Pataki Márk (2021) TESLA, INC. iPARÁGELEMZÉSE ÉS PÉNZÜGYI HELYZETÉNEK VIZSGÁLATA. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
A TESLA,INC. IPARÁGELEMZÉSE ÉS PÉNZÜGYI HELYZETÉNEK VIZSGÁLATA.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
A TESLA,INC. IPARÁGELEMZÉSE ÉS PÉNZÜGYI HELYZETÉNEK VIZSGÁLATA_ÖSSZEFOGLALÁS.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (193kB) |
Absztrakt (kivonat)
A témaválasztásom során főként a szakmai kíváncsiság vezérelt, ugyanakkor szerettem volna komolyabban is belelátni az elemző kollégák munkájába. Így a választásom a nagyvállalatok iparág- és pénzügyi helyzetének elemzésére esett. Az általam prezentált módszereket, eszközöket a Tesla, inc. tőzsdén jegyzett cégen keresztül kívánom a gyakorlatban bemutatni.A munkahelyemnek köszönhetően rendelkezésemre álltak belsős anyagok, elemző szoftverek, útmutatók egész nagy mennyiségben. Ezek segítségével tudtam meghatározni például, hogy mely módszereket, mutatószámokat lehet érdemes vizsgálni az elemzés során. Törekedtem arra, hogy olyan mutatókat, módszereket prezentáljak, amelyek lehetővé tehetik a Teslát az iparágban működő valamennyi céggel való összehasonlításra. Az iparági adatbázis, amelyet feldolgoztam, összesen 104 európai, amerikai és ázsiai cég adatait tartalmazza.A makrokörnyezet vizsgálatát a PESTELL módszerrel végeztem el, amely során arra jutottam, hogy az autóipart jelenleg meghatározó markokörnyezeti trendek rendkívül kedvezőek a Tesla számára. Az elektromos autóvásárlást támogató, fokozódó mértékű nemzetközi kezdeményezések, a csökkenő akkumulátor előállítási költségek, az alacsony szén-dioxid kibocsátású életmód népszerűsödése, a megújuló energiák használatának növekedése, a gyors ötemben fejlődő technológia és végül, de nem utolsó sorban a klímaváltozás olyan makrokörnyezeti hatások, amelyre a Teslának nem reagálnia kell, hanem a hátszelét élvezi. Az utóbbi 2-3 évben ezek a hatások jelentősen felerősödtek, és az elektromos autó gyártó cégeket ez rendkívül előnyös helyzetbe hozta az autóiparban.Az iparági versenyhelyzet vizsgálatára a porter-i öttényezős modellt választottam. Az új belépők fenyegetésével kapcsolatban megállapítottam, hogy az elektromos autógyártásba való becsatlakozás rendkívül tőke- és időigényes. A piacon lévő gyártók egyelőre csak most kezdenek kibontakozni, jelenleg kevés versenytárs van a piacon, de a Tesla szemszögéből aggodalomra adhat okot a hagyományos autógyártók eltökéltsége az elektromos autógyártásra való átállással kapcsolatban.A vevők alkupozíciója kapcsán arra jutottam, hogy egy autó lecserélése nem kerül különösebb addicionális kiadásba vagy időbe, nem keletkezik a vásárlónak különösebb költsége a váltás kapcsán és aránylag rövid idő alatt le is zajlik. Ami a Tesla alkupozícióját erősíti az az, hogy viszonylag kevés termékkel találkozhatunk a piacon és a Tesla jelentősen kiemelkedik ezen termékek közül.A szállítók alkupozíciója meglehetősen egyoldalú. A Tesla jelentős fölénnyel rendelkezik az átlagos beszállítok fölött. Ennek az oka az, hogy a Tesla egy vonzó cég, sok beszállító szeretne már csak referencia miatt is együtt dolgozni velük. Ugyanakkor vannak olyan alkatrészek, amelyek legyártásához nagyfokú szakértelem és technológiai felszereltség szükséges, ezen beszállítók valószínűleg jobb alkupozícióban vannak a többi szállítóhoz képest.A helyettesítő termék fenyegetése egyelőre jelentős, a hibrid meghajtással szerelt autók, valamint a hagyományos luxus-szedánok abszolút jó alternatívát jelenthetnek azoknak a vásárlóknak, akik egyelőre nem szeretnének a töltés viszontagságaival foglalkozni.A versenytársak elemzése során kiemelném a Volkswagen Csoportot, amely jelentős sikerei és mérete mellett, az elektromos autók eladásában is jelentős piaci részesedéssel rendelkezik, valamint a csoport modellpalettája talán a legváltozatosabb és legkiemelkedőbb. Méltó versenytársnak bizonyulhat akár már rövid távon is az új ID.4-gyel.A pénzügyi helyzet vizsgálata során felismerhető, hogy a Modell 3 gyártása milyen hatással volt a cég működésére. A jövedelmezősége az adott időszakban hatalmasra ívelt, ezt a trendet a cég azóta is magabiztosan tartja.A növekedés hatására merőben javult a cég likviditása és fizetőképessége is, 2018-ban a cég Elon Musk elmondása szerint körülbelül 4 hétre volt a teljes csődtől, az utóbbi időben viszont jelentősen javultak a mutatók.A vállalat pénzforgása hasonló javuló tendenciát mutat. 2020-ban a teljes pénzforgási ciklus hossza -7 nap volt, ez azt jelenti, hogy a vevő forgási ideje és a készletezési időszak együttes összegét meghaladta a szállítók forgásideje. Ebből adódóan a szállítók mondhatni 7 nappal előfinanszírozzák a készleteket.A megtérülés is kifejezetten magas, a ROIC-ról elmondható, hogy 2% fölött tekinthetünk egy céget értékteremtőnek, alatta értékrombolónak. Ez az érték a Tesla esetében 10,5%-volt, az iparági medián pedig 2,5%.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Pénzügy Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | autóipar, corporate finance, iparágelemzés, monitoring, pénzügyi elemzés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2021. Nov. 05. 13:01 |
Utolsó módosítás: | 2021. Nov. 05. 13:01 |
Actions (login required)
Tétel nézet |