A kínai autóipar fejlődése és jövője, összehasonlítás a többi autóipari hatalommal

Kipilla Viktor (2021) A kínai autóipar fejlődése és jövője, összehasonlítás a többi autóipari hatalommal. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Kipilla Viktor - Szakdolgozat.pdf] PDF
Kipilla Viktor - Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Az aktuális autóipari folyamatok, tendenciák vizsgálata során olyan következtetést vontam le, hogy Kína autóipara a legjelentősebb jelenleg a globális autóipar tekintetében. Tény, hogy az autóipar, amit európai és amerikai gyártók uraltak évtizedekig, főleg Ázsia felé kezd orientálódni és Kína a központja. Kína kereskedelmi hatalma valószínűleg a jövőben csak fokozódni fog, kínai OEM-ek, márkák is nagyobb jelentőségűek lesznek a következő évtizedekben. A szabadkereskedelem egyre erősebb, a multinacionális vállalatok, OEM-ek egyre jobban terjednek a világban, ezáltal több nemzet veszi ki részét az autóiparból, tehát olyanról nem lehet beszélni, hogy a jövőben Kínában történne csakis a gépjárművek gyártása. A nagyvállalatok globális értékláncainak kialakulása jellemzi a 2.világháború utáni autóipart és Kína kulcsszereplő lett több OEM ellátási láncában. Ez folyamat mostanra importkitettséget alakított ki a multinacionális vállalatoknál Kína felé, amely a Covid-19 járvány kezdeti szakaszánál is megmutatta negatív hatásait. USA próbálja védeni a kereskedelmét protekcionista törekvésekkel, ami főleg érinti az autóipart. Kína élre törése az autóiparban gyors és a technológia fejlettsége is nagyon erős. Ettől függetlenül az amerikai és európai autókat nem lehet elnyomni, mivel ezek az autók hatalmas népszerűségnek örvendenek még a kínai piacon is, a vegyesvállalatok jó üzleti lehetőségek mindkét félnek. Nem nemzetek közötti harc, inkább multinacionális cégek közötti verseny a jellemző az autóiparra a 21.században. Európai részről van nyitás Kína felé mivel a kínai piac a legjelentősebb a világon. Kínában a nagy fejlődés és a magas népességszám hatására rengeteg lehetőség alakult ki az európai OEM-ek számára. Európai autók, főleg német vállatok autói vannak jelen a kínai piacon és nagyon fontos üzleti partnere a két ország egymásnak ebből a szempontból. A német vállalatok nagy bevételt szereznek a kínai piac által. Európába pedig kínai gyártok próbálnak és kezdenek is bejutni, amivel még tovább erősíti kereskedelmét az egyre fejlődő ázsiai ország. Európának is előnyére válna a kooperáció, mivel a kínai gyártok lehetőséget látnak, például a közép-európai régióba történő beruházásokban. A jövőre nézve valószínűleg egy teljesen globalizálódott autóipar jön létre, Európában pár év múlva jóval több kínai autó lesz. Kínában pedig 2022 után európai autók nagyobb befolyásra tehetnek szert a kínai vegyesvállalatok kritériumainak enyhítése után. Az autóipar megújulása mindenkinek közös célja. Lehet, hogy nem a villanyautózás előretörése lesz a folyamat, amely megold minden környezetvédelmi problémát, de a városok légkörét mindenképp javítja. Egyértelműen efelé tolódik a globális autógyártás. Ha az európai politika intézkedéseit vesszük alapul, akkor megfigyelhető a károsanyag kibocsájtást fokozatosan csökkentik egészen addig amíg nem tér át teljesen az elektromos motorra a kontinens. Kínában is jelentős probléma a légszennyezettség, ezáltal a kínai politika is a villanyautózást támogatja. Amelyik OEM vállalat évek múlva is jelentős szeretne maradni az autóiparban annak elektromos gépjárművek gyártásába kell fognia. Kína ezen a területen élen jár, elektromos autók gyártását célozza és az uniós szabályoknak megfelelő motorokat is tudnak gyártani. Kína ezáltal is képes kereskedelmét Európa felé szignifikánsabban kiterjeszteni. Kínai kormány is az elektromos gépjárművek gyártását támogatja. A koronavírus járvány utáni autóipari regenerálódás idején Európa még erősebben akarja támogatni a villanyautózást. Az EURO 7-es motor bevezetése is a robbanó motor helyzetét nehezíti. Az elektromos autók közlekedésének infrastruktúrájának fejlesztése is célba van véve Európában. A dolgozatom elején egyik felmerülő kérdésem volt, hogy Kína képes lesz-e olyan szinten uralni az európai piacot, hogy több kínai autó legyen Európában, mint bármi máshonnan származó gyártmány. Ez a folyamat nincs kizárva, viszont, ha valaha létre is jön az biztos, hogy még nagyon távol van, mivel az emberek egyértelműen az európai autókat preferálják minőség szempontjából és a Kínai autók még nagy presztízsnek nem örvendenek, az áruk pedig ennyivel nem lenne olcsóbb, sőt ha kínai OEM-ek betartanák a EU előírásokat akkor a költség is egyből növekedne. Arról nem is beszélve, hogy Japán autók is jelen vannak az európai piacon és az évek alatt kitudták terjeszteni jelenlétüket a versenyben, mostanra népszerű gépjárművek lettek Európában. Szintén tény, hogy a kínai autógyártok folyamatosan fejlődnek és terjeszkednek, technológiájuk fejlett, ezáltal Kína autóipari hatalma és befolyása folyamatosan nő és még nőni is fog a következő években. A globális autóiparban nem csak az számít melyik gyártó termeli a legtöbb gépjárművet. Az alkatrészgyártás szempontjából jelenleg is Kína van az élen. Kína a fő beszállítója a globális autóiparnak. Kína erős hatással van a világkereskedelemre, ha az ázsiai országban leáll a gyártás akkor rengeteg más vállalatnál is megáll a működés, azaz Kína nélkül nagyon sok globális értékesítési lánc megakad. Kína az autógyártás szempontjából már élen van a világválság utáni időszaknak köszönhetően, ez a folyamat még főleg Ázsiában érezhető. Európai és amerikai piacon egyelőre csak ritkán találkozunk kínai autókkal, de ez a helyzet Európában valószínűleg pár éven belül változni fog és idővel USA-ban is. A kereskedelmi háború nem könnyíti meg a kínai és amerikai autóipar helyzetét. Az USA félti politikai és gazdasági fölényét. Ha kínai autókat hagyják érvényesülni hamar bekebelezik az amerikai piac egy részét, viszont Kína fontos partner az amerikai gyártóknak. Joe Biden, a nem rég megválasztott elnöke az Amerikai Egyesült Államoknak nem tervezi, hogy az USA eddigi Kína-politika helyzetén változtatna. A két ország közötti kereskedelem nem fog megszűnni mert egymásra vannak utalva. A védővámok létrehozása, csak nehezíti a szabadkereskedelmet de Kína gazdasági terjeszkedése még így is bővülni fog a jövőben a jelenlegi adatok alapján.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Antalóczy Katalin Júlia
Belső
főiskolai tanár; Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék; KKK
Dr. Szilágyi Judit Beáta
Külső
egyetemi adjunktus; Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék; KKK
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autóipar, gazdasági válság és világgazdaság, kína, koronavírus-járvány (COVID-19), nemzetközi értékláncok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 23. 10:58
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 23. 10:58

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet