatvédelem tükrében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Murárné Zsigó Emma szakdolgozat.pdf] PDF
Murárné Zsigó Emma szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of osszefoglalas_Murárné Zsigó Emma.pdf] PDF
osszefoglalas_Murárné Zsigó Emma.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (188kB)

Absztrakt (kivonat)

A költségvetési szervek belső ellenőrzésének működését feltételeit, feladatait, az ellenőrzés lefolytatásának szabályait a költségvetési szerek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII.31.) Korm. rendelet szabályozza. A rendeletben meghatározásra kerültek a költségvetési szervek belső kontrollrendszerre és a belső ellenőrzésre vonatkozó szabályok. A belső ellenőrzés a nemzetközi és az államháztartásért felelős miniszter által közzétett belső ellenőrzési standardok, útmutatók, valamint a költségvetési szerv vezetője által jóváhagyott belső ellenőrzési kézikönyv alapán végzi munkáját. A belső ellenőrzés kialakításáról, megfelelő működtetéséről és függetlenségének biztosításáról a költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni. A Kőbányai Polgármesteri Hivatalnál a függetlenített belső ellenőrzés közvetlenül a Kőbányai Önkormányzat Jegyzőjének alárendelve végzi feladatát. Az ellenőrzések végrehajtásán, az egyéb feladatokon (beszámolás, tervezés, ellenőrzések nyilvántartása, vezetői feladatok) és a tanácsadó tevékenységen túlmenően más tevékenységet nem végez, így funkcionális és szervezeti függetlensége biztosított. A digitalizáció az elmúlt években nagyon nagy fejlődésen ment keresztül és a mindennapi életünk része lett, kihatással van a közigazgatásra és így a belső ellenőrzésre is. Az első jogszabály, amely rendelkezett Magyarországon az elektronikus ügyintézésről a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény. Ebben határozták meg azt, hogy „160. § (1) Törvény, kormányrendelet, önkormányzati rendelet eltérő rendelkezése hiányában a hatóság a közigazgatási hatósági ügyeket elektronikus úton is intézi.” Majd az Országgyűlés az elektronikus ügyintézés széles körű elterjedése, az eljárások gyorsítása és az adminisztratív terhek csökkentése, a magánjogi jogviszonyok, továbbá az állam és polgár közötti jogviszonyok szélesebb körű elektronizálása, az elektronikus ügyintézést biztosító szervek együttműködésének biztosítása, valamint a lakosság számára a korszerűbb és hatékonyabb közszolgáltatások nyújtása a lakosság számára a korszerűbb és hatékonyabb közszolgáltatások nyújtása érdekében megalkotta a 2015. évi CCXXII. törvényt. Ez alapján bizonyos ügyfelek esetében 2018. január 1-től kizárólag elektronikusan intézhetőek az ügyek. Az önkormányzatok az ASP rendszer bevezetése előtt egyes szakterületeken különböző szoftvereket használtak, melyek túlnyomó része nem támogatta az elektronikus ügyintézést, azok átalakítása és elektronikus ügyintézésre alkalmassá tétele nagyon költséges lett volna. Az állam ASP szolgáltatás keretében kialakított egy olyan központi informatikai rendszert, mely támogatást biztosít az önkormányzatoknak hatósági és gazdálkodási feladatainak ellátásához. A Kőbányai Polgármesteri Hivatal az utolsó ütemben 2019-ben csatlakozott az önkormányzati ASP rendszerhez, ezzel a digitalizációs folyamatok elindultak az hivatal működésében, így a belső ellenőrzés munkájára is kihat a digitalizáció és szükségszerű a belső ellenőrzési tevékenység digitalizációja. A Belső Ellenőrzési Osztály a 2021. évtől kezdődően kizárólag elektronikusan kezeli az iratokat, az ehhez szükséges feltételek rendelkezésre állnak. A Kőbányai Polgármesteri Hivatal belső ellenőrzéssel érintett szervezeti egységei között található olyan terület, ahol kizáróan elektronikusan kezelt dokumentumok állnak a belső ellenőrzés rendelkezésére.  Ezekben az esetekben az ellenőrzéshez szükséges feltételeket ki kell dolgozni, a programhoz hozzáférést kell biztosítani. Az internet, illetve a technológia fejlődésével az állam és a kisebb-nagyobb cégek is egyre több adatot gyűjtenek az emberekről. A digitalizáció elterjedésével az adatvédelem is fontos szerepet kap. A költségvetési szerveknek is mindig figyelemmel kell lennie az adatokkal való felelős gazdálkodásra, a személyes adatok védelmére. Ez a belsőellenőrzési tevékenység során igaz mind az ellenőrzőre, mind az ellenőrzöttre.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Sisa Krisztina
Belső
főiskolai docens; Számvitel Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: belső ellenőrzés, digitalizáció, GDPR (General Data Protection Regulation), helyi önkormányzat, költségvetési szervek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Nov. 05. 13:02
Utolsó módosítás: 2021. Nov. 05. 13:02

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet