Az Apple inc. marketingkommunikációs stratégiájának elemzése

Topor Gergely (2021) Az Apple inc. marketingkommunikációs stratégiájának elemzése. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Záródolgozat - Topor Gergely 2021.pdf] PDF
Záródolgozat - Topor Gergely 2021.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (930kB)

Absztrakt (kivonat)

Záródolgozatomat az Apple Inc. marketingkommunikációs stratégiájának elemzéséről írtam. A dolgozatban bemutatom röviden a vállalat múltját, a cég megalapításától kezdve, a 90-es években jelentkező nehézségeken át napjainkig, amikor is, ahogy minden céget, az Apple-t is érinti a koronavírus járvány okozta gazdasági visszaesés. A vállalat szervezeti felépítését is bemutatom nagyvonalakban, aminek két fő jellemzője a hierarchikus és funkcionális felépítés, amelyet még Steve Jobs alakított ki.  A szervezet környezete kapcsán először is a STEEP elemzés használatával írtam a vállalatra leginkább ható külső tényezőkről, melyben említésre kerül az Amerikai – Kínai kereskedelmi háború lehetséges hatása a vállalatra, a túlzott Ázsia központú gyártás, a kontinens lehetséges pénzügyi kiaknázása, az okostelefonok népszerőségének és használatának növekvő trendje, az urbanizációs trendek, a konkurens gyártók, a globális felmelegedés lehetséges hatásai, az egyre energiahatékonyabb alkatrészek fejlesztése, illetve a vállalat környezetvédelmi célkitűzései.  Ezután egy SWOT analízis következik, amelyben említésre kerülnek a vállalat legfőbb erősségei, a gyengeségei, az lehetséges fejlődési irányok, illetve a vállalatot fenyegető külső tényezők. A marketing mix témakörében megemlítem a vállalat portfóliójában lévő legfontosabb termékeket (iPhone, iPad, Mac, Apple Watch), kitérek a prémium árazásra, az elosztási csatornákra (viszonteladók, e-kereskedelem), illetve a promóció kapcsán pár dologra, mint például a termékek különböző szolgáltatásokkal való támogatása az eladás növelése érdekében. A cég marketingkommunikációjának elemzését a kommunikációs stratégia bemutatásával kezdem, melynek lényege röviden összefoglalva az, hogy az előadások, illetve a médiamegjelenések során a vállalat a legfontosabb funkciókra fókuszál, amely általában 4-nél nem több. Ha a van egy olyan szám, ami szorosan kapcsolódik a termékhez a specifikáció kapcsán, akkor arra lehetséges egy egész címsort vagy akár előadásrészeletet felépíteni, ami jellemzően meg is valósul a cégnél. A másik fontos kommunikációs stratégia még, a rövid lényegre törő kommunikáció, a vállalat kifejezetten odafigyel rá, hogy ne legyen hosszabb egy-egy termékösszefoglaló, vagy címsor egy twitter üzenetnél. A márkastratégia kapcsán megemlítem azt a már ikonikusnak mondható szlogent, amelyről már mindenkinek a vállalat jut eszébe („Think different”). Kitérek arra, hogyan is alakította magát a cég életmódmárkává, hogy milyen szerepe volt ebben a kreativitásnak. Bemutatom, milyen nagy hangsúlyt kap a vállalatnál a termékdesign, hogy mennyivel színesebb a termékportfólió (szó szerint) a konkurenciáénál. Pár szóban megemlítem a vállalat saját üzleteit is. A hirdetések esetében kiemelem, hogy a vállalat hirdetései inkább arról szólnak, hogy mit mond el egy Apple készülék a fogyasztóról, amikor a vállalat valamely készülékét használja, mintsem arról, hogy mit tud tenni egy készülék a fogyasztóért. Az árazás kapcsán megemlítem, mi lehet az oka a prémium árazásnak, a vállalat által alkalmazott személyzetről pedig kiemelem, hogy mekkora hangsúlyt fektet arra a vállalat, hogy a cég teljes személyzete is a kreativitást sugallja. Végül ebben a témakörben pár gondolatban megemlítem a fogyasztókat is, hogy hogyan használják ezeket a termékeket. Eladásösztönzés témakör kapcsán megemlítem, hogy mi is az az eladásösztönzés, hogy az cég kevés saját üzletében mekkora hangsúlyt kapott a belső tér és a külső megjelenés kialakítása. Szóba kerülnek még hűségprogramok és szezonális akciók, azonban a vállalat nem igazán szokott élni ilyesmivel. A közösségi média jelenlétet és marketinget is bemutatom, a legfőbb platformokra lebontva (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube). Ezek közül egyértelműen a Youtube, illetve a Twitter a legfontosabb platformok a cég számára. A PR kapcsán leírom, hogy mit is értünk pontosan a fogalom alatt. Bemutatom, hogy hogyan segíthetett a PR abban, hogy egy ekkora méretű globális vállalattá váljon a cég, illetve az éppen aktuális a felhasználók adatainak védelmével kapcsolatos összetűzést a Facebook és az Apple között. Említésre kerülnek még a vállalat környezetvédelmi törekvései is. Kifejtem még továbbá a cég legfontosabb marketing eszközét, az éves szinten pár alkalommal megrendezett termék- és szoftverbemutatókat. Ejtek még pár gondolatot a fogyasztói szokásokról, illetve a fogyasztók elégedettségéről is. Végül pedig javaslatokat fogalmazok meg, hogy milyen változtatásokat/fejlesztéseket lenne érdemes a vállalatnak alkalmaznia.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Apple, kommunikációs stratégia, marketingkommunikáció, márka, márkastratégiák, SWOT-elemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 25. 10:15
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 25. 10:15

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet